Jump to content
Annons

Kluven angående val utav Monitorer


Robbin86

Recommended Posts

Hej!

Idag var jag på 4sound för att eventuellt slå till på ett par nya monitorer.

Problemet var: Jag lyssnade på Se Electronics Munno Egg 150.

Fy in i helvete vad jag gillar dom, redan vid första lyssning satt allt som ett smäck!

Det fanns både närhet, omfång, dynamik och framför allt spelar de lika rakt oavsett styrka.

Jag var beredd att slå till på stört men lugnade mig.

Jag lyssande också på ett par Genelec 6010 tillsammans med Genelecs subbas 5040AP.

Jag tyckte personligen att det systemet hängde med längre ner i frekvens (vilket såklart det borde göra med tanke på subben). Men det blev också ett litet hål i midden/low midden där 6010:orna inte riktigt orkade hänga med.

Så jag funderar på om man skulle satsa på Genelec 8020 tillsammans med Genelec 5040AP.

Då tycker jag det borde stånka på hyffsat och man slipper forhoppningsvis "hålet" jag upplevde.

Priset är även det en väsentlig faktor.

Eggen slinker in på 17,000:- paret medans Genelec systemet skulle gå på 11,000:-

Inget är prutat ännu 😉 Och tack gode gud för att 4sound erbjuder avbetalning på sina saker!

Vad tror ni ?

Jag vill inte göra bort mig helt.

Eggen låter helt fantastiskt men jag saknar det sista "unset" i basen.

Samtidigt har dom en väldigt smal sweetspot vilket är shysst med tanke på akustikbehandling.

Jag grubblar och grubblar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har också undrat hurvida jag ska köpa genelec eller något annat. Jag undrar t.e.x hur många som köper genelec bara för att alla andra gör det? om man tänker så är ju valet ganska lätt..

Men förutom att dom är väldigt populära tycker jag man kan läsa en hel del negativ kritik..jag är väldigt kluven.. men samtidigt måste det ju finnas någon anledning till att dom i stort sett har blivit standard i studios numera..

Link to comment
Dela på andra sajter

bra marknadsföring kanske?

Dom blev ju först populära inte för ljudet i första hand, utan det var ju deras system för att kallibrera monitorerna/ljudet till rummet man befinner sig i...Men..det kan ju inte bara vara därför dom blivit populära..måste vara ljudet också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Genelecs är ju ren glädjelyssning. Allt låter bra direkt och man blir rätt lurad. Jag gillade iofs dom gamla 1030, men nåt har hänt sen dess.

Det är väl nåt man läst en del, att Genelec färgar ljudet snyggt så man blir aningen lurad... Men det är nog heeemst många perfekta mixar som gjorts med dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Genelecs 80x0 serie har jag inte sett så mycket av i studios i Sverige.

Men Focal ser jag allt oftare.

Jag håller också på att kolla på nya monitorer.

Jag har kollat på Genelec 8020, Focal CMS40 samt Adam A3X och A5X.

Focal är just nu mina favoriter. Jag har subbas som jag skall köra ihop med ovan monitorer.

Smal sweetspot är ingen höjdare, reflektioner kommer ändå att uppstå och jag tycker det är extremt irriterande med smal sweetspot. Man rör sig lite och ljudbilden ändras, nej usch. Det är en av grejerna jag inte gillade med Adam lådorna, jag upplevde att dom hade smal sweetspot jämfört med Genelec och Focal.

Vilka lådor tycker du är ärliga då Frekvensapektrumanalysator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tannoy gör väl också hyffsade prylar men jag tycker inte (utav de tannoylådor jag lyssnat på och ägt) att dom spelar speciellt rakt och rättvist. Deras Reveal lådor kostar väl någon tusenlapp styck och upp till två tusen om jag minns rätt?

Jag hade tänkt att lägga ribban betydligt högre än så.

Men tack ändå för inputen.

