Jump to content
Annons

Slate virtual tape machine


evilrocker

Recommended Posts

Annons

tape1-main.jpg

Digital recording is now the standard for professional music production. But many engineers and musicians long for the days of analog recording, and for good reason. Analog Tape Machines have a SOUND. Big, fat, warm, deep, rich, and exciting are just some of the terms used to describe what recording onto a piece of magnetic tape sounds like. Most of all, tape is more musical. To capture the sound of tape is to capture a living, breathing sound that dynamically reacts to the music going on to it. Slate Digital Chief Technology Officer Fabrice Gabriel utilized his electrical engineering degree as a foundation for his comprehensive study of the physical processes that occur when recording to analog tape through a tape machine. What began with science led to Fabrice’s discovery of the seemingly magical properties of tape and inspired him to create his most advanced, dynamic algorithms yet. Two industry-standard machines were precisely modeled. What followed was a year of critical listening and algorithm tweaking, with some help from the expert ears of Slate Digital CEO, Steven Slate. The result is the Virtual Tape Machines plugin. With models of both a 2 inch 16 track from NRG Recording, and a ½ inch 2 track machine from Howie Weinberg Mastering, the VTM will give your mixes an absolutely authentic analog vibe that will take your mixes to the next level. With added dimension, fatness, depth, and warmth, you’ll wonder how you ever mixed without it!

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe. sitter med den just nu. vill tycka att den är svingrym bara för att jag betalat för den, men kan inte bestämma mig. Har än så länge bara testat lite på trummor, och den fungerar lite på trumpaketet som hamburgare och annat vägkrogskäk gör på långtradarchaffisar. Adderar lite charmig övervikt.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe. sitter med den just nu. vill tycka att den är svingrym bara för att jag betalat för den, men kan inte bestämma mig. Har än så länge bara testat lite på trummor, och den fungerar lite på trumpaketet som hamburgare och annat vägkrogskäk gör på långtradarchaffisar. Adderar lite charmig övervikt.

Där ser man!. Jag har testat den idag jag med och jag tycker den är fantastisk. Men man får tycka olika 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det äkta bakelitrattar man kan ta i? Fint att glo på i alla fall.

Tycker man det är jobbigt grafiskt så kan man ändra view-läge på pluggarna.

Så här ser ex UAD's Studer A800 ut med bara parametrar 😉

A800.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man!. Jag har testat den idag jag med och jag tycker den är fantastisk. Men man får tycka olika 🙂

Sitter med ett band som kör lite hederlig gammal 60-talsrock i hellacoptersskrud, och tamigfan om inte den här pluggen nailade soundet på en gång. Jag var skeptisk till en början, men nu är jag frälst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill påminna om att det finns en kupong på 50 USD om man har någon plugg från SSD sen tidigare. Så i stället för 249 USD så får man den för 199 USD

Och om man har UAD Studer / Ampex eller Waves MPX Kramer, så får man samma deal. Men då är kupongen tidsbegränsat till 20e juli 2012

Och man får då scanna/print screen sitt kvitto och maila in!

Mer info här: http://crossgrade-vtm.drumclassroom.net/

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hmm reedemade den inte funkar den för mig i alla fall. Säger bara att jag måste ha en ilok2 när öppnar Cubase, vilket jag har så klart.

Edit: pucko, glömde ladda ned licensen också. Nu ska här testas. 🙂

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja digital slate är verkligen de bästa pluggarna just nu dom ligger en nivå över alla andra VA pluggar... Men det tråkiga är att dom drar enormt mkt cpu.. frågan är om det är dåligt cpu optimerade vilket jag tror..eller om det helt enkelt är algoritmerna som är för tunga..

Wave arts tube saturator är väl en plugg som är i samma nivå som digital slate..

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Måste säga att jag gillar den här. Men så här i snart semestertider så får inköp vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja digital slate är verkligen de bästa pluggarna just nu dom ligger en nivå över alla andra VA pluggar... Men det tråkiga är att dom drar enormt mkt cpu.. frågan är om det är dåligt cpu optimerade vilket jag tror..eller om det helt enkelt är algoritmerna som är för tunga..

Wave arts tube saturator är väl en plugg som är i samma nivå som digital slate..

