Jump to content
Annons

Studio Underjord Byggtråd


Recommended Posts

Nu har jag dragit igång kontrollrumsbygget 🙂

Det blev lite mindre kontrollrum än vad jag hade tänkt, då jag ska dela en del av ytan med ett förråd där kommunen förvarar sitt PA, det gick inte att få dom att ha det nån annanstans, men vafan, man ska inte klaga. Liverummet som finns här vet jag många som skulle göra vad som helst för! Har testat spela in lite olika saker och det är tamigfan galet trevligt (ljudprov kommer på nya hemsidan sen). Ska även bygga lite skärmar på hjul ifall det kommer en 70talstrummis som vill låta som att det spelas i garderoben... Det bästa med lokalen är att det går att ha livespelningar i den, det kommer finnas möjlighet att spela in live inför publik, och slänger man dessutom in ett par hyfsade kameror så får man en inspelning som gör att man blir kung på YouTube 😉

Skönt som fan att taket i liverummet redan är ljudbehandlat, blir en hel del mindre att tänka på. Vad tror ni om dom där valven? Ser ju skitbra ut, och jag kan inte höra några direkta fel. Verkar inte vara nåt flutter alls i rummet, vilket är skitkonstigt, då det är ganska lite gjort nu. Men men.. Man tackar och tar emot! Lysrören däremot, dom ska väck!

I några av bilderna skymtar min nuvarande mixplacering; total jävla katastrof. Det är bråttom nu, så jag kan börja höra nånting igen!! Den delen ska förresten också bort, så fort som möjligt (den är faktiskt riven nu när jag skriver det här kom jag på. 😏

Idag har jag mest rivit, men här är resultatet iallafall. Ska beställa material imorgon, så förhoppningsvis kan jag sätta igång bygget på måndag redan. Eventuellt tar jag hit en akustiker, det verkar vara en rimlig kostnad, eller så tar jag det ett steg i taget. Jag är mest sugen på att komma igång så snabbt som möjligt...

Club Mate FTW!!

post-26561-0-50828100-1341070721_thumb.jpg

post-26561-0-81105400-1341070721_thumb.jpg

post-26561-0-17607100-1341070722_thumb.jpg

post-26561-0-60973800-1341070722_thumb.jpg

post-26561-0-85072300-1341070722_thumb.jpg

post-26561-0-15131200-1341070723_thumb.jpg

post-26561-0-59087500-1341070723_thumb.jpg

post-26561-0-35286600-1341070723_thumb.jpg

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Längst bak i kontrollrummet finns en ganska stor (110 djup och 150 hög/bred i framkant) nisch som jag funderar

på att konvertera till basfälla.

Jag behöver inte använda fönstret, och det kan vara bra att bygga för den för att minimera inbrottsrisken.

Enligt dom beräkningar jag har gjort kommer det att vara lite problem mellan 50 och 150hz i kontrollrummet, kan jag använda

det här som nåt slags gap som sväljer mycket av det. Nån med lite akustikfeeling som har några idéer?

post-26561-0-02012600-1341146449_thumb.jpg

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Längst bak i kontrollrummet finns en ganska stor (110 djup och 150 hög/bred i framkant) nisch som jag funderar

på att konvertera till basfälla.

Jag behöver inte använda fönstret, och det kan vara bra att bygga för den för att minimera inbrottsrisken.

Enligt dom beräkningar jag har gjort kommer det att vara lite problem mellan 50 och 150hz i kontrollrummet, kan jag använda

det här som nåt slags gap som sväljer mycket av det. Nån med lite akustikfeeling som har några idéer?

post-26561-0-02012600-1341146449_thumb.jpg

Bra idé Frekvens! Med den luftvolymen kan du absorbera mycket bas. kom på en grejj som du skulle kunna göra istället för att joxa med spaltpanel eller hålperforerad skiva. Du bygger en helt lufttät låda av nischen och sedan gör du en justerbar baffelöppning. På så vis får du en justerbar basabsorbent. Q-värdet justerar du med isolering inne i lådan.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

du kan fylla med aconustic hanger där.

när det gällerrummets form så är det bra om främredelen symetrirk men bakre delen är inte lika viktig då man kan fylla sånna där utrymmen med basfällor.

