Jump to content
Annons

Har jag rätt prylar?


WeaxerMusic

Recommended Posts

Tjena!

Tänkte bara höra om jag har vad jag behöver för att få mina monitorer att fungera som de ska. Detta är vad jag tänkt köpa:

Monitorer: http://www.thomann.de/se/krk_rp5_g2_rokit.htm

Ljudkort: http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2.htm

Kablar: http://www.thomann.de/se/cordial_cfm_3_mv_klinkexlr_kabel.htm

Så jag kopplar alltså XLR änden in i mina monitorer och TRS in i ljudkortet? And that's it?

Är nybörjare, har försökt läsa på men hittar ingen information man förstår sig på. Blir bara förvirrad med alla outputs och inputs hit och dit.

Tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå, nog ser det där riktigt ut alltid 🙂

En snabb förklaring som kanske reder ut lite saker:

TRS och XLR har båda tre ledare (du ser ju att XLR-kontakten har tre stift samt att TRS-kontakten är uppdelad i tre delar; tip, ring och sleeve), vilket betyder att kablarna egentligen är likadana innuti. Skillnaden är att XLR-kontakter inte går sönder lika lätt och sitter fast bättre än en TRS, samt att TRS-kontakter är direkt olämpliga att använda vid fantommatning av mikrofoner. Dock tar XLR-kontakter större plats på enheter, vilket gör att de flesta ljudkort har TRS-jack på utgångarna.

/Halkbi

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jodå, nog ser det där riktigt ut alltid 🙂

En snabb förklaring som kanske reder ut lite saker:

TRS och XLR har båda tre ledare (du ser ju att XLR-kontakten har tre stift samt att TRS-kontakten är uppdelad i tre delar; tip, ring och sleeve), vilket betyder att kablarna egentligen är likadana innuti. Skillnaden är att XLR-kontakter inte går sönder lika lätt och sitter fast bättre än en TRS, samt att TRS-kontakter är direkt olämpliga att använda vid fantommatning av mikrofoner. Dock tar XLR-kontakter större plats på enheter, vilket gör att de flesta ljudkort har TRS-jack på utgångarna.

/Halkbi

Underbart 🙂 Tack för svar. Läste någonstans att det inte går koppla monitorer med XLR från monitorn till XLR i ljudkortet, utan det är bara för mikrofoner. Så det stämmer alltså inte?

Redigerat av WeaxerMusic
Link to comment
Dela på andra sajter

TRS och XLR har båda tre ledare (du ser ju att XLR-kontakten har tre stift samt att TRS-kontakten är uppdelad i tre delar; tip, ring och sleeve),

Korrigering, En balanserad kabel ( XLR, TRS etc.) Har 2 ledare och skärm.

Underbart 🙂 Tack för svar. Läste någonstans att det inte går koppla monitorer med XLR från monitorn till XLR i ljudkortet, utan det är bara för mikrofoner. Så det stämmer alltså inte?

Har ljudkortet XLR ut så funkar det utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...