Tycker inte det är så farligt. Körde precis ett projekt med 20 vtm och 20 vcc och det drog strax över 20% när projektet var igång.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det är så farligt. Körde precis ett projekt med 20 vtm och 20 vcc och det drog strax över 20% när projektet var igång.

mvh Jon

det var goda nyheter.. jag har ingen av dem ännu..men VCC står högst upp på köplistan

sorry för OT.. men du som har både NLS & VCC

skulle du säga att någon av dem är att föredra framför den andra?

tapepluggen hammnar nog åxo på listan skulle jag tro 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det var goda nyheter.. jag har ingen av dem ännu..men VCC står högst upp på köplistan

sorry för OT.. men du som har både NLS & VCC

skulle du säga att någon av dem är att föredra framför den andra?

tapepluggen hammnar nog åxo på listan skulle jag tro 🙂

Svårt, val. Beror på hur mycket pengar du vill lägga ut. Just nu kör jag vcc (rc-tube) + slate vtm (men även NLS om det är något som behöver lite mer "drive" eller "färg") och gillar vad jag hör.

Budget: VCC rc-tube + tb_reelbus

Pengar: VCC/NLS + Slate VTM

Hade jag varit tvungen att välja mellan VCC och NLS så hade det nog ändå blivit NLS, gillar att man kan styra över borden 🙂 VCC är aningen subtilare, vilket ofta iofs är önskvärt från ett bra mixerbord.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt, val. Beror på hur mycket pengar du vill lägga ut. Just nu kör jag vcc (rc-tube) + slate vtm (men även NLS om det är något som behöver lite mer "drive" eller "färg") och gillar vad jag hör.

Budget: VCC rc-tube + tb_reelbus

Pengar: VCC/NLS + Slate VTM

Hade jag varit tvungen att välja mellan VCC och NLS så hade det nog ändå blivit NLS, gillar att man kan styra över borden 🙂 VCC är aningen subtilare, vilket ofta iofs är önskvärt från ett bra mixerbord.

/Jon

ok.. jag har NLS men tycker den grötar för mycket för hela mixar

en dry/wet där hade vart räddningen.. men då är nog VCC vad jag söker

jag vill ha så subtil effekt att det är snudd på placebo

tack för svar 🙂

nu ska jag sluta styra bort från ämnet

Link to comment
Dela på andra sajter

http://youtu.be/6pe5cL_wK4M

http://youtu.be/wq3NegtutXM

Inte direkt några spån som skapat pluggen!

http://youtu.be/6pe5cL_wK4M

http://youtu.be/wq3NegtutXM

Inte direkt några spån som skapat pluggen!

undrar om det är waves tape plugin dom pratar om i videon ?

isånnafall blir den totalsågad, men det skulle inte förvåna mig, jag har testat den själv och var inte alls imponerad!!! hade förväntat mig mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den bättre än en riktig bandspelare? Hade jag möjlighet att köpa såna där pluggar gick det nog åt helvete, jag skulle bli så skuldsatt att jag snart blev arresterad och satt på straffarbete i nån gruva. Tur att jag är för dum för datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar om det är waves tape plugin dom pratar om i videon ?

isånnafall blir den totalsågad, men det skulle inte förvåna mig, jag har testat den själv och var inte alls imponerad!!! hade förväntat mig mera.

Hur mycket de sågar andras pluggar i sina reklamfilmer, säger förstås inte särskilt mycket om verkligheten, eller hur? Det finns ju också folk som bestämt hävdar att det blir enorm skillnad på ljudet om man byter elkabel till förstärkaren... 😛

En oberoende shootout med ljudexempel där man kan avgöra själv, hade varit intressant. Reklamsnack om hur fantastisk deras plugg är och hur dåliga alla andras är, säger ingenting alls.

En sådan test är kanske något för tidningen att ta upp...?

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson! Dom låter jäkligt lika orginalet fast minus bruset! Föresten Var det en yngre variant av (lillebror) till Arnold Schwarzenegger (som inte tillbringat tid på gymmet) som utvecklat algoritmerna? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket de sågar andras pluggar i sina reklamfilmer, säger förstås inte särskilt mycket om verkligheten, eller hur? Det finns ju också folk som bestämt hävdar att det blir enorm skillnad på ljudet om man byter elkabel till förstärkaren... 😛

En oberoende shootout med ljudexempel där man kan avgöra själv, hade varit intressant. Reklamsnack om hur fantastisk deras plugg är och hur dåliga alla andras är, säger ingenting alls.

En sådan test är kanske något för tidningen att ta upp...?

Ja det är möjligt, me jag litar på Gabriel av någon anledning då ..och han har rätt inställning och är enormt kräsen, och är inte själv nöjd om det låter lika bra som orginalet.. Dessutom blir man ganska övertygad av hans snack när man vet hur bra deras pluggar låter i jämförelse med andra.

Men jag tror det är waves dom måste snacka om, "5 years of research" och Gabriel tyckte att det en enkel saturation plugg 🙂 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...