Jump to content
Annons

Kluven angående val utav Monitorer


Robbin86

Recommended Posts

Går det inte att fixa en subbas till dem?

Se Electronics har idag ingen subbas som de säljer, men jag tycker inte att jag behöver det heller. Det köttar på väldigt bra ändå. Men jag misstänker att det kommer komma en större och en mindre på modell på eggen. Om du väljer att lansera en subbas också, det återstår att se. Jag känner dock som sagt inte behover utav det för tillfället.

Hajar inte det där med smal sweetspot? Hur menar du att det är bra?

Annars verkar sE presentera sina mätdata på högtalarna. Det är ju vettigt med tanke om man vill positionera, akustikbehandla och mäta o hålla på ... 😉 Och så ser de ganska häftiga/udda ut också.

Jag tycker det är bra då jag upplever det som att jag faktiskt inte behöver akustikbehandla mitt kontroll rum något avsevärt. I mitt fall kommer det bli absorbenter som plockar upp de första reflektionerna men jag har haft tur som attans när jag byggde mitt kontrollrum för det är inte mycket reflektioner. Hade lite problem med att det "burkigt" i början, men när väl alla prylar kom in och innertaket monterades, alla väggar blev filtade och helmholtzen blev klar tycker jag det låter förvånansvärt bra. Jag är ju dock långt ifrån kunnig inom detta, så Krillepille ska pallra sig hit i Augusti och konsultera för att vi ska nå så optimala resultat som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Smal sweetspot med ADAM? Det är första gången jag hör ett sådant uttalande. Då måste du har använt dem på fel håll. Banddiskanterna har klart större spridning horisontellt jämfört med dometweeters, men är mer begränsade vertikalt. Om du lägger monitorerna horisontellt när de är gjorda för vertikalt bruk, så kan du uppleva att det blir en lite smalare sweetspot, men om du har dem på rätt håll, så blir den bredare.

Nu har jag jag Adam A3X, Focal CMS40 och Genelec 8020 för test.

Nej, Adam har inte smalare sweetspot än Genelec eller Focal. Måste varit nåt lurt när jag lyssnade på dom i affären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag jag Adam A3X, Focal CMS40 och Genelec 8020 för test.

Nej, Adam har inte smalare sweetspot än Genelec eller Focal. Måste varit nåt lurt när jag lyssnade på dom i affären.

Det kan ha berott på placeringen och att det har blivit reflektioner på något sätt som har stört. Det kan vara ganska lurigt att jämföra monitorer om placeringen inte är riktigt optimal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle snarare tro att han menar 4430/35 som är (var?) väldigt vanligt i studios over there! Och ja det är 70-80-tals-keff 🙂

80-90 tal 🙂

stora lådor suveräna att tracka med framför allt men inget man ställer i nån demo eller hemstudio

just med sån lådor så hade man stor nytta av ns10 😉 för att just detaljslipa mellanregisterdetaljer å för att få perspektiv

förstås krävdes bra rum att sitta i eftersom det inte rör sig om några när eller midfältare precis

bra artikel om dessa å några till: http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/4430-35.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Men du tycker Genelec är glädjelyssning.

Jag har under helgen provat Adam, Genelec och Focal monitorer och egentligen kvittar det vilken av lådorna jag väljer alla är bra.

Är alla monitorerna då glädjelyssningar? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...