Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, Jag undrar pÄ en sak nÀr det gÀller mastering.

LÄt oss sÀga att jag lÀgger min sÄng + effekter som jag vill ha pÄ en fÀrdig lÄt, sen mixar jag ihopa detta sÄ jag tycker att det lÄter bra, sen brukar jag göra en audiomixdown för att höra hur det lÄter rent allmÀnt, lÄter det bra enligt mig sÄ sparar jag detta. Normalt sÄ ska man ju göra mastering nÀr man har mixat fÀrdigt och nu kommer frÄgan:

Gör man mastering pÄ sjÀlva sÄngspÄret med, separat innan man mixar ihop det med musikspÄret?

Eller gör man bara mastering nÀr sÄngen + effekterna ligger med musiken?

hoppas nĂ„gon har ett svar pĂ„ detta 🙂

VÀnliga hÀlsningar

Tony

Annons
Postat

Du gör mastering pĂ„ hela lĂ„ten 🙂

Jag brukar mixa ihop mina lÄtar till en stereofil som jag sedan masterar, men du kan sÄklart göra det direkt i din DAW pÄ masterregeln.

Postat

Normalt mastrar man ju först nÀr allt annat Àr klart, dvs det fÀrdiga stereospÄret.

Jag mixar sÄ bra jag kan, sen gör jag mastringsjoxet direkt, alltsÄ med alla spÄren fortfarande separata. NÀr man mastrar brukar alltid nÄt instrument tryckas undan, tex virveln, och cymbalerna tvÀrtom blir för starka. I stÀllet för att förstÀrka virveln med eq som man mÄste göra om man bara har ett stereospÄr att mastra sÄ höjer jag helt enkelt lite pÄ virvelns regel nÀr jag hör att mastringen trycker undan virveln. Helt fel att mixa och mastra samtidigt sÀger de flesta, med det skiter jag i...

SÄ det finns mÄnga olika Äsikter om det hÀr. Du fÄr testa vad som passar dig.

Postat

Tack till, Berg och Guitar Nilsson för snabba svar, nu har jag lĂ€rt mig Ă€nnu en sak i denna djungel med mixning och mastring 🙂

persuader (oregistrerad)
Postat

och mastringen lÀmnas till nÄgon annan

Postat (redigerat)

...och om man verkligen behöver göra mastering...

Ju bÀttre jobb man gör med slutmixen, desto mindre behov finns det för mastering - och dÄ reduceras masteringen till att göra ett "album" av ett antal lÄtar, sÄ att det blir rÀtt lÄtföljd, att den upplevda ljudnivÄn och ljudbilden i övrigt Àr rimligt enhetlig sÄ at det upplevs som en helhet, lÀgga eventuell pq-kodning etc.

Numera Àr det dÀremot mÄnga som inte slÀpper "album", utan de slÀpper enskilda lÄtar - och dÄ Àr den biten av masteringen helt ointressant och blir egentligen ofta bara en förlÀngd del av slutmixen.

Jag menar inte att extern mastering Àr meningslös - och det Àr alltid bra att fÄ input frÄn nÄgon annan som Àr van att lyssna kritiskt pÄ andras lÄtar, men man bör sÀtta det i perspektiv - speciellt i ett sÄdant hÀr fall, nÀr frÄgestÀllaren inte ens vet vad mastering Àr för nÄgot...

Redigerat av Claes
Postat

Har man inte dyra monitorer samt akustikbehandlat lyssningsrum kan det nog vara större anledning att lĂ€mna bort mastringen till nĂ„n som har bĂ€gge delarna. Är man lite nybörjare med enklare monitorer i ett litet sovrum blir det nĂ€stana garanterat för mycket eller för lite bas i mastringen.

Men för mig Àr grejen lite grann att göra allt sjÀlv, det Àr roligast.

Postat

Men för mig Àr grejen lite grann att göra allt sjÀlv, det Àr roligast.

