acquiesce (oregistrerad) Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Hej.. Kanske finns tråden redan men men.. Jag spelar i akustisk gitarr med en ADK SC-1 mic men det låter inte bra.... Det blir ihåligt, för mycket diskant och lixom ingen värme...Jag vill ha mera tryck och bredd i ljudet. Har en mixer också men jag vet inte om det kan påverka ljudet så mkt...Tacksam för tips och hjälp hur ni gör när ni spelar in akustisk gitarr.. Rummet jag sitter i är väl för stort kanske, men det blir rätt bra ljud vid plock. Tack
Janne Gitarr! (oregistrerad) Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 (redigerat) Testa att plasera en mick en bit ifrån stallet ock en en bit ifrån tolfte bandet, jag gör så och får både botten och lyster i ljudet. Testa även multibandcompressor. Obs! arbeta med Eq. Hej hopp! Redigerat 5 mars 2005 av Janne Gitarr!
onosoul Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 (redigerat) Riktas micken ut mot greppbrädan får man mer diskant, riktar man den mer in mot ljudhålet får man mer bas. Kompar man med plektrum kan det vara en god idé att placera micken nära ljudhålet och rikta den ut mot punkten där hals och kropp möts. Ska man plocka, rikta micken mot samma punkt men flytta även micken till denna punkt. Detta brukar vara en bra utgångspunkt, tycker man att ljudet är för basfattigt, rikta då micken lite mer in mot ljudhålet. Nu är det ju så att det är din gitarr som sätter gränsen för hur bra inspelningen kan låta. Skit in, skit ut. Ett tips är att be en kompis spela på din gitarr medans du lyssnar och försöker analysera hur gitarrens ljudmässiga karaktär ser ut. Då kan du lättare kompensera dess för- och nackdelar vid och efter inspelning. // Lycka till Ola Redigerat 5 mars 2005 av onosoul
ix (oregistrerad) Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Man kan kämpa länge med att flytta runt EN mick och tillslut hitta ett läge som funkar riktigt bra. Eller så kan man rigga TVÅ mickar direkt! Blir otroligt mycket lättare att få ett bra ljud, speciellt det du söker "mera tryck och bredd i ljudet." Som bonus är det lättare att i efterhand justera ljudkarakaraktären, eftersom du har två signaler att leka med. Lycka till!
Janne Gitarr! (oregistrerad) Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Om man behöver att hålla på att rikta om i en halv evighet för att få ett hyffsat grund ljud, så är det säkert taskiga mickar,dålig gittar ev,bedrövlig akustik.
onosoul Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 (redigerat) Grabben skriver ju att han använder 1 mick. Att då rekomendera att han ska gå och köpa en till för att få bra ljud tycker jag är befängt. Jamenar, visst, vi strävar alla efter Michael Boltons Ljudbild men någon måtta får det faen vara! Redigerat 5 mars 2005 av onosoul
Janne Gitarr! (oregistrerad) Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Inget måste om man letar karaktär!
Itzhak Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 det fungerar alldeles utmärkt med en mikrofon. det viktigaste är att du har bra dämpning så att du inte får en massa burkig rumsakustik. se till att ha ordentligt med dämpning på väggarna, och speciellt i hörnet. en tjock matta hjälper till att dämpa ännu mer. att micka upp saker med två mikrofoner kan däremot ge dig problem med faser som tar ut varandra.
Janne Gitarr! (oregistrerad) Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Sådan tur jag har haft dom senaste 15 åren när jag har mickat auk.
PMFD Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 http://www.saecollege.de/reference_materia...itars%20acc.htm .
ix (oregistrerad) Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Grabben skriver ju att han använder 1 mick. Att då rekomendera att han ska gå och köpa en till för att få bra ljud tycker jag är befängt. Jaha, och varför det? Det kan väl vara trevligt att få veta vilka alternativ som finns och sedan avgöra själv hur man vill göra? Han är säkert kapabel att själv sovra i informationen.
robertus Postat 11 mars 2005 Postat 11 mars 2005 http://www.saecollege.de/reference_materia...itars%20acc.htm. Kanonbra länk 😛 Jag har ett annat relaterat problem som jag inte verkar kunna komma förbi. När jag spelar in aukustisk gitarr som tipsen säger får jag ändå svårt att få upp nivåerna på ljudet. Bruset blir enormt. Hur ska jag lyckas klara mig runt det?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.