Är det ingen som äger ett par egg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Smal sweetspot är ingen höjdare, reflektioner kommer ändå att uppstå och jag tycker det är extremt irriterande med smal sweetspot. Man rör sig lite och ljudbilden ändras, nej usch. Det är en av grejerna jag inte gillade med Adam lådorna, jag upplevde att dom hade smal sweetspot jämfört med Genelec och Focal.

Smal sweetspot med ADAM? Det är första gången jag hör ett sådant uttalande. Då måste du har använt dem på fel håll. Banddiskanterna har klart större spridning horisontellt jämfört med dometweeters, men är mer begränsade vertikalt. Om du lägger monitorerna horisontellt när de är gjorda för vertikalt bruk, så kan du uppleva att det blir en lite smalare sweetspot, men om du har dem på rätt håll, så blir den bredare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ämne jag också försjunkit i ett flertal gånger. Minst sagt. De monitorer som givit mig vad jag upplevde som den mest konstruktiva lyssningen i ett rum som liknar min hemstudio var Adam A7X och A8X. Dock är läget nu sådan att det får bli ett par små monitorer och ett par slutna lurar för inspelning istället. Sålde av hela min digitala gitarrig och växlade över till analog, så plånboken bär fortfarande sorgeband...

Var dock kanonnöjd med min tidigare lyssning som bestod av ett lite bättre hifi-system. Dock gjorde jag inga vidare mixar i den anläggningen, tyvärr. Men den var iaf kul 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Smal sweetspot med ADAM? Det är första gången jag hör ett sådant uttalande. Då måste du har använt dem på fel håll. Banddiskanterna har klart större spridning horisontellt jämfört med dometweeters, men är mer begränsade vertikalt. Om du lägger monitorerna horisontellt när de är gjorda för vertikalt bruk, så kan du uppleva att det blir en lite smalare sweetspot, men om du har dem på rätt håll, så blir den bredare.

Jag skall nog korrigera mig lite, Adam A3X upplevdes ha smalare sweetspot än Focal CMS40.

Ljudbilden ändrades mer i Adam vi sidförflyttning än med Focal och båda stog upp.

Jag gjorde en A/B lyssning för att just kolla sweetspoten, ingen lyssning ur minnet mao.

Har du jämfört själv tex hur bred sweetspot ett par Adam har mot någon annan monitor Claes?

Jag skall låna hem A3X och Focal CMS40 för att testa innan jag köper kan hända jag ändrar uppfattning efter jag lyssnat i lugn och ro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jämfört med en del olika - från exempelvis Genelec, Event och KRK (dock inte A/B-testat mot någon Focal). Det är kanske något annat i ljudbilden som du inte gillade, som gör att du upplevde det så...?

Jag tyckte bara att det lät konstigt eftersom det är första gången jag ser att någon har synpunkter på att ADAM ger en liten sweetspot. Det brukar vara tvärtom annars - att folk tycker att de har en större sweetspot än vad de är vana vid...

Skulle vara intressant att höra dina synpunkter om du har möjlighet att testa igen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu har jag inte sagt att Adam har ovanligt smal sweetspot utan bara smalare än Focal.

🙂

Som sagt, återkommer när jag har provat båda på riktigt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det blev eggen till slut, valet var inte svårt egentligen, allt handlade om pengar.

Kan rekommendera alla att åka och lyssna på dom, finns i min studio i Kristinehamn värmland för den som är intesserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev eggen till slut, valet var inte svårt egentligen, allt handlade om pengar.

Kan rekommendera alla att åka och lyssna på dom, finns i min studio i Kristinehamn värmland för den som är intesserad.

Går det inte att fixa en subbas till dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ämne jag också försjunkit i ett flertal gånger. Minst sagt. De monitorer som givit mig vad jag upplevde som den mest konstruktiva lyssningen i ett rum som liknar min hemstudio var Adam A7X och A8X. Dock är läget nu sådan att det får bli ett par små monitorer och ett par slutna lurar för inspelning istället. Sålde av hela min digitala gitarrig och växlade över till analog, så plånboken bär fortfarande sorgeband...

