Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Gör inte den där stora ljus-showen att man bestämt sen innan vilka låtar som ska spelas i vilken ordning?

Det behöver den inte göra, det står ju inte låtarnas namn i där direkt. Ljuskillen kan ju lära sig låtarna och utifrån det anpassa ljuset. Men hur det funkar exakt vågar jag inte säga om för det vet jag helt enkelt inte. Men visst finns det dom som förbereder sina sets, det säger ju t ex. SHM att dom gör ibland. Sen finns det dom som inte gör det alls, t ex. Sebjak.

Hela grejen med att gå på sån här konsert är liksom stämningen, alla är glada och dansar till den musik dom älskar. Och det är en annan grej att se en världsdj spela sina låtar inför 15.000 pers jämfört med att gå på nån krog som har housemusik på dansgolvet.

Postat

Allting med shm är förutbestämt sedan innan dom går på scenen. Så det är väll förarbetet som är det mest ansträngande för dom eftersom dom måste plocka ut rätt låtar så att playlisten funkar för publiken hela kvällen. Detta är inget jag hittar på utan medlemmarna har själva gått ut och sagt detta att det är omöjligt att få till ljusshowen live med att dja live. Allt är förutbestämt inkl ljusshow.

Postat (redigerat)

Försöker lyssna in mig på SHM. Vilka låtar är det som är deras egna kompositioner?

Diskografi

Get Dumb (Steve Angello, Sebastian Ingrosso, Axwell, Laidback Luke) (2007)

Leave the World Behind (Steve Angello, Sebastian Ingrosso, Axwell, Laidback Luke; med Deborah Cox) (2009)

One (Original Mix) (2010)

One (Your Name) (2010) (Sångare: Pharell Williams)

Miami 2 Ibiza (Instrumental Mix) (2010)

Miami 2 Ibiza (2010) (Sångare Tinie Tempah)

Save The World (Sångare: John Martin) (2011)

Antidote (2011)

Greyhound (2012)

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Swedish_House_Mafia#section_2

Redigerat av Henber77
Postat

Gillar en av meningarna på wiki-sidan:

"De har spelat tillsammans åtminstone sedan 2005." 🙂

Annars är det nog bara att erkänna att jag inte förstår det här. Men så lär det ha varit för äldre människor även när Beatles slog igenom. Man tyckte det var obegripligt.

I grunden så är det såklart så att så länge publiken är nöjd så är väl allt fine. Att göra bra musik är svårt, och där har ju SHM onekligen lyckats. Det är väl mer konsert-biten som är lite svårbegriplig. Att man kallar det konsert och inte jättedisco (även om det egentligen inte spelar någon roll). För som i SHM:s fall hade dom ju i princip kunnat plocka upp random person från gatan och ge hen en instruktion om när respektive låt ska startas. Och sen stå och slå hål i luften. Publiken hade inte märkt någon skillnad

  • Gilla 3
Postat

Anledningen till att folk går på SHM-konserter är väl egentligen samma som gäller för alla andra artister. Folk vill SE sina idoler uppträda med sin musik. Britney mimar ju bara till sina hits och dansar klumpigt. Finns ju även band som spelar så kallad "riktig musik" som framför det jävligt dåligt istället. Visst "händer" det väl mindre på en SHM-konsert, men å andra sidan är väl tanken mer också att det är en viss stämning, och det inte är Pelle, 17, som trycker på play utan det är världsstjärnor. Folk är fascinerade av proximitet till kända personer. Ser inte hur det är så konstigt egentligen att de säljer ut arenor.

Postat (redigerat)

Gillar en av meningarna på wiki-sidan:

"De har spelat tillsammans åtminstone sedan 2005." 🙂

Annars är det nog bara att erkänna att jag inte förstår det här. Men så lär det ha varit för äldre människor även när Beatles slog igenom. Man tyckte det var obegripligt.

