Jump to content
Annons

Swedish House Mafia lägger av


pikzel

Recommended Posts

Annons

Mycket egendomligt. De har just fått sitt stora genombrott och bestämmer sig plötsligt för att sluta, jag begriper ingenting. Nog för att man ska sluta medan man är på topp, men det här är snarare som att hoppa ned på vägen upp. Känns som ytterligare ett fall av den klassiska "Vi ses när våra solokarriärer har floppat"-sjukan, garanterad återförening inom fem år!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket egendomligt. De har just fått sitt stora genombrott och bestämmer sig plötsligt för att sluta, jag begriper ingenting. Nog för att man ska sluta medan man är på topp, men det här är snarare som att hoppa ned på vägen upp. Känns som ytterligare ett fall av den klassiska "Vi ses när våra solokarriärer har floppat"-sjukan, garanterad återförening inom fem år!

... eller så finns det kanske personliga skäl till att de slutar?

Återförening när barnen blivit större? 🙂 (vet inte ens om de har barn, men det skulle vara skäl om något att dra ner på tempot...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste i en mer utförlig intervju med någon av dom att det handlade just om det där, att dom tyckte att det började bli för stort.

Det har ju förmodligen alla som längtar efter det stora genombrottet väldigt svårt att förstå, men det kanske inte är helt osant. Det var även någonting om barn, alla i bandet har barn.

Plus att dom säkert dragit in tillräckligt med flis redan för att kunna göra vad dom vill resten av livet. Dom kanske tyckte att det blev tråkigt att stå och digga till sina egna CD-skivor på stora scener?

Edit: Det allra sista har jag inga belägg för. Men saken har ju diskuterats ganska livligt i denna tråd. Och som jag förstod det så finns det DJ:s som gör alla möjliga konster på scen, men att just SHM inte gör så mycket mer än att starta och stoppa musiken.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Sin egen och andras, som de allra flesta producerande dj:s gör.

De har sagt att det beror på att de vill spendera mer tid med familjen. När man sålt ut Madison Square Guarden på nio minuter är det säkert svårt att hitta motivation att kämpa hårdare; de har inget att bevisa längre.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det har något att göra med att dom vill sluta på topp, utan jag tror mer på att det är p.g.a all tid det tar, observera att alla 3 har barn som behöver sin farsa, så det räcker med att dom åker ut på turne solo istället. det är min teori.

Link to comment
Dela på andra sajter

De är kanske trendkänsliga, liksom deras publik - och vill därför sluta innan hypen dör ut, så att de blir ihågkomna som "stora" och inte som "föredettingar"...

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

De har sagt att det beror på att de vill spendera mer tid med familjen. När man sålt ut Madison Square Guarden på nio minuter är det säkert svårt att hitta motivation att kämpa hårdare; de har inget att bevisa längre.

Så bara för att man har haft en stor framgång måste man lägga av för att man inte behöver bevisa något längre? Det är väl ändå bättre att försöka bygga upp en lång, framgångsrik karriär istället för att bli ihågkommen för framgångar man hade under en mycket kort period av sitt liv?

Det där med att man vill spendera mer tid med sin familj köper jag inte. Det är ett sånt argument som man drar till med när man vill ha ett argument som (förhoppningsvis) inte kan ifrågasättas. Mina föräldrar slutade inte sina kneg bara för att jag och mina syskon föddes utan fick, i likhet med alla andra föräldrar, kombinera arbete och familj.

Jag kommer inte personligen att sakna dem, eftersom det inte är min typ av musik, men det gör ont i mig att se någon kasta bort såna lysande möjligheter till en lång och framgångsrik karriär.

Jag räknade förresten till sammanlagt nio singlar enligt Wikipedia, och då var det i flera fall samma låt i olika versioner. Att de "inte har något mer att bevisa" går nästan att diskutera i det fallet. (Därmed absolut inte sagt att det är något fel på det de gör, jag vet att de är ytterst kompetenta!)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog finns det folk med jobb som innebär ett evigt resande, som ändå lyckas kombinera det med att ha barn. Men mycket trixande med skolgång osv blir det såklart. Så nog skulle jag kunna köpa "föräldra-skälet", även om vi ju bara spekulerar här 🙂

Fast deras karriärer är väl knappast över iom SHM? De är ju redan lyckade producenter/dj:s även vid sidan av bandet.

