Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, har precis skruvar ihop mixern efter ha pillat lite i den. Nu rör sig alla faders mycket mjukare.

ef9201223122P9662.jpg

Jag tog inte bort alla skruvar, utan drog ner alla faders böjde upp plastskalet lite lite så att jag kunde nå skruvarna under (böj inte för mycket! 😛 ). Skruvarna på baksidan behöver också eventuellt skruvas bort. Raden längst ner behövs inte skuvas bort.

Det är alltså bokstavligen ett vitt hjul, med en motor under som drar en "cykelkedja" i gummi upp och ner som drar varje fader upp och ner.

Jag tog även en droppe olja som jag kletade ner längs faderspakarna med ett smalt plektrum på dom som gled lite ryckigt, sen drog jag fadern upp och ner lite så den fick olja in spåret lite grann. Du kan lossa faderhattarna genom att ta en smal skruvmejsel och vicka underdelen lite lite uppåt längst ner och upp sett uppifrån.

Nu är dom iaf tystare, har mer motstånd (dvs, dom rör sig mer smooth, mjukt och fint än innan) och dom motarbetar mig inte lika hårt om jag skulle göra det. Råkar du spänna dom för hårt är det nog ingen fara, råkade gör det först, men då när jag satte på mixern så kunde dom bara röra sig en cm när dom ville tillbaka, försök hitta en bra balans mellan det som är tillräckligt lätt för motorn och skönt för fingrarna.

En kort guide för öppning av mixern:

http://home.kpn.nl/f2hmjvandenberg281/download/BC/How%20to%20open%20a%20B-Control.pdf

Det är plastflik som håller ihop sidgrejerna på mixern som eventuellt måste dras loss för att få av dom, skruvarna på sidorna gör ett tillräckligt bra jobb för att hålla ihop dom efterråt.

Annons
Postat

Vill lägga till en grej, fadersen blev känsligare i cubase (!!!??). Förr så hoppade dom ganska stora nummer upp och ner när man rörde dom, nu kan jag ändra volym från typ -11.61 till -11.67 osv, (innan hoppade dom ungefär .50 på varje förflyttning)

Postat

Gött! Jag har inte kommit så långt än. Men att använda en controller har helt revolutionerat min arbetsgång. Jag gillar det skarpt!

• 1 månad senare...
Postat

Vill lägga till en grej, fadersen blev känsligare i cubase (!!!??). Förr så hoppade dom ganska stora nummer upp och ner när man rörde dom, nu kan jag ändra volym från typ -11.61 till -11.67 osv, (innan hoppade dom ungefär .50 på varje förflyttning)

Intressant! Har kört BCF2000 en del och kunnat konstatera att de inte är särskilt trevliga så som de kommer från fabrik, i och med rasslet och okänsligheten. Har känt till att man kan spänna remmarna för att få bort rasslet men aldrig jobbat med en servad enhet. Blev ju mycket mer prisvärd nu när man vet att man kan få fason på känsligheten med 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.