Jump to content
Annons

hur Mixa ni trummor triggar EQ m.m


Brinken

Recommended Posts

Annons

Jag kör med steven slates Trigger när jag triggar själva trummorna. Jag gör egna samplingar och använder sådana jag kommit över under åren. Men även Slates samplade trummor är ju populära. Jag brukar använda ProTools eqIII till trummorna. Jag har gjort en mixtutorial här där det står lite mer:

https://www.studio.se/index.php/topic/93257-mixtutorial-heavymetal-2012-med-separerade-stems/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver bara trigga om nån i bandet har fyrfärgstryck på sin bandtröja. Nuförtiden är det ganska ofta. Slate Trigger med en sampling av det aktuella trumsettet. Ibland andra samplingar. Oftast använder jag dock mest triggern som en noisegate och kör 50/50 trigg/live. Cymbalslag på golvpukan t.ex. är nästintill omöjligt att inte få med, så då är det bra att blanda in lite rena slag från samma trumset. I ST kan man ju göra egna samplingar så jag brukar ta direktmicken, rumsmicken och overheadsen och sen blanda in så att det inte låter alltför mekaniskt och dött. Vilket det ändå i många fall gör. Och som en del faktiskt gillar. Jag förstår inte riktigt grejen med att hyra ett svindyrt trumset innan man går in i studion, för att sen kvantisera och trigga och så vidare tills inget av originalljudet finns kvar. Då tycker jag att man lika gärna kan programmera upp några midispår innan man går in i studion för att spara pengar, och det blir tamigfan lika bra resultat.

😉

Eq är lite olika. Fabfilter ProQ, Softube Trident, Softube Focusing Equalizer eller Waves API. Försöker (in my dreams) micka upp så att jag mest behöver låg/högpassa, fast oftast (alltid) blir det massa annat som måste fixas.

Det bästa som finns är en riktigt jävla bra trummis. Då låter det mesta bra från scratch, så länge man har ett hyfsat bra rum och dugliga mikrofoner.

Jag tror alltid att allt är mitt fel när saker låter skit. Sen kan det visa sig att trummisen slår helt fel på t.ex. virveln, ömson stampar ömsom smeker kaggepedalen osv... Hursomhelst så är det vi tekniker som ska fixa till det sen, och då får man väl lov att fuska ibland 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

intresant

crillemannen du har ju gjort rätt skysta mixar 🙂 när du spela in a silent escape, the walk och helloandso hur mycket är triggat och hur mycket är vanliga trummor 😛 ?

The walk är nästan bara riktigt trummor haha. Resten är väldigt triggat än sisådär 80% trigg på virvel och jag brukar alltid replaca kaggen 90-100%. Inte för att de har varit dåliga trummisar men mest för att det är omöjligt att få sådan punch i trummorna utan att trigga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...