Redigerat av Berg
Link to comment
Dela på andra sajter

Så bara för att man har haft en stor framgång måste man lägga av för att man inte behöver bevisa något längre? Det är väl ändå bättre att försöka bygga upp en lång, framgångsrik karriär istället för att bli ihågkommen för framgångar man hade under en mycket kort period av sitt liv?

Det där med att man vill spendera mer tid med sin familj köper jag inte. Det är ett sånt argument som man drar till med när man vill ha ett argument som (förhoppningsvis) inte kan ifrågasättas. Mina föräldrar slutade inte sina kneg bara för att jag och mina syskon föddes utan fick, i likhet med alla andra föräldrar, kombinera arbete och familj.

Jag kommer inte personligen att sakna dem, eftersom det inte är min typ av musik, men det gör ont i mig att se någon kasta bort såna lysande möjligheter till en lång och framgångsrik karriär.

Jag räknade förresten till sammanlagt nio singlar enligt Wikipedia, och då var det i flera fall samma låt i olika versioner. Att de "inte har något mer att bevisa" går nästan att diskutera i det fallet. (Därmed absolut inte sagt att det är något fel på det de gör, jag vet att de är ytterst kompetenta!)

Förstår inte vad problemet är. Man får väl lägga av när man själv behagar och av anledningar man själv väljer utan att folk ska behöva "köpa" det. Det är inte som om fansen eller förstå-sig-påare har veton i frågan. Vill dom inte så vill dom inte.

Angående dina föräldrar: var dom också stjärnDJs? Jag hoppas du inser att det inte är ett 8-17-jobb med en restid till jobbet på en halvtimma som vi pratar om. Har man hela världen som arbetsplats blir pendlingstiden lång.

Som redan nämnts så är inte det här det enda de tre medlemmarna har hållit på med, utan de är enorma namn var för sig också. Så den här långa och framgångsrika karriären du verkar vara så såld på, den har dom alla tre. Swedish House Mafia är bara ett kapitel i den.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Så bara för att man har haft en stor framgång måste man lägga av för att man inte behöver bevisa något längre? Det är väl ändå bättre att försöka bygga upp en lång, framgångsrik karriär istället för att bli ihågkommen för framgångar man hade under en mycket kort period av sitt liv?

Det där med att man vill spendera mer tid med sin familj köper jag inte. Det är ett sånt argument som man drar till med när man vill ha ett argument som (förhoppningsvis) inte kan ifrågasättas. Mina föräldrar slutade inte sina kneg bara för att jag och mina syskon föddes utan fick, i likhet med alla andra föräldrar, kombinera arbete och familj.

Jag kommer inte personligen att sakna dem, eftersom det inte är min typ av musik, men det gör ont i mig att se någon kasta bort såna lysande möjligheter till en lång och framgångsrik karriär.

Jag räknade förresten till sammanlagt nio singlar enligt Wikipedia, och då var det i flera fall samma låt i olika versioner. Att de "inte har något mer att bevisa" går nästan att diskutera i det fallet. (Därmed absolut inte sagt att det är något fel på det de gör, jag vet att de är ytterst kompetenta!)

Ingen har sagt något om vad man måste eller inte. Jag säger att för vissa kan säkert motivationen dyka när man nått toppen. Det händer många i idrottsvärlden, bland annat. Om det är så för SHM vet jag inte, jag säger vad som är möjligt.

Jag vet inte så klart, men jag gissar att dina föräldrar inte var ute på resande fot lika mycket som SHM. Alla har dessutom inte samma prioriteringar. Vissa avstår helt från karriär för att de vill satsa på familjen.

Om jag hade åstadkommit vad de gjort hade jag nog ändå känt mig ganska nöjd. Jag tror inte att man alltid söker en större stadion eller fler singlar. Alla är inte heller intresserade av att släppa ett album, som inte alls är samma sak nu som på 80- eller 90-talet.