I grunden så är det såklart så att så länge publiken är nöjd så är väl allt fine. Att göra bra musik är svårt, och där har ju SHM onekligen lyckats. Det är väl mer konsert-biten som är lite svårbegriplig. Att man kallar det konsert och inte jättedisco (även om det egentligen inte spelar någon roll). För som i SHM:s fall hade dom ju i princip kunnat plocka upp random person från gatan och ge hen en instruktion om när respektive låt ska startas. Och sen stå och slå hål i luften. Publiken hade inte märkt någon skillnad

Det är så tröttsamt med såna här kommentarer, och det sa jag även i förra vevan. Man kan inte försöka förstå sig på DJ-fenomenet genom att ta på sig rockmusikerglasögonen och börja analysera. Man köper inte en biljett för att gå dit och hoppas se tre killar spela på synthar. De enda som har den förväntningen är folk som inte går och inte ens skulle gå om så var fallet.

Edit: Nu lät jag lite hårdare än var menat. Poängen är att man måste släppa hela tankesättet om att det ska vara en bra liveinsats på en spelning, för det är inte samma sak. Man jämför päron och körsbär annars.

Redigerat av Overkill
  • Gilla 4
Postat (redigerat)

Det är så tröttsamt med såna här kommentarer, och det sa jag även i förra vevan. Man kan inte försöka förstå sig på DJ-fenomenet genom att ta på sig rockmusikerglasögonen och börja analysera. Man köper inte en biljett för att gå dit och hoppas se tre killar spela på synthar. De enda som har den förväntningen är folk som inte går och inte ens skulle gå om så var fallet.

Edit: Nu lät jag lite hårdare än var menat. Poängen är att man måste släppa hela tankesättet om att det ska vara en bra liveinsats på en spelning, för det är inte samma sak. Man jämför päron och körsbär annars.

Nu är det ju knappast några rockmusiker som fått för sig att dylika tillställningar ska kallas för konserter, "den nya stadiumrocken" och liknande. Och när någon använder sig av den terminologin är det väldigt svårt att inte försöka jämföra.

Edit: Reserverar mig för att det eventuellt inte är några DJ:s som hittat på det där heller, kanske bara är kvällstidningsjournalister.

I övrigt så håller jag inte med om att det måste vara en bra liveinsats på en spelning. Kör själv med backingtracks t ex, och så gör nog väldigt många, mer eller mindre. Däremot så är det såklart ett plus om det är någon insats överhuvudtaget 🙂

Redigerat av JJRockford
Postat

Nu är det ju knappast några rockmusiker som fått för sig att dylika tillställningar ska kallas för konserter, "den nya stadiumrocken" och liknande. Och när någon använder sig av den terminologin är det väldigt svårt att inte försöka jämföra.

Nej, men folk som klagar på att det inte är en konsert gör det med grund i en slags rocknorm. Det är ju oundvikligt att jämförelser görs eftersom det i slutändan ändå är "samma sak" (dvs musik) vi pratar om. Men vill man verkligen förstå sig på det och kunna ta till sig det så bör man släppa rocknormens kriterier för vad en spelning är med vad som är bra och vad som är dåligt.

Postat

Nej, men folk som klagar på att det inte är en konsert gör det med grund i en slags rocknorm. Det är ju oundvikligt att jämförelser görs eftersom det i slutändan ändå är "samma sak" (dvs musik) vi pratar om. Men vill man verkligen förstå sig på det och kunna ta till sig det så bör man släppa rocknormens kriterier för vad en spelning är med vad som är bra och vad som är dåligt.

Konserter med folk som presterar något på scen har väl ändå funnits i ganska många hundra år innan det fanns rockmusik?

Postat

Konserter med folk som presterar något på scen har väl ändå funnits i ganska många hundra år innan det fanns rockmusik?

Ja, men du sa det ju själv att när det kom (Beatles i ditt exempel) så var inte det heller särskilt välkommet, eftersom det gick emot dåvarande normen för hur det skulle vara. Typ storbandsjazz eller vad vet jag. Bedömer man DJ:s utifrån att dom inte gör något på scen så skulle det ju inte finnas någonting där att hämta, men utvecklingen pekar ju åt rakt motsatt håll. Alltså finns det någonting som är väldigt efterfrågat med det, men om man då enbart tänker på det i termer av aktivitet på scenen så går det inte ihop. Rocknorm, scenaktivitetsnorm, konsertnorm, kalla det vad du vill.

