Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Svår bransch att komma in i skriver du...

Man behöver ju inte komma så långt att man tjänar en massa stålar, för det räcker det varken med superröst, superljud och superbra låtar, man ska ha en j-a tur att få rätt kontakter, rätt marknadsföring osv oxå. Nu menar jag inte att inte du kan ha denna tur (och skicklighet) utan att musiken i sig är en väldig rikedom att ha inombords och på lyckade inspelningar. I en intervju med den då rikaste mannen i världen, Howard Hughes, så sa han att det enda han ångrade i sitt liv var att han aldrig lärt sig spela piano. Så det var en rikedom han inte kunde köpa för alla pengar i världen.

Ett tips från mig är att satsa stenhårt på nån utbildning som är icke-musik, musiken pysslar du med parallellt, att enbart syssla med musik och tex ha den blåslampan på sig att man måste jaga speljobb jämt för att överleva är inte så kul. Jag spelar enmansband ganska mycket, och ärligt talat så hatar jag det ibland. Men det har gjort så att jag fått råd att bygga upp en liten studio hemma, nu ska jag ta färre spelningar och leka mer hemma i studion.

Att ständigt och jämt spela på krogen bland asfulla idioter kan lätt göra att man helt lessnar på allt som har med musik att göra, och det helt i onödan.

Så att ha ett yrke att leva på, och sen att spela musik för musikens skull är mitt råd. Skulle musiken gå så bra att pengarna rasar in i stora lass är det ju bara att satsa fullt ut då och lägga det vanliga jobbet på is... Men att inte lägga alla ägg i en korg är ett bra ordspråk i min värld.

Självklart vore det underbart att göra något man älskar och tjäna massa pengar så man kan leva på det. verkligen. Men jag har gjort som du sagt. Jag valde att gå en bred linje på gymnasiet och satsa på skolan men att pyssla med musiken på fritiden. Lyckas man inte så är det ju självklart någon som är jätte roligt att hålla på med. Ännu roligare när man får kredit för det och veta att det man gör är bra. Drömma kan man alltid göra vilket fall. 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Kan inte påstå att jag hört något "grötigt" överhuvudtaget i det jag lyssnat på.

Du har en fin röst, det hörs tydligt, sedan att själva inspelningarna rent ljudmässigt lämnar en del att önska är en helt annan sak.

Gitarren skall du absolut inte skippa utan kämpa bara vidare med den också så skall du se att det bara blir bättre och bättre med tiden.

Och som Herr Nilsson skrev: Välkommen till forumet. 🙂

Edit: stavning

Redigerat av BluesBoy
Postat

Kan inte påstå att jag hört något "grötigt" överhuvudtaget i det jag lyssnat på.

Du har en fin röst, det hörs tydligt, sedan att själva inspelningarna rent ljudmässigt lämnar en del att önska är en helt annan sak.

Gitarren skall du absolut inte skippa utan kämpa bara vidare med den också så skall du se att det bara blir bättre och bättre med tiden.

Och som Herr Nilsson skrev: Välkommen till forumet. 🙂

Edit: stavning

Tack så mycket!! 🙂

Postat

Vad gäller rösten och halsmandlarna kan jag upplysa om följande, både i egenskap av påläst och som någon som faktiskt själv fått mandlarna bortplockade; mandlarna har en viss men generellt ganska liten inverkan på rösten. Det som du upplever med din röst skulle jag inte tro beror på dina halsmandlar.

Vad gäller att operera bort mandlarna är det, förstå mig rätt, ingen operation man kan gå in och be om, även om man skulle råka ha rejält stora mandlar. Det är ingen riskfri operation, och finns det ingen bakomliggande medicinsk orsak till mandlarnas storlek, exempelvis upprepade infektioner, tonsilliter eller ärrbildningar, låter man i de allra flesta fall bli att operera. Dessutom är det ingen jätterolig historia efteråt, även om det bara tar ett par veckor för halsen att bli någotlunda mänsklig igen. Dessutom kan du, även om det är ovanligt, få en relativt tydlig förändring av rösten efter operationen och det behöver absolut inte bli till det bättre rent sångmässigt.

Avslutningsvis vill jag givetvis rekommendera dig att kontata läkare om du ändå är orolig för dina mandlar.

Lycka til!

Postat

Tycker att gitarren ligger så högt i videon att det är svårt att öht höra rösten. Synd.

Ja jag vet. Hade fixat lagom ljud då jag spelade på en annan plats i rummet men när jag flytande plats för att kunna spela in så blev mikrofonen för nära högtalarna så ljudet gick liksom runt. 🙂

Postat

Vad gäller rösten och halsmandlarna kan jag upplysa om följande, både i egenskap av påläst och som någon som faktiskt själv fått mandlarna bortplockade; mandlarna har en viss men generellt ganska liten inverkan på rösten. Det som du upplever med din röst skulle jag inte tro beror på dina halsmandlar.

Vad gäller att operera bort mandlarna är det, förstå mig rätt, ingen operation man kan gå in och be om, även om man skulle råka ha rejält stora mandlar. Det är ingen riskfri operation, och finns det ingen bakomliggande medicinsk orsak till mandlarnas storlek, exempelvis upprepade infektioner, tonsilliter eller ärrbildningar, låter man i de allra flesta fall bli att operera. Dessutom är det ingen jätterolig historia efteråt, även om det bara tar ett par veckor för halsen att bli någotlunda mänsklig igen. Dessutom kan du, även om det är ovanligt, få en relativt tydlig förändring av rösten efter operationen och det behöver absolut inte bli till det bättre rent sångmässigt.

Avslutningsvis vill jag givetvis rekommendera dig att kontata läkare om du ändå är orolig för dina mandlar.

Lycka til!

Jag det var en i min klass som genomgick detta och förstod att det inte var kul att gå igenom. Hon hade problem med dom också om jag minns rätt vilket är anledningen till att hon fick ta bort dom skulle jag tro. Men kände ändå att jag ville veta, för då skulle jag i alla fall försöka eller fundera på det. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.