Tonny Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Hej, Jag undrar på en sak när det gäller mastering. Låt oss säga att jag lägger min sång + effekter som jag vill ha på en färdig låt, sen mixar jag ihopa detta så jag tycker att det låter bra, sen brukar jag göra en audiomixdown för att höra hur det låter rent allmänt, låter det bra enligt mig så sparar jag detta. Normalt så ska man ju göra mastering när man har mixat färdigt och nu kommer frågan: Gör man mastering på själva sångspåret med, separat innan man mixar ihop det med musikspåret? Eller gör man bara mastering när sången + effekterna ligger med musiken? hoppas någon har ett svar på detta 🙂 Vänliga hälsningar Tony
Berg Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Du gör mastering på hela låten 🙂 Jag brukar mixa ihop mina låtar till en stereofil som jag sedan masterar, men du kan såklart göra det direkt i din DAW på masterregeln.
Guitar Nilsson Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Normalt mastrar man ju först när allt annat är klart, dvs det färdiga stereospåret. Jag mixar så bra jag kan, sen gör jag mastringsjoxet direkt, alltså med alla spåren fortfarande separata. När man mastrar brukar alltid nåt instrument tryckas undan, tex virveln, och cymbalerna tvärtom blir för starka. I stället för att förstärka virveln med eq som man måste göra om man bara har ett stereospår att mastra så höjer jag helt enkelt lite på virvelns regel när jag hör att mastringen trycker undan virveln. Helt fel att mixa och mastra samtidigt säger de flesta, med det skiter jag i... Så det finns många olika åsikter om det här. Du får testa vad som passar dig.
Tonny Postat 24 juni 2012 Trådstartare Postat 24 juni 2012 Tack till, Berg och Guitar Nilsson för snabba svar, nu har jag lärt mig ännu en sak i denna djungel med mixning och mastring 🙂
persuader (oregistrerad) Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 och mastringen lämnas till någon annan
masterbaiter Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Grejen är ju den att man skall låta andra öron lyssna på låten 😛 man blir ju lätt insnöad när man gjort klart ett projekt!.. 1
Guitar Nilsson Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Det är inte alla som har råd att lämna bort mastringen till andra öron... 3
Jetblack Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 och mastringen lämnas till någon annan I den bästa av världar skulle man göra det, ja =/ 1
Claes Holmerup Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 (redigerat) ...och om man verkligen behöver göra mastering... Ju bättre jobb man gör med slutmixen, desto mindre behov finns det för mastering - och då reduceras masteringen till att göra ett "album" av ett antal låtar, så att det blir rätt låtföljd, att den upplevda ljudnivån och ljudbilden i övrigt är rimligt enhetlig så at det upplevs som en helhet, lägga eventuell pq-kodning etc. Numera är det däremot många som inte släpper "album", utan de släpper enskilda låtar - och då är den biten av masteringen helt ointressant och blir egentligen ofta bara en förlängd del av slutmixen. Jag menar inte att extern mastering är meningslös - och det är alltid bra att få input från någon annan som är van att lyssna kritiskt på andras låtar, men man bör sätta det i perspektiv - speciellt i ett sådant här fall, när frågeställaren inte ens vet vad mastering är för något... Redigerat 25 juni 2012 av Claes
Guitar Nilsson Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Har man inte dyra monitorer samt akustikbehandlat lyssningsrum kan det nog vara större anledning att lämna bort mastringen till nån som har bägge delarna. Är man lite nybörjare med enklare monitorer i ett litet sovrum blir det nästana garanterat för mycket eller för lite bas i mastringen. Men för mig är grejen lite grann att göra allt själv, det är roligast.
Potchipoo Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Men för mig är grejen lite grann att göra allt själv, det är roligast. Har just kommit på att det är just detta som driver mig också. Känslan att veta att man gjort allt själv. Få det att låta så bra som möjligt utefter sin egen förmåga. Och kul är det! Det är liksom ett mål i sig lite. För mig är det så.
Guitar Nilsson Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Har just kommit på att det är just detta som driver mig också. Känslan att veta att man gjort allt själv. Få det att låta så bra som möjligt utefter sin egen förmåga. Och kul är det! Det är liksom ett mål i sig lite. För mig är det så. Grejar man själv kan man jy ta sig all den tid som behövs också. Det blir ju svindyrt om man skulle anlita proffs i proffstudios i flera månader. Även det talar för hempulandet.
