Jump to content
Annons

vart kan jag hitta referensspår?


Terror

Recommended Posts

Tjena hejsan.

Jag tycks stöta på ett problem varje gång jag gör en låt. Sitter hemma vid min lilla hemmastudio, med mina monitorer, min sub och mina instrument. När jag mixar låten hos mig, så låter det bra.. Men när jag väl tar låten till tex bilen, så låter det i stort sätt alltid fel. Antingen är baskaggen på tok för klen, det är inte tillräckligt med bas, hela ljudbilden är skev eller något annat.

Jag tror att problemet ligger i att jag inte riktigt vet hur min lyssning är, i förhållande till "verkligheten" (alltså andra ställen såsom bilen, en köksradio, ett hemmabiosystem ect).

Jag tänkte då att jag drar in en låt från ett utav mina favoritband i mitt DAW, spelar en exakt cover av låten, och sedan försöker matcha EQ och ljudbilden så bra som det bara går. Det funkade väl till en viss del, men problemet ligger i att jag inte hör instrumenten inviduellt.

Därför letar jag alltså efter spår, med ett instrument per spår som jag kan ha som referensbild på hur det "ska låta". Tex ett basspår från någon låt, där spåret är mixat och EQ:at så som det ska vara, så jag kan lyssna och höra hur det "ska låta" när det är klart.

jag kanske förklarar väldigt luddigt, men det jag försöker komma fram till är: Finns det något ställe där jag kan få tag på spår med enstaka instrument som jag kan använda som referens? Eller finns det något annat sätt som lär mig att få till en rätt ljudbild, så det inte bara låter bra hos mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eller finns det något annat sätt som lär mig att få till en rätt ljudbild, så det inte bara låter bra hos mig?

Även om du fick referenskällor på hur det "ska låta" (vad du nu menar med det) så skulle din egen färdiga mix ändå aldrig låta som referensen. Det som gör en mix är samspelet mellan de valda ljudkällorna inte ljudkällorna individuellt. Du skulle säkert bli förvånad hur sunkigt en gitarr kan låta i sololäge i en professionell mix, men hur galant den smälter in i den färdiga ljudbilden.

Nyckeln till ett bra resultat är att lära känna sina verktyg. Det spelar ingen roll hur bra EQ (exempelvis) du har om du inte vet hur du ska gå till väga för att nå ett visst resultat.

Detta är ett tråkigt svar. Men det är så det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

har för mig att pantera släppte nån sån mutlitrackgrej, så att man ska kunna jamma med, men det lär ju funka lika bra till det du tänkte på. Det är ju färdigmixade grejor. Annars så kommer du bara hitta omixade spår, om du söker på multitracks. Testa googla på stems istället.

Eller varför inte kolla in Crillemannens eminenta mixtutorial här på forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...