Det kan ju också vara så att de splittras av interna bråk, det är ju annars oerhört vanligt, men jag tycker inte det verkat så i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidare kan man ju spekulera i att de vill göra sin egen musik för sin egen skull också. Även om SHM har varit ganska breda i sin musik (LTWB, One och Antidote är ganska olika varandra) så har de ju alla sin egen stil som de gillar. Axwell är ju mer inne på klassiska pophållet verkar det som, och Angello gillar tunga basgångar, gärna åt ravehållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bara flika in en grej (som gammal rockstjärna):

Vi sitter i turnébussen nånstans i Europa och trummisen pratar med sin son på 4 år i telefon. Han säger "Nej, inte i morgon. Du kan äta lördagsgodis TRE gånger till innan pappa kommer hem"...

Vill SHM vara pappor ska de får vara pappor.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att man vill spendera mer tid med sin familj köper jag inte. Det är ett sånt argument som man drar till med när man vill ha ett argument som (förhoppningsvis) inte kan ifrågasättas. Mina föräldrar slutade inte sina kneg bara för att jag och mina syskon föddes utan fick, i likhet med alla andra föräldrar, kombinera arbete och familj.

Är detta ett seriöst inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att man vill spendera mer tid med sin familj köper jag inte. Det är ett sånt argument som man drar till med när man vill ha ett argument som (förhoppningsvis) inte kan ifrågasättas. Mina föräldrar slutade inte sina kneg bara för att jag och mina syskon föddes utan fick, i likhet med alla andra föräldrar, kombinera arbete och familj.

Ge det ett par år av mognad så kanske du också förstår det här med prioriteringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi sitter i turnébussen nånstans i Europa och trummisen pratar med sin son på 4 år i telefon. Han säger "Nej, inte i morgon. Du kan äta lördagsgodis TRE gånger till innan pappa kommer hem"...

Det där gjorde lite ont i (pappa)magen. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Har inte hört nåt av vad dom gjort men läste att dom skulle lira på den där direktsända festivalen från staterna på youtube men det bidde aldrig nåt. Var dom bra? Vad var det för typ av musik dom lirade? House det fattar jag men .........

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört nåt av vad dom gjort men läste att dom skulle lira på den där direktsända festivalen från staterna på youtube men det bidde aldrig nåt. Var dom bra? Vad var det för typ av musik dom lirade? House det fattar jag men .........

Jag måste nog egentligen ifrågasätta att de producerade house. Dansvänlig överkommersiell pop med houseinfluenser kanske stämmer bättre?

Lyssnar man på klassisk house så är det svårt att hitta några likheter med det SHM gjorde tycker jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste nog egentligen ifrågasätta att de producerade house. Dansvänlig överkommersiell pop med houseinfluenser kanske stämmer bättre?

Lyssnar man på klassisk house så är det svårt att hitta några likheter med det SHM gjorde tycker jag..

Swedish House Mafia producerar inte överkommersiell pop med houseinfluenser, SHM producerar house. Sen att den inte låter likadan som "klassisk" house är väl en sak men musiken utvecklas ju hela tiden så det är väl inte så himla konstigt. Jämför med rock, den låter inte riktigt likadant som för 50 år sen direkt...

Till alla er som tror att dom bara "står där och spelar några låtar" så kan jag ju säga att dom gör lite mer än så. Det handlar om att bygga en stämning för publiken, spela rätt låtar vid rätt tillfälle. Dessutom har dom en stor ljusshow med som också bidrar till upplevelsen. Om man jämför med t ex. AC/DC så kan man då säga att dom bara "står o spelar några riff och sjunger lite" (inget ont om AC/DC, tycker dom är grymma).

För er som tycker att SHM är överskattade så kan ni ju sjävla prova att göra ett par världshits och sen ställa er o spela inför 50.000 pers, för det är ju inte så svårt. Man göra ju bara några beats i datorn och sen är det klart... eller??

Redigerat av ramoand
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Till alla er som tror att dom bara "står där och spelar några låtar" så kan jag ju säga att dom gör lite mer än så. Det handlar om att bygga en stämning för publiken, spela rätt låtar vid rätt tillfälle. Dessutom har dom en stor ljusshow med som också bidrar till upplevelsen.

Gör inte den där stora ljus-showen att man bestämt sen innan vilka låtar som ska spelas i vilken ordning?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...