borjadja Postat 26 juni 2012 Postat 26 juni 2012 http://www.youtube.com/watch?v=dCe0b2GMOYM&feature=related Jag undrar om man kan göra såhär i Logic Pro, så som killen gör 5.45-6.27. Låter nästan som ett tape stop, men han har typ sidechainat med kicken? Vet någon vad det heter och hur man gör i Logic?
joachime Postat 26 juni 2012 Postat 26 juni 2012 Du kan jobba med sidechaining i de flesta musikprogram.
borjadja Postat 26 juni 2012 Trådstartare Postat 26 juni 2012 Jo det vet jag, men är det vanlig sidechain han gör där vid 5.45? För det låter nästan som ett tape stop?
Elias Postat 26 juni 2012 Postat 26 juni 2012 (redigerat) Det han visar där är vanlig sidechain, och går jättebra att göra i logic. Tapestop-ljudet har han lagt till antingen innan eller efter. Det finns flera olika sätt att göra den i logic. Dels kan vissa plugins kan simulera den effekten. Tex Effectrix . Sen kan man välja så att "fade out" funktionen istället blir "tape stop" uppe i det vänstra hörnet, men det funkar bara på audio. Jobbar du i midi så är nog det bästa sättet att automatisera pitchbend funktionen i pianoroll. Du skriver alltså in så att i slutet av noten dras pitchen ner långt och snabbt. Säg till om du vill ha nogrannare beskrivning 🙂 Prova dig fram till vad som funkar bäst. Lycka till! Redigerat 26 juni 2012 av Elias
borjadja Postat 26 juni 2012 Trådstartare Postat 26 juni 2012 Okej tack Elias! Men pitchbend gör man då alltså i piano roll? Inte i sin vst? Hur gör jag för att hitta pitchbend i piano roll?
Piccazzo Postat 26 juni 2012 Postat 26 juni 2012 Det är nog mer Pitchbend än tapestop , Och du kan göra pitchbend i Pianoroll eller i Arrange fönstret. I Arrange fönstret tycker jag att det blir mer överskådligt personligen. # Välj intsrument # Ställ antal toner du vill att den ska pitcha i detta intrument ( Vanligast är 12 eller 24 ) # Spela in dina toner # Välj meny View i Arrange fönstret # Välj Hyperdraw i denna meny # Välj Pitchbend i denna meny # Gör en automation på Pitchbend # 63 upp eller ner är antalet toner du valt på ditt instrument. Du kan även göra en kombination av både Picthbend & Tapestop. Gör ovanstående # Bounce In Place eller Bounca ut vanligt # Istället för Fade Out så väljer du Slow Down när filen är i Audioformat.
borjadja Postat 26 juni 2012 Trådstartare Postat 26 juni 2012 Tack! Hittade det nu, får dock inte till det med pitchbend, jag vill ha det på den sista tonen i loopen, Vad menar du med 12 eller 24?
hegobald Postat 26 juni 2012 Postat 26 juni 2012 Fast vill du kan du ju installera FL-studio på Mac OS X också.. Jag testade och det funkade finfint tillsammans med Winebottler http://winebottler.kronenberg.org/ 🙂 (inte behöva ha bootcamp och Windows i datorn är fint)
BluesBoy Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 Vad menar du med 12 eller 24? Hur mycket ljudet skall kunna pitchas. 12 = 1 oktav, 24 = 2 oktaver.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.