Har just kommit pÄ att det Àr just detta som driver mig ocksÄ. KÀnslan att veta att man gjort allt sjÀlv. FÄ det att lÄta sÄ bra som möjligt utefter sin egen förmÄga. Och kul Àr det! Det Àr liksom ett mÄl i sig lite. För mig Àr det sÄ.

Postat

Har just kommit pÄ att det Àr just detta som driver mig ocksÄ. KÀnslan att veta att man gjort allt sjÀlv. FÄ det att lÄta sÄ bra som möjligt utefter sin egen förmÄga. Och kul Àr det! Det Àr liksom ett mÄl i sig lite. För mig Àr det sÄ.

Grejar man sjĂ€lv kan man jy ta sig all den tid som behövs ocksĂ„. Det blir ju svindyrt om man skulle anlita proffs i proffstudios i flera mĂ„nader. Även det talar för hempulandet.

Postat

Jag följer allt som ni skriver hÀr och det Àr vÀldigt intressant att lÀsa.

Jag tycker sjÀlv att det Àr roligt om man sjÀlv kan göra allt, men som ni sÀger med sÄ handlar det om att antingen ska man ha rejÀla grejor och rÀtt rum, eller en hel del pengar sÄ man kan lÀmna ivÀg lÄtarna.

Kopierade Claes mening, utan de slĂ€pper enskilda lĂ„tar, sĂ„ har det blivit med tiden 🙂

Kopierade din mening Guitar Nilsson,

Men för mig Ă€r grejen lite grann att göra allt sjĂ€lv, det Ă€r roligast 🙂

Kopierade Àven Potchipoo, KÀnslan att veta att man gjort allt sjÀlv. FÄ det att lÄta sÄ bra som möjligt utefter sin egen förmÄga. Och kul Àr det! Det Àr liksom ett mÄl i sig lite.

Jag sÄg dock ett nytt ord som jag inte har en aning om vad det Àr, "pq-kodning" vad Àr detta?

VÀnliga hÀlsningar

Tony

Postat

Det Àr inte alla som har rÄd att lÀmna bort mastringen till andra öron...

Var inne och lyssnade pĂ„ dina lĂ„tar, jag tycker dom Ă€r skitbra 🙂 Jag la till dig i min lista pĂ„ Soundcloud, kĂ€nner du för det sĂ„ lyssna pĂ„ nĂ„gon lĂ„t, det Ă€r sĂ„ng som jag har lagt pĂ„ olika lĂ„tar och det Ă€r bara tester eftersom jag inte kan och vet allt,,,,,,,,,,Ă€nnu 🙂Countryboy2
Postat

Jag sÄg dock ett nytt ord som jag inte har en aning om vad det Àr, "pq-kodning" vad Àr detta?

https://www.studio.se/index.php/topic/7810-pq-kodning/
  • Gilla 1
Die Hard (oregistrerad)
Postat

och mastringen lÀmnas till nÄgon annan

Det dÀr Àr ganska tröttsamt svar. I alla fall om man Àr hemmapulare. Gissar att man sa samma sak om mixning förr. LÀmna det till nÄgon annan. Sant igÄr Àr inte sant idag.

Postat (redigerat)

Det Àr vÀl lite som med att renovera ett hus. Antingen sÄ gör man allt sjÀlv och blir bÀttre och bÀttre pÄ det efter hand. Ett bra alternativ om man har viss kunskap och mycket tid.

Eller sÄ anlitar man hantverkare som kommer in och (förhoppningsvis) gör ett bra jobb som gÄr ganska snabbt dÄ de har kunskap och bra utrustning. Dock sÄ fÄr man betala för det.

Redigerat av pressrec
Postat

Det Àr vÀl lite som med att renovera ett hus. Antingen sÄ gör man allt sjÀlv och blir bÀttre och bÀttre pÄ det efter hand. Ett bra alternativ om man har viss kunskap och mycket tid.