Tonny Postat 28 juni 2012 Trådstartare Postat 28 juni 2012 Jag följer allt som ni skriver här och det är väldigt intressant att läsa. Jag tycker själv att det är roligt om man själv kan göra allt, men som ni säger med så handlar det om att antingen ska man ha rejäla grejor och rätt rum, eller en hel del pengar så man kan lämna iväg låtarna. Kopierade Claes mening, utan de släpper enskilda låtar, så har det blivit med tiden 🙂 Kopierade din mening Guitar Nilsson, Men för mig är grejen lite grann att göra allt själv, det är roligast 🙂 Kopierade även Potchipoo, Känslan att veta att man gjort allt själv. Få det att låta så bra som möjligt utefter sin egen förmåga. Och kul är det! Det är liksom ett mål i sig lite. Jag såg dock ett nytt ord som jag inte har en aning om vad det är, "pq-kodning" vad är detta? Vänliga hälsningar Tony
Tonny Postat 28 juni 2012 Trådstartare Postat 28 juni 2012 Det är inte alla som har råd att lämna bort mastringen till andra öron... Var inne och lyssnade på dina låtar, jag tycker dom är skitbra 🙂 Jag la till dig i min lista på Soundcloud, känner du för det så lyssna på någon låt, det är sång som jag har lagt på olika låtar och det är bara tester eftersom jag inte kan och vet allt,,,,,,,,,,ännu 🙂Countryboy2
BluesBoy Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 Jag såg dock ett nytt ord som jag inte har en aning om vad det är, "pq-kodning" vad är detta? https://www.studio.se/index.php/topic/7810-pq-kodning/ 1
Die Hard (oregistrerad) Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 och mastringen lämnas till någon annan Det där är ganska tröttsamt svar. I alla fall om man är hemmapulare. Gissar att man sa samma sak om mixning förr. Lämna det till någon annan. Sant igår är inte sant idag.
pressrec Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 (redigerat) Det är väl lite som med att renovera ett hus. Antingen så gör man allt själv och blir bättre och bättre på det efter hand. Ett bra alternativ om man har viss kunskap och mycket tid. Eller så anlitar man hantverkare som kommer in och (förhoppningsvis) gör ett bra jobb som går ganska snabbt då de har kunskap och bra utrustning. Dock så får man betala för det. Redigerat 28 juni 2012 av pressrec
oioioi Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 Det är väl lite som med att renovera ett hus. Antingen så gör man allt själv och blir bättre och bättre på det efter hand. Ett bra alternativ om man har viss kunskap och mycket tid. Eller så lämnar anlitar man hantverkare som kommer in och (förhoppningsvis) gör ett bra jobb som går ganska snabbt då de har kunskap och bra utrustning. Dock så får man betala för det. Dagens bästa svar! Själv är jag kass på det mesta, så om jag hade pengar skulle jag hyra in folk till allt! 1
Tonny Postat 28 juni 2012 Trådstartare Postat 28 juni 2012 http://forum.studio....810-pq-kodning/ Tack BluesBoy 🙂
Staine Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 hej! fan va svar du fick,kul, jag är en glad amatör, har precis laddat upp en låt lyssna gärna och ge mig lite kunskap hur fan man skall skruva på det förbannnnnnade mixerbordet.hej på er,tack på förhand. 1
Valle Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 ...och om man verkligen behöver göra mastering... Ju bättre jobb man gör med slutmixen, desto mindre behov finns det för mastering - och då reduceras masteringen till att göra ett "album" av ett antal låtar, så att det blir rätt låtföljd, att den upplevda ljudnivån och ljudbilden i övrigt är rimligt enhetlig så at det upplevs som en helhet, lägga eventuell pq-kodning etc. Numera är det däremot många som inte släpper "album", utan de släpper enskilda låtar - och då är den biten av masteringen helt ointressant och blir egentligen ofta bara en förlängd del av slutmixen. Trevligt! Efter år av tjatande från min sida om i stort sett samma sak verkar det äntligen som att vi nu börjar mötas halvvägs 😉 Mastering idag = slutmix. (Mastering förr)
wellness music Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 Håller med. Om ens förutsättningar (handlag och en bra lyssningsmiljö) ger slutmixar som man är helt nöjd med och inget mer finns att tillföra mixen finns det ju ingen anledning att lämna bort materialet för mastering. Om inte, så kan ett duktigt masteringshus många gånger göra stor skillnad.