Var dock kanonnöjd med min tidigare lyssning som bestod av ett lite bättre hifi-system. Dock gjorde jag inga vidare mixar i den anläggningen, tyvärr. Men den var iaf kul 🙂

Sålde du det digitala gitarrljudet och skaffade analogt? Där ser man! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till dina nya monitorer. Synd man inte har närmare till Kristinehamn;)

Själv kör jag Yamaha HS50M, perfekt i hemmastudion. Ett par fantastiska monitorer om ni frågar mig, borde kosta betydligt mer.

Rent och oerhört klart för min smak. Ingen färgning vilket jag föredrar för monitorer.

Tänker väl köpa till en sub nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

hahaha

... allas monitorer spelar utan färgning å såå rakt....

utom genelec som har glädjelyssning...

yaddayadda

NS10 FFS! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå demonen, vad ser du för monitorer där du åker runt, förutom NS10?

det jag spontant kommer att tänka på är tannoy av olika modeller

dynaudio

jbl var inte ovanligt i usa

överlag ofta passiva faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Spännande.

Jag upplever att det är Focal, mycket Focal. Dyra sådana med.

Inga fjösmodeller om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanliga kommentarer i en monitortråd:

att man skall lära sej sina monitorers ljud

att de färgar

med detta i minnet spelar det ju ingen roll vad man köper,

billigt som dyrt, då man skall lära sej att mixa i ett nytt ljud som är färgat.

Redigerat av Teknikfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet var: Jag lyssnade på Se Electronics Munno Egg 150.

Fy in i helvete vad jag gillar dom, redan vid första lyssning satt allt som ett smäck!

Det fanns både närhet, omfång, dynamik och framför allt spelar de lika rakt oavsett styrka.

<snip>

Så jag funderar på om man skulle satsa på Genelec 8020 tillsammans med Genelec 5040AP.

Då tycker jag det borde stånka på hyffsat och man slipper forhoppningsvis "hålet" jag upplevde.

<snip>

Vad tror ni ?

Jag vill inte göra bort mig helt.

Eggen låter helt fantastiskt men jag saknar det sista "unset" i basen.

Samtidigt har dom en väldigt smal sweetspot vilket är shysst med tanke på akustikbehandling.

Hajar inte det där med smal sweetspot? Hur menar du att det är bra?

Annars verkar sE presentera sina mätdata på högtalarna. Det är ju vettigt med tanke om man vill positionera, akustikbehandla och mäta o hålla på ... 😉 Och så ser de ganska häftiga/udda ut också.

Ang. Genelec

Dom blev ju först populära inte för ljudet i första hand, utan det var ju deras system för att kallibrera monitorerna/ljudet till rummet man befinner sig i...Men..det kan ju inte bara vara därför dom blivit populära..måste vara ljudet också..

Skulle gissa det också samt att de presenterar sina mätdata. Både frekvenssvar och dess spridning. Bra info om man vill vara lite teknisk med sin studiobehandling och monitorpositionering. Själv tycker jag de är ganska raka både lyssningsmässigt och från mätdata. (jag är så kass på att mixa så jag kan inte svara på om de är "snälla" eller "ärliga" där 😄 )

yaddayadda

hehe .. +1

Det blev eggen till slut, valet var inte svårt egentligen, allt handlade om pengar.

Kan rekommendera alla att åka och lyssna på dom, finns i min studio i Kristinehamn värmland för den som är intesserad.

Attans. Det är för långt dit! 🙂

Men grattis till köpet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Passiva JBL? Då menar du väl inte gammalt 70-tals-keff typ de L50 jag har?

Skulle snarare tro att han menar 4430/35 som är (var?) väldigt vanligt i studios over there! Och ja det är 70-80-tals-keff 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...