Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har bett om offerter på följande uppsättning prylar på två affärer här i Umeå (Estrad, Musikanten), och skall väga dessa mot köp via internet (Musikbörsen/JAM).

Jag överväger följande komponenter (dator har jag redan, samt ett K&M-bommikställ):

Ljudkort: M-Audio Delta 1010LT

Mixer: Mackie 1642 VLZ Pro. Schysta preamps med direkt ut?

Mikrofoner,

Overhead: två Röda NT5? ADK SC-2? Oktava MC012 MSP2 (rätt dyra)?

Baskagge: AKG D112? Rätt dyr, men den gör väl vad den ska?

Virvel: Antingen två SM57:or eller en SM57:a + en Sennheiser e90x?

Pukor: Några SM57:or, förmodligen en per puka då

Kablage: Inte så överdrivet mycket att diskutera här, eller? Kvalitativa kablar i rätt längd

Stativ: Samma som ovan -- K&M är väl rätt schyst, samt inte allt för dyrt.

Jag vill gärna ha förslag på billigare men rätt likvärdiga alternativ, särskilt vad gäller mixern och baskaggemikrofonen. Vad säger ni om overheadmickarna?

Jag hoppas landa på ~18-20, är det rimligt? Våga kritisera och komma med helt annorlunda förslag 😛

Tack på förhand för alla åsikter och tankar!

Redigerat av krater
Annons
Postat

Jag har det ljudkortet, har funkat bra för mig.

Om du kör telekontakter från inserterna på mixern, så kan du ju få in 8 kanaler samtidigt, förutsatt att du har 2 tele-xlr-hane och 6 st tele - rca.

Så jag löst det i min hemma studio. sedan måste du dra ut telekablarna från insertarna för att få utsignalen och kunna använda mixern samtidigt.

Funkar finfint.

jag körde en yamaha-mg 16/4 vilken kostade mig 2900.

Angående mickarna, så är bastrummemicken bra, virveln räcker att du kör en 57:a ovanpå, däremot bör du nog ha en mic på hihaten. Röde mickarna är ett bra val dessutom.

K&M har ett par sjyssta mikrofonklämmor till trummor också, som jag köpte för ett tag sedan, dock har jag fan itne ett skit kvar efter inbrottet i natt. Men här är nåt iaf 😲.

Postat

Intressant förslag om mixern... MEN... blir inte utgångarna obal... oj, det är de ju redan. Nevermind.

Postat

Hm. Är det samma kvalitet på att gå ut genom Inserts som Direct Out?

Vad har den där Yamaha MG:n för kvalitet på preampsen? Jag vill ha rätt schysta sådana... Mackie 1642 VLZ Pro verkar ha det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.