Jump to content
Annons

Få ett bra slutljud?


Lillplexus

Recommended Posts

Jag har ett stort problem som jag verkligen blir tokgalen på.

När jag gör min musik (house/electro), samt mixar och mastrar använder jag studiomonitorerna.

Oftast tycker jag det låter hur bra som helst. Men så fort jag bränner ner filen och spelar låtarna i mina vanliga datorhögtalare låter det skit. Basen slår igenom och allt låter bara som en stor röra. Hur löser jag lättast detta? Eller är det helt enkelt så att jag måste skippa monitorerna och arbeta enbart med datorhögtalarna? Blir snart galen.

Mvh Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En av orsakerna är nog att ditt rum inte är akustikreglerat på att bra sätt. När du mixar så lyssnar du ju både på direktljudet från högtalarna och rumsklangen. Är rumsklangen inte reglerad på ett bra sätt jobbar man på sätt och vis i blindo, mer eller mindre..

En frekvensspektrumanalysator kan vara en bra hjälp om man är osäker på sin lyssning.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak kan ju vara att du gärna vill få lite loudness-feeling i dina studiomonitorer, eftersom det är så du är van att höra musik. (Jag gjorde detta felet när jag skaffade studiomonitorer)

Studiomonitorer är ju i regel ganska raka och platta i ljudet / frekvenskurvan. Och i början av min mix-karriär så försökte jag gasa på med basen. Skapa loudness. Vad jag inte tänkte på var att när jag lyssnar på mina vanliga hötalare i vardagsrummet så blir det ju ungefär "loudness på loudness".. alltså "kaka på kaka", eftersom vanliga högtalare oftast redan är "förskönade" i bas och diskant.

Så ett tips från mig är: Tänk rena ljud. Skit i att öka bas och diskant bara för att det är gött. Tänk bara rent. Skala bort skräpigt ljud i första hand. Detta har hjälpt mig otroligt. Skönhetsfixarna kan man putsa till mot slutet. Tycker jag iaf.

Om det låter trist och platt i dina monitorer - Fast rent - Så kanske det låter grymt bra i dina datorhögtalare sen, som adderar den där loudnesskänslan.

Ett annat tips är att du referenslyssnar på musik du gillar i dina studiomonitorer en stund innan mix. På så sätt får du ett hum om hur det bör låta i dina studiomonitorer.

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har ej några studiomonitorer, dels har jag inte råd att lägga dom pengarna och dels så vet jag inte ännu vilka som är bra 🙂

jag har hemstereohögtalare 2 olika par och så lyssnar jag genom bilstereohögtalarna och så lägger jag mig någonstans där jag tycker det låter bra 🙂

Seriös amatör 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har råd med dyra monitorer och akustikbehandlat stort lyssningsrum, så skaffa till en början ett par bra öppna lurar för mixning, och för njutningslyssning med för den delen.

Jag har DT 990 Pro, med dem hör jag verkligen vad som händer i basen, både "vanlig bas" och lågbas, verkligen ett lyft sen jag skaffade dem.

http://holmerup.noxshop.se/?item_id=888

Sen har jag även skaffat gamla JBL passiva trevägs högtalare för 2000 kr, i dem får jag nästan exakt samma ljus som ur lurarna, inte den riktigt låga basen då, men inte långt ifrån. Innan hade jag ett ljud i monitorerna, ett i slutna lurar och lyssnade jag på färdiga mixar från dem i andra högtalare blev det nästan alltid för mycket av både bas o diskant. Det hör nog till att det jävlas så här när man är lite nybörjare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Glöm inte att jämföra med en favoritlåt, grupp. De har alltid mindre bas än vad man själv vill lura sig att tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste lära sig hur ens monitorer fungerar, så är det alltid, med eller utan akustikbehandling i mixrummet. Att det man mixat låter jättekonstigt i en annan anläggning är någonting som vi alla upplevt. Lägg mycket tid på att lyssna på låtar du gillar genom monitorerna och se till att verkligen lägga märke till hur mixen låter. Man blir ofta lurad. Som någon annan redan nämnt höjer man nästan alltid basen mycket mer än man egentligen behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...