Eller sÄ lÀmnar anlitar man hantverkare som kommer in och (förhoppningsvis) gör ett bra jobb som gÄr ganska snabbt dÄ de har kunskap och bra utrustning. Dock sÄ fÄr man betala för det.

Dagens bÀsta svar!

SjÀlv Àr jag kass pÄ det mesta, sÄ om jag hade pengar skulle jag hyra in folk till allt!

• Gilla 1
Postat
Postat

hej! fan va svar du fick,kul, jag Àr en glad amatör, har precis laddat upp en lÄt lyssna gÀrna och ge mig lite kunskap hur fan man skall skruva pÄ det förbannnnnnade mixerbordet.hej pÄ er,tack pÄ förhand.

• Gilla 1
Postat

...och om man verkligen behöver göra mastering...

Ju bÀttre jobb man gör med slutmixen, desto mindre behov finns det för mastering - och dÄ reduceras masteringen till att göra ett "album" av ett antal lÄtar, sÄ att det blir rÀtt lÄtföljd, att den upplevda ljudnivÄn och ljudbilden i övrigt Àr rimligt enhetlig sÄ at det upplevs som en helhet, lÀgga eventuell pq-kodning etc.

Numera Àr det dÀremot mÄnga som inte slÀpper "album", utan de slÀpper enskilda lÄtar - och dÄ Àr den biten av masteringen helt ointressant och blir egentligen ofta bara en förlÀngd del av slutmixen.

Trevligt! Efter Ă„r av tjatande frĂ„n min sida om i stort sett samma sak verkar det Ă€ntligen som att vi nu börjar mötas halvvĂ€gs 😉

Mastering idag = slutmix.

(Mastering förr)

Postat

HÄller med. Om ens förutsÀttningar (handlag och en bra lyssningsmiljö) ger slutmixar som man Àr helt nöjd med och inget mer finns att tillföra mixen finns det ju ingen anledning att lÀmna bort materialet för mastering. Om inte, sÄ kan ett duktigt masteringshus mÄnga gÄnger göra stor skillnad.

Postat (redigerat)

Var inne och lyssnade pĂ„ dina lĂ„tar, jag tycker dom Ă€r skitbra 🙂 Jag la till dig i min lista pĂ„ Soundcloud, kĂ€nner du för det sĂ„ lyssna pĂ„ nĂ„gon lĂ„t, det Ă€r sĂ„ng som jag har lagt pĂ„ olika lĂ„tar och det Ă€r bara tester eftersom jag inte kan och vet allt,,,,,,,,,,Ă€nnu 🙂Countryboy2

Tack jÀttemycket! Men sen jag skaffade nya öppna lurar DT 990 Pro och nytt monitorsystem, (70-tal; JBL L50+ Luxman förstÀrkare) hör jag att jag kunde gjort allt bÀttre, det mesta har en aning för mycket jobbig diskant. NÄt jag inte alls hör i de slutana Audio Technica ATH M50 lurarna...

I dag ska jag se om jag orkar stĂ€da ur studion och mixa nĂ„t för första gĂ„ngen sen akustikbehandlingen Ă€r gjord. â˜ș

Edit: Försökte kommentera i dina SoundcloudlÄtar, det gick inte fast jag loggade in bÄde pÄ Soundcloud o Facebook. Det brukar gÄ bra... Gillar allt smörigt 50-tal, har du snott bakgrunderna frÄn Spotify, eller Àr det Band In A Box?

Anything That's Part Of You Var det ganska bra sÄng pÄ... SÄgningar: I bland har du lite för mycket kompression pÄ sÄngen, ibland för lite. Welcome to my world Àr ganska lagom utplattad, men ligger i stÀllet lite för svagt i sÄngen.