Guitar Nilsson Postat 1 juli 2012 Postat 1 juli 2012 (redigerat) Var inne och lyssnade på dina låtar, jag tycker dom är skitbra 🙂 Jag la till dig i min lista på Soundcloud, känner du för det så lyssna på någon låt, det är sång som jag har lagt på olika låtar och det är bara tester eftersom jag inte kan och vet allt,,,,,,,,,,ännu 🙂Countryboy2 Tack jättemycket! Men sen jag skaffade nya öppna lurar DT 990 Pro och nytt monitorsystem, (70-tal; JBL L50+ Luxman förstärkare) hör jag att jag kunde gjort allt bättre, det mesta har en aning för mycket jobbig diskant. Nåt jag inte alls hör i de slutana Audio Technica ATH M50 lurarna... I dag ska jag se om jag orkar städa ur studion och mixa nåt för första gången sen akustikbehandlingen är gjord. ☺️ Edit: Försökte kommentera i dina Soundcloudlåtar, det gick inte fast jag loggade in både på Soundcloud o Facebook. Det brukar gå bra... Gillar allt smörigt 50-tal, har du snott bakgrunderna från Spotify, eller är det Band In A Box? Anything That's Part Of You Var det ganska bra sång på... Sågningar: I bland har du lite för mycket kompression på sången, ibland för lite. Welcome to my world är ganska lagom utplattad, men ligger i stället lite för svagt i sången. Öva som fan på sången kan du fylla dansgolv med ditt enmansband och tjäna extrastålar. Folk kommer dock att gnälla om fler snabbare låtar. Keep on rockin... Redigerat 1 juli 2012 av Guitar Nilsson
joachime Postat 1 juli 2012 Postat 1 juli 2012 I dag ska jag se om jag orkar städa ur studion och mixa nåt för första gången sen akustikbehandlingen är gjord. ☺️ Spännande! Har du lagt upp några bilder här på forumet?
slejnard Postat 1 juli 2012 Postat 1 juli 2012 Spännande! Har du lagt upp några bilder här på forumet? Här har han gjort en läcker byggtråd. Bilder finns i slutet av tråden på absorbenter. https://www.studio.se/index.php/topic/93703-flying-saucer-studio-byggtrad-fran-en-datorfri-studio-absorbenter-trumhorn/page__hl__%2Bflying+%2Bsaucer__fromsearch__1
Guitar Nilsson Postat 1 juli 2012 Postat 1 juli 2012 Spännande! Har du lagt upp några bilder här på forumet? Reser mig ur soffan nu för att påbörja städning och fotograferande. Ska lyssna på köpe-cd genom Luxman/JBL under tiden. Min gula 30-grams studioassistent Ozzy ska övervaka allt. 🙂
pme (oregistrerad) Postat 1 juli 2012 Postat 1 juli 2012 Folk tycks ha glömt bort vad mastring egentligen är till för. Det är en anpassning av en slutmix till media. Innan den digitala världen så var det väldigt viktigt att master blev korrekt enligt en massa standarder inom tex skivindustrin. Tex saker som att bas frekvenserna måste vara mono. Det tycks i alla fall vara på väg lite regler tillbaka för att få stopp på loudness war som pågår för att höras i radio. Själv tycker jag att det borde vara mer eller mindre självklart med 3 olika mastrar idag. En för radio, en för CD och för mobila enheter. (Hörlur/mp3). 3 helt olika media.
Jetblack Postat 1 juli 2012 Postat 1 juli 2012 Folk tycks ha glömt bort vad mastring egentligen är till för. Det är en anpassning av en slutmix till media. Innan den digitala världen så var det väldigt viktigt att master blev korrekt enligt en massa standarder inom tex skivindustrin. Tex saker som att bas frekvenserna måste vara mono. Det tycks i alla fall vara på väg lite regler tillbaka för att få stopp på loudness war som pågår för att höras i radio. Själv tycker jag att det borde vara mer eller mindre självklart med 3 olika mastrar idag. En för radio, en för CD och för mobila enheter. (Hörlur/mp3). 3 helt olika media. Man måste skilja på pre-mastering och mastering. Pre-mastering är den del av processen som enbart handlar om ljudet. Anpassningen till mediet är det som egentligen kallas mastering. Men givetvis blir gränserna dem emellan allt mer otydliga. Olika mastrar för radio och album är faktiskt vanliga. Däremot håller jag med om att det kan finnas en vits med särskilda mixar för mobiler och liknande.
Jetblack Postat 1 juli 2012 Postat 1 juli 2012 [...] Att en eller flera masterings-studios måste lyfta fram sin hårdvara/utrustning för att få kunder är illa. Det torde tyda på att den tekniker som mastrar behöver all hjälp från hårdvara han kan få. En duktig masterings-tekniker kan jobba "in the box" och skapa en fullgod master. Som sagt.... lite tillägg bara 🙂 Håller med om i stort sett allt du skriver, utom just det sista. Att spela upp musiken analogt och göra ljudbearbetningen i den analoga domänen innan det spelas in i masteringsprogrammet är ingen ovanlig procedur (det är så exempelvis Cutting Room jobbar), och jag undrar om det verkligen är så många som anser att det arbetssättet försämrar slutresultatet. Har man bra prylar så tror jag knappast att det är några problem.
Jetblack Postat 1 juli 2012 Postat 1 juli 2012 Det värsta i din mening ovan är "Har man bra prylar så tror jag knappast att det är några problem". Har man utrustning av lägre kvalitet så blir det en signalförsämring. Har man en billig analog eq kan man få fasfel. Det var väl inget konstigt påstående? Att kunnandet är viktigare än utrustningen är jag dock helt och hållet med på.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.