Det innre skalet för akustik bör däremot vara symetriskt byggt med nogrannt uträknade vinaklar och olika dljup osv. hur detta ska vara bror på vileken kontollrumms modell man väljer att bygga efter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé Frekvens! Med den luftvolymen kan du absorbera mycket bas. kom på en grejj som du skulle kunna göra istället för att joxa med spaltpanel eller hålperforerad skiva. Du bygger en helt lufttät låda av nischen och sedan gör du en justerbar baffelöppning. På så vis får du en justerbar basabsorbent. Q-värdet justerar du med isolering inne i lådan.

Det låter perfekt!! Fan, det ska jag absolut göra. Lätt också. Behöver ju bara bakstycke och front då. Plus en massa silikon 🙂 Hur räknar man ut q-värdet och frekvensen som absorberas?

du kan fylla med aconustic hanger där.

när det gällerrummets form så är det bra om främredelen symetrirk men bakre delen är inte lika viktig då man kan fylla sånna där utrymmen med basfällor.

Det innre skalet för akustik bör däremot vara symetriskt byggt med nogrannt uträknade vinaklar och olika dljup osv. hur detta ska vara bror på vileken kontollrumms modell man väljer att bygga efter.

Jag kommer att hänga Acoustic Hangers ovanpå kontrollrummet 😉 Kommer att bygga stommen rektangular, sen får vi se hur jag går vidare insidan.

Tack för hjälpen, båda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med falskvägg?

isolerad(berdabnds absorbering med hangers bakom) eller oisolerad vägg som kläs med tyg för att dölja basorbering/basfällor. på engelska heter det False wall/ceiling, om du kollar länken så ser du hur det kan seut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur räknar man ut q-värdet och frekvensen som absorberas?

Volymen, öppningsarean samt djupet på spalten bestämmer frekvensen som absorberas. Q-värdet kan du sen justera med att tillföra lådan absorberande material (isolering tex). Om du gör en enkel mätning med en sub efter att du rest alla väggar får du ju en indikation vid vilken frekvens första noden ligger. Då kan du räkna ut konstruktion med hjälp av en kalkylator.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Längst bak nästan i mitten (den där skumma lådan som sticker ut).

Jag är ingen stjärna på sketchup, men det är ett bra verktyg. Underlättade

helt klart materialbeställningen. Insidan är bara en skiss, har inte måttat

ut ordentligt än.

post-26561-0-19982400-1341242754_thumb.jpg

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

ok.. nu har jag kommit ganska långt. kontrollrummet är på plats. dock med några modifieringar från originalritningen (bilder kommer snart).

Har satt upp ett par basfällor och en 2x1m bredbandare och får följande resultat när jag kör med REW i sweetspot. Det ser inte alltför ljust ut, så jag antar att jag har en hel del kvar att göra 😑

Nu skulle jag vilja ha några goda tips på hur jag jämnar till den här grafen på bästa sätt 😉

post-26561-0-27996600-1345461869_thumb.jpg

post-26561-0-03223700-1345461869_thumb.jpg

post-26561-0-65767700-1345461868_thumb.jpg

post-26561-0-42342100-1345461868_thumb.jpg

post-26561-0-02462500-1345461868_thumb.jpg

post-26561-0-31402800-1345461867_thumb.jpg

post-26561-0-00088100-1345461867_thumb.jpg

post-26561-0-30303100-1345461866_thumb.jpg

post-26561-0-90110700-1345461865_thumb.jpg

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kollar på mätningen så behöver jag nog inte ens bygga in en basfälla i fönstret. Har redan byggt ett stor schabrak under, som delvis fungerar som elementskydd, den verkar käka upp en del också. Men toppen skulle jag behöva fixa till lite. kanske bygga en diffusor?

Link to comment
Dela på andra sajter

är du säker på att det inte är nått jord-brumm? det ser lite kepigt ut vid 50hz...

har du gjort mätningen med 2 högtalare så bör du göra om med en högtalare åt gången. Just nu räcker det dock med bara en mätning Vänster eller höger.

läs här: //forum.studio.se/index.php/topic/90152-maeta-kontrollrum-med-fuzzmeasure/

det jag ser på mätningen(även om kanske inte är helt korrect?) att bassfällor behövs det. Exempelvis kan man bygga membran absorbenter bakom annan akustik kontruktion.

Bakre väggen kan man exempevis bygga membran absorbenter bakom en "Vägg" av bredbandabsorberign eller spaltpanel(beroende på hur rummet byggs i övrigt) och bygga in en diffusor mitt i väggen.

det du kallar sweetspot är inte häller äkert att det är sweetspot, det bör man räkna ut så man undviker att hamna i konflikt med frekvenser i rummet.

vad är det för längd på rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...