Öva som fan pĂ„ sĂ„ngen kan du fylla dansgolv med ditt enmansband och tjĂ€na extrastĂ„lar. Folk kommer dock att gnĂ€lla om fler snabbare lĂ„tar. Keep on rockin...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

I dag ska jag se om jag orkar stĂ€da ur studion och mixa nĂ„t för första gĂ„ngen sen akustikbehandlingen Ă€r gjord. â˜ș

SpÀnnande!

Har du lagt upp nÄgra bilder hÀr pÄ forumet?

Postat

SpÀnnande!

Har du lagt upp nÄgra bilder hÀr pÄ forumet?

Reser mig ur soffan nu för att pÄbörja stÀdning och fotograferande.

Ska lyssna pĂ„ köpe-cd genom Luxman/JBL under tiden. Min gula 30-grams studioassistent Ozzy ska övervaka allt. 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Folk tycks ha glömt bort vad mastring egentligen Àr till för. Det Àr en anpassning av en slutmix till media. Innan den digitala vÀrlden sÄ var det vÀldigt viktigt att master blev korrekt enligt en massa standarder inom tex skivindustrin. Tex saker som att bas frekvenserna mÄste vara mono. Det tycks i alla fall vara pÄ vÀg lite regler tillbaka för att fÄ stopp pÄ loudness war som pÄgÄr för att höras i radio. SjÀlv tycker jag att det borde vara mer eller mindre sjÀlvklart med 3 olika mastrar idag. En för radio, en för CD och för mobila enheter. (Hörlur/mp3). 3 helt olika media.

Postat

Folk tycks ha glömt bort vad mastring egentligen Àr till för. Det Àr en anpassning av en slutmix till media. Innan den digitala vÀrlden sÄ var det vÀldigt viktigt att master blev korrekt enligt en massa standarder inom tex skivindustrin. Tex saker som att bas frekvenserna mÄste vara mono. Det tycks i alla fall vara pÄ vÀg lite regler tillbaka för att fÄ stopp pÄ loudness war som pÄgÄr för att höras i radio. SjÀlv tycker jag att det borde vara mer eller mindre sjÀlvklart med 3 olika mastrar idag. En för radio, en för CD och för mobila enheter. (Hörlur/mp3). 3 helt olika media.

Man mÄste skilja pÄ pre-mastering och mastering. Pre-mastering Àr den del av processen som enbart handlar om ljudet. Anpassningen till mediet Àr det som egentligen kallas mastering. Men givetvis blir grÀnserna dem emellan allt mer otydliga.

Olika mastrar för radio och album Àr faktiskt vanliga. DÀremot hÄller jag med om att det kan finnas en vits med sÀrskilda mixar för mobiler och liknande.

Postat

[...]

Att en eller flera masterings-studios mÄste lyfta fram sin hÄrdvara/utrustning för att

fÄ kunder Àr illa. Det torde tyda pÄ att den tekniker som mastrar behöver all hjÀlp frÄn

hÄrdvara han kan fÄ.

En duktig masterings-tekniker kan jobba "in the box" och skapa en fullgod master.

Som sagt.... lite tillĂ€gg bara 🙂

HÄller med om i stort sett allt du skriver, utom just det sista. Att spela upp musiken analogt och göra ljudbearbetningen i den analoga domÀnen innan det spelas in i masteringsprogrammet Àr ingen ovanlig procedur (det Àr sÄ exempelvis Cutting Room jobbar), och jag undrar om det verkligen Àr sÄ mÄnga som anser att det arbetssÀttet försÀmrar slutresultatet. Har man bra prylar sÄ tror jag knappast att det Àr nÄgra problem.

Postat

Det vÀrsta i din mening ovan Àr "Har man bra prylar sÄ tror jag knappast att det Àr nÄgra problem".

Har man utrustning av lÀgre kvalitet sÄ blir det en signalförsÀmring. Har man en billig analog eq kan man fÄ fasfel. Det var vÀl inget konstigt pÄstÄende? Att kunnandet Àr viktigare Àn utrustningen Àr jag dock helt och hÄllet med pÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.