Cypher Postat 23 juni 2012 Dela Postat 23 juni 2012 Detta är scenariot: Efter att ha mixat mina individuella trumspår skickar jag baskaggen och virveln till en gemensam bus (bus 1) som i sin tur sendas vidare till parallellkompressorn (bus 2). Min fråga är följande, är det någon idé att i nästa steg återigen skicka bus 1 och bus 2 till en tredje bus (bus 3) i syftet av bättre ihoplimning och gemensam bearbetning av bus 1 och 2 med olika kompressorer (exempelvis multibandskompressor,limiter), EQs och filter? Jag har provat detta och vet helt ärligt inte om mina öron låter sig luras av processen, men jag tycker att trycket blir mycket bättre samtidigt som transienterna kommer fram mer. Sen måste ju självklart hela tiden vara försiktig och höra efter noga så inte dynamiken försvinner och man inte överkomprimerar trummorna. Skulle uppskattas och vore kul att få ta del av era tankar kring detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 23 juni 2012 Dela Postat 23 juni 2012 En nyfiken fråga, vad gör du med virvel/baskagge på bus 1? Jag själv skulle kört parallellkomprimeringen redan på bus 1. Har egentligen ingen aning, men jag tror inte att det hjälper så mycket att slussa allt vidare genom diverse kompressorer på olika bus:ar (busar/bussar 😛 ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cypher Postat 24 juni 2012 Trådstartare Dela Postat 24 juni 2012 En nyfiken fråga, vad gör du med virvel/baskagge på bus 1? Jag själv skulle kört parallellkomprimeringen redan på bus 1. Har egentligen ingen aning, men jag tror inte att det hjälper så mycket att slussa allt vidare genom diverse kompressorer på olika bus:ar (busar/bussar 😛 ) På bus 1 lägger jag en kompressor som jag sedan inaktiverar, detta endast för att slippa en fördröjning som kan uppstå och orsaka fasfel. Sen kan jag också tycka att det är skönare ur ett "kontroll-perspektiv" 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 24 juni 2012 Dela Postat 24 juni 2012 Hmm, ok. Hur blir det mindre fördröjning/mindre risk för fasfel om du först går genom en inaktiverad kompressor och sedan skickar den signalen vidare till en kompressor som är aktiverad? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.