Jump to content
Annons

Fråga gällande parallellkompression på trummor!


Cypher

Recommended Posts

Detta är scenariot:

Efter att ha mixat mina individuella trumspår skickar jag baskaggen och virveln till

en gemensam bus (bus 1) som i sin tur sendas vidare till parallellkompressorn (bus 2).

Min fråga är följande, är det någon idé att i nästa steg återigen skicka bus 1 och bus 2 till en

tredje bus (bus 3) i syftet av bättre ihoplimning och gemensam bearbetning av bus 1 och 2

med olika kompressorer (exempelvis multibandskompressor,limiter), EQs och filter?

Jag har provat detta och vet helt ärligt inte om mina öron låter sig luras av processen, men

jag tycker att trycket blir mycket bättre samtidigt som transienterna kommer fram mer.

Sen måste ju självklart hela tiden vara försiktig och höra efter noga så inte dynamiken

försvinner och man inte överkomprimerar trummorna.

Skulle uppskattas och vore kul att få ta del av era tankar kring detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En nyfiken fråga, vad gör du med virvel/baskagge på bus 1?

Jag själv skulle kört parallellkomprimeringen redan på bus 1.

Har egentligen ingen aning, men jag tror inte att det hjälper så mycket att slussa allt vidare genom diverse kompressorer på olika bus:ar (busar/bussar 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

En nyfiken fråga, vad gör du med virvel/baskagge på bus 1?

Jag själv skulle kört parallellkomprimeringen redan på bus 1.

Har egentligen ingen aning, men jag tror inte att det hjälper så mycket att slussa allt vidare genom diverse kompressorer på olika bus:ar (busar/bussar 😛 )

På bus 1 lägger jag en kompressor som jag sedan inaktiverar, detta endast för att slippa en fördröjning som kan uppstå och orsaka fasfel. Sen kan jag också tycka att det är skönare ur ett

"kontroll-perspektiv" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, ok. Hur blir det mindre fördröjning/mindre risk för fasfel om du först går genom en inaktiverad kompressor och sedan skickar den signalen vidare till en kompressor som är aktiverad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...