Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag undrar av er lite mer erfarna (house)producenter i vilken ordning ni gör era låtar. Börjar ni med att göra intro med någon trumslinga och bygger på efter det, eller börjar ni med en basgång som ni bygger på, eller melodi? Eller hur gör ni?

Jag har nämligen problem med att komma igång med mina låtar, gör typ en halvtråkig melodi, men sedan dör projektet ut för att det inte låter bra. Hade underlättat med hjälp från duktiga producenter!

Annons
Postat (redigerat)

Kanske inte erfaren men det brukar oftast vara så att jag sitter och plinkar på något instrument tills jag hittar nån skön refräng. Sen efter den refrängen kollar man t ex. vilken skala den låter bäst i och gör sedan intro, vers och resten efter det. Alltså, börjar med refrängen med någon leadsynth sen jobbar därifrån 🙂

Redigerat av Modern Rockstar
Postat

Man börjar med en ide som man sedan bygger på. Idéen kan vara en fet basslinga, Melodi, beat m.m.

Så brukar det vara för mig med. Har nån idé som jag börjar med och sen bygger jag vidare på den. Brukar lyssna på houselåtar jag gillar för att få inspiration och kanske låna lite idéer från dom.

Ett bra sätt för att komma vidare kan vara att du försöker strukturera upp låten, typ 1 min intro, 45 sek break, 1 min refräng (eller vad det kallas?), 45 sek break, 1 min reff, 1 min outro. Sen kan du bygga på allt eftersom, då har du ju iaf låtens "skelett".

Postat

Jag känner inte att jag tillhör ngn speciell musikstil. Jag kan tänka mig att de låtar jag skriver skulle kunna göras till jazz-versioner, hårdrock, eller house.

När jag skriver låtar sitter jag numera oftast vid pianot och ylar fram melodier (har spelat i ngt år vilket gör att jag gör en hel del misstag jag ibland behåller i låtarna). "Ylar" innebär att jag nynnar fram en melodi och skriver en skräptext där fraseringarna är viktigare än innehållet.

Jag har ofta en "färdig" låt på några timmar, med en komplett text. I detta fall betyder "färdig" spel och sjungbar men att den textmässigt uppdateras här och där i ngn vecka.

Efter detta brukar bara något enstaka ord ändras. Sedan brukar jag spela in låten efter lite övning för att hitta fel. Vid inspelningen hör jag vad som inte funkar och justerar detta. Oftast är det fraseringen som falerar och jag hör var jag bör ändra. Funkar låten så lägger jag ibland ut mästerverket på Youtube.

Inspelning är inte min starka sida. Bara nåt jag gör för att hitta fel i låten. Att sjunga är nåt jag försöker bli bättre på men jag har aldrig haft ngn ambition att bli artist. Jag har egentligen bara som ambition att skriva låtar. Kul sysselsättning.

...Hoppas jag bidrog med nåt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.