Postat

Ja, men du sa det ju själv att när det kom (Beatles i ditt exempel) så var inte det heller särskilt välkommet, eftersom det gick emot dåvarande normen för hur det skulle vara. Typ storbandsjazz eller vad vet jag. Bedömer man DJ:s utifrån att dom inte gör något på scen så skulle det ju inte finnas någonting där att hämta, men utvecklingen pekar ju åt rakt motsatt håll. Alltså finns det någonting som är väldigt efterfrågat med det, men om man då enbart tänker på det i termer av aktivitet på scenen så går det inte ihop. Rocknorm, scenaktivitetsnorm, konsertnorm, kalla det vad du vill.

Hum..Disco tog bort dansbanden + diverse andra band Live handlar det om men på olika marknader , så ser jag det Oki
Postat

Hum..Disco tog bort dansbanden + diverse andra band Live handlar det om men på olika marknader , så ser jag det Oki

citerar mig skälv ..Skulle hellre se Live band framför HM men nu är jag 67a så förlegat..

Nya tider nya på hit .so What .gillar dok att vi vann .over and out .

Postat

Ja, men du sa det ju själv att när det kom (Beatles i ditt exempel) så var inte det heller särskilt välkommet, eftersom det gick emot dåvarande normen för hur det skulle vara. Typ storbandsjazz eller vad vet jag. Bedömer man DJ:s utifrån att dom inte gör något på scen så skulle det ju inte finnas någonting där att hämta, men utvecklingen pekar ju åt rakt motsatt håll. Alltså finns det någonting som är väldigt efterfrågat med det, men om man då enbart tänker på det i termer av aktivitet på scenen så går det inte ihop. Rocknorm, scenaktivitetsnorm, konsertnorm, kalla det vad du vill.

Det kan väl finnas en massa underhållningsformer som är efterfrågade, utan att man behöver låtsas att det är en konsert?

Postat

...eller som att säga till en applefanboy att en mac är dyr... (pinnen rakt i getingboet!)

😱

😲

😆

Postat

Det kan väl finnas en massa underhållningsformer som är efterfrågade, utan att man behöver låtsas att det är en konsert?

Suck. Det finns ingen med minsta intresse i SHM och den scenen som bryr sig. Om det nu är så viktigt för dig så får du väl dra igång en kampanj, skicka arga mejl till arrangören, fixa namnunderskrifter, demonstrera på första maj och inte minst skriva arga insändare i DN. Det finns ingen som låtsas någonting, det finns ingen som låtsas att SHM spelar några instrument på scenen. Man går inte till Friends Arena i någon slags kollektiv överenskommelse om att haha, nu har vi minsann lurat i etablissemanget att detta är en KONSERT! För många (speciellt yngre) är det av mindre vikt huruvida det är fem killar eller tjejer som spelar instrument på scenen eller om det i det här fallet är tre killar som vevar med händerna och spelar musik. De två typerna av en spelning är olika means to an end (trevlig upplevelse), men de olika typerna är inte själva "enden" i sig.

Och om vi ska vara lite semantiskt analyserande så har vi här en definition av ordet "konsert" från SAOB/NE:

- konsert (franska concert, av italienska concerto, bildning till latin conce´rto'tävla', 'kämpa'), icke-sceniskt musikframförande inför en primärt på musiklyssning förberedd publik

Ett DJ-set med SHM är: ett 1) icke-sceniskt 2) musikframförande 3) inför en primärt på musiklyssning förberedd publik.

Men eftersom du redan inledde med att säga att du inte förstår det här så ska jag sluta försöka förklara för dig att saker och ting förändras, gamla normer försvinner och nya kommer in och yngre generationer har andra värderingar och förväntningar. Som bekant så kan man inte lära gamla hundar att sitta.

  • Gilla 3

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.