Kebunatorn Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Hej! Jag postar denna video här under "analog inspelning", för jag tror detta kan intressera er. Jag bandade nämligen in en låt på ett fyrpårs-kassettdäck med hjälp av en TR808 som klockade arpeggion på syntarna. Inga andra sekvensers användes och datorn enbart för mastring. Endast analoga syntar och analogtrumsound användes. Först programmerade jag låten på trummaskinen. Jag använde triggersignalerna från 808:ans AC, CP och CB att trigga syntarnas arpeggios. Sen spelade jag in bakgrundsspåret på två spår (stereo) genom att spela upp 808:an och spela noter/ackord på de arpeggio-styrda syntarna. Efteråt spelade jag in melodislingorna och solona på de resterande två spårena. De sista tillskottena (vitbrus, dubblerande av nån stämma) spelade jag in samtidigt som jag mixade ner låten till två spår. Syntar använt: Roland TR-808; Korg Mono/Poly, M500, Polysix, Poly-61, PE-2000. Annan utrustning: SansAmp GT2, Lexicon MPX500, Vesta spring reverbs, Allen & Heath GS1, Alesis IO26, Kamera: Canon HF M406 1
SadamJR Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Kanon. Tycker framför allt att det är kul att höra musik av någon som verkligen kan spela synt, och ta fram det som är speciellt för varje instrument. 1
Jetblack Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Det där var imponerande, det går inte att säga annat 😮
hegobald Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Japp! Kebunatorn levererar ett analog mästarstycke igen! Extra varm inombords blev jag då jag både såg och hörde en MonoPoly. (gud vad jag saknar mitt gamla brusiga monster) Fantastiskt spelat och framfört och gött varmt analog sound! 🥰
Guitar Nilsson Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 Oj, vad snyggt spelat! Vilket suveränt ljud! Så snygg film. Helt ruggigt bra! Nu blev jag återigen sugen att skaffa en Revox att mastra på.
Guitar Nilsson Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 (redigerat) Får man fråga varför du använde kassettdäck? Jag antar att du är väl förtrogen med datorer och DAW? Grymt: Redigerat 28 juni 2012 av Guitar Nilsson
Kebunatorn Postat 29 juni 2012 Trådstartare Postat 29 juni 2012 Tackar! Det var nog främst för skojs skull som jag använde kassettdäck. Ville se hur långt jag kunde klara mig på bara fyra spår. Men redan när jag började komponera skivan bestämde jag mig för att allt skulle göras analogt - bara analoga syntar, magnetband och analog mixer använd. Orsaker: kul arbetssätt, fick soundet jag var ute efter, och fick inspiration av att tänja gränserna. Dessvärre blev jag tvungen att göra en del kompromissar: mastringen blev digital, för jag hade inte rum/råd med en två-kanals proffsbandare. Mastring på kassett lät inget vidare. Dessutom hade jag definitvt inte rum/råd med ett plåtreverb och tempodelay med bandmaskiner skulle ha blivit för dyrt och invecklat så jag blev tvungen att använda en par digitala sänd-effektgrunkor (Lexicon-reverb & Boss-digitaldelay). Så skivan blev sist och slutligen AAAD - Analoga syntar inspelat och mixat analogt med digital mastring.
punkrockdude Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 Tummen upp för detta underbart 80-taliga verket!
hegobald Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 (redigerat) Är jag helt ute och cyklar i det blå då jag tycker att jag känner igen soundet från Agfa Chrome? 😎 Det var mååånga år sen jag hörde något inspelat på kassettape dock (säkert 15 år sen) 🙂 Edit: Oops! Kan vara Fujii också då dom använder samma material/fabrik 😉 Redigerat 29 juni 2012 av hegobald
Itzhak Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 mycket bra. jättebra faktiskt. jag är övertygad om att du har en stor "publik" över hela världen. det borde du ha.
Guitar Nilsson Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 Suveränt basljud kassetten klarar av. Analogfreak - 55
hegobald Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 Du Nilsson som inte gillar Moogar och annat elektroniskt skit! 🙂 Lyssna (Titta !!!) på denna video så får du en riktig tefatsupplevelse ut i rymden! 🥰
Guitar Nilsson Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 Du Nilsson som inte gillar Moogar och annat elektroniskt skit! 🙂 Lyssna (Titta !!!) på denna video så får du en riktig tefatsupplevelse ut i rymden! 🥰http://www.youtube.com/watch?v=gXsvhXRdh74 Om du tittar lite högre upp i tråden kan du kanske se vad jag länkat till. För länge sen... Hmpf!
hegobald Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 Om du tittar lite högre upp i tråden kan du kanske se vad jag länkat till. För länge sen... Hmpf! åhåj! Sorry Nilsson! 🙂
SadamJR Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 Är jag helt ute och cyklar i det blå då jag tycker att jag känner igen soundet från Agfa Chrome? 😎 Det var mååånga år sen jag hörde något inspelat på kassettape dock (säkert 15 år sen) 🙂 Edit: Oops! Kan vara Fujii också då dom använder samma material/fabrik 😉 Det är helt klart metallband det handlar om. Vad är du för en ljudfilosof? 1
hegobald Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 http://soundcloud.com/kebu/sets/kebu-to-jupiter-and-back/
Guitar Nilsson Postat 30 juni 2012 Postat 30 juni 2012 (redigerat) åhåj! Sorry Nilsson! 🙂 Jag smyggillar syntar och sånt ibland, Kan tex spela Bee Gees högt ibland. Men säg inte det åt nån så det kommer ut... Är det nån som känner till GUITAR 66' första singels baksida "MOOGMASKINEN"? En hatlåt jag skrev ihop med brorsan... Redigerat 30 juni 2012 av Guitar Nilsson
Kebunatorn Postat 2 juli 2012 Trådstartare Postat 2 juli 2012 Hehee, det var nog en Basf-kromkassett jag spelade in på. Men nu är jag lite osäker om det var en 90 minuters Basf Chrome Extra eller en 30 minuters Basf Reference Master (också krom). Reference Mastern har nog snäppet bättre ljud, men jag tror att bandmaterialet sliter lite mera på tonhuvudena. Båda kassett-typerna jag använder är helt oanvända och varit inslagna i plast, men jag märker helt klart att med Reference Mastern får jag putsa tonhuvudena efter varje tagning medan Chrome Extra räcker det med putsning en gång om dagen.
DrivKraft Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 Tar mig friheten att posta en länk. http://youtu.be/UFtjWe3GFyU
Guitar Nilsson Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 Fruktat läckert att stå mitt i en "borg" av keyboardar! Så j-a bra alltihop, mäktigt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.