Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

https://www.internetgirot.se/

Är det nån som brukar använda det vid köp/försäljning av beg musikgrejer?

Nackdelar? Jag brukar chansa och bara flytta pengarna, sen hoppas att det kommer ett paket med rätt innehåll. Det brukar gå fort i alla fall, och inte har jag blivit lurad heller. Använder man sig av en sån här sajt så kan man väl ändå inte veta vad som är i paketet?

Lättlurad - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

Nej, har aldrig använt det, kostar ju pengar...jag brukar ringa och prata, kolla telenumret och om det stämmer med vad personen säger sej heta och bo så brukar det vara grönt. Har aldrig blivit blåst (ännu) har dock aldrig köpt en iPhån på blocket....

Postat (redigerat)

Hej,

här har du ett annat intressant alternativ; Blocket-paketet.

Säljaren bokar frakt och skickar sedan varan via DB Schenker Privpak. Köparen betalar när paketet hämtas ut hos ombudet och har därefter 24 timmar på sig att godkänna varan.

Är osäker på om det kan nyttjas via andra köp- och säljsajter (typ vend) men det går säkert att kontrollera 🙂 Har aldrig använt mig av det men det känns ju vettigt i alla fall.

Har själv aldrig blivit lurad på vare sig Blocket eller vend. Pure luck antar jag 😑 Men vet man vad man ska fråga om och kan kräva färska bilder (tänk dagens tidning bredvid produkten etc) så minskar risken för bluffmakare. Skambudare, prutare, "däcksparkare" och brevvänner får man tyvärr räkna med... 😏

Nåja, risken för blåsningar finns alltid där om man inte kan lösa affären på plats s a s.

OT: Här på forumet räknar jag ett gäng användare till min cool book (d v s trustworthy säljare/köpare); Neosus, Simon Andersson, Naymari, Gorlum, evilrocker och 1927. Mjo, Yoda får också vara med (nu faller han iofs utanför ramen för "privat säljare" men ändå).

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Jag begär alltid ett foto på pass och körkort samt kollar personen på ratsit.se.

Alltid betalat förskott, aldrig blivit lurad.

Självklart är man även försiktigare vid vissa namn.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Aldrig blivit lurad heller. Tycker alla jag sålt och köpt av varit väldigt seriösa. 🙂 Den jag köpte ESP Horizon av t exvar väldigt mån och hörde av sig och blev väldigt glad när jag var nöjd och aldrig tänker sälja den. Är man själv seriös av sig minskar risken för att råka för oseriösa. Självklart finns det aldrig några garantier. Jag litar fullt på min intuition. Den är säkrast av alla. Det är nog större bedrägerier när det gäller lättsålda saker som mobiltelefoner.

Postat (redigerat)

[...] Är man själv seriös av sig minskar risken för att råka för oseriösa. Självklart finns det aldrig några garantier. Jag litar fullt på min intuition. Den är säkrast av alla. [...]

+1 på det!

Håller även om med att det är lite good will att följa upp ett köp/sälj.

Redigerat av CHAE
Postat

Hej,

här har du ett annat intressant alternativ; Blocket-paketet.

Är osäker på om det kan nyttjas via andra köp- och säljsajter (typ vend) men det går säkert att kontrollera 🙂 Har aldrig använt mig av det men det känns ju vettigt i alla fall.

Har själv aldrig blivit lurad på vare sig Blocket eller vend. Pure luck antar jag 😑 Men vet man vad man ska fråga om och kan kräva färska bilder (tänk dagens tidning bredvid produkten etc) så minskar risken för bluffmakare. Skambudare, prutare, "däcksparkare" och brevvänner får man tyvärr räkna med... 😏

Nåja, risken för blåsningar finns alltid där om man inte kan lösa affären på plats s a s.

OT: Här på forumet räknar jag ett gäng användare till min cool book (d v s trustworthy säljare/köpare); Neosus, Simon Andersson, Naymari, Gorlum, evilrocker och 1927. Mjo, Yoda får också vara med (nu faller han iofs utanför ramen för "privat säljare" men ändå).

Vänligen,

CHAE

På det här internetgirot i min länk, står det "i samarbetet med Blocket" högst upp,

https://www.internetgirot.se/

Så det kanske funkar.

Nu när jag precis bestämt mig för att köpa en mick för 3500 kr dyker ljudabsorbenterna plötsligt upp utanför här på en trailerbil.... Jag trodde att de där absorbenterna aldrig funnits eller nåt. Nu blir det en dyr månad. Men va fan, nu blir studion typ klar för start.

Postat (redigerat)

...en annan grej som i alla fall jag tycker är viktigt är att man ger varandra ett litet heads up på misstänksamma köpare/säljare. Då och då ser man på vend allanrop av typen "Säljaren/köparen NN säljer icke existerande prylar, stulna bilder från nätet, skumt telefonnummer, vill bara maila" etc etc.

Jag utgår ifrån att vi har den policyn även här på forumet. Det har ju faktiskt hänt ett par gånger (?) att forumister har råkat illa ut och jag vill minnas iPad 2 säljes-tråden som uppdagade en bedragare. Visst var det så? Halva forumet reagerade och att forumcrewet kunde stoppa och stänga av användaren den gången.

Good stuff all around att folket här hade ögonen med sig den gången 🙂

Redigerat av CHAE
  • 3 månader senare...
Postat (redigerat)

Gammal tråd blir som ny:

En snubbe i Köpenhamn vill köpa mina mickar, försöker först pruta 500, det går jag inte med på, nån timme senare säger han att han vill betala det jag begär, 6500. Sen diskuterar vi betalningssättet, först Blocketpaketet. Men det gäller bara i Sverige, så han vill i stället köra med internetgirot.se. När jag läserpå deras sida står det bla:

Kan internetgirot.se användas för vilken vara som helst?

Ja, det är framförallt anpassat för dig som köper eller säljer dina varor på nätet men kan användas oavsett var du har inlett en affär någonstans. Dock endast inom Sverige.

Endast inom Sverige... Jag påpekar detta i mail till honom och han svarar:

Hm..ja va konstigt, läste mer på deras hemsida och det står att varan måste skickas inom Sverige men samtidigt står det också att det enda som behövs för att använda internetgirot är ett svenskt bankkonto. Jag betalar ju från svensk bank och eftersom vi skickar med posten så finns det ett kolli ID så att man kan spåra paketet. Kan inte komma på vad det skulle vara för problem.. de har ju bara hand om pengarna och inte om själva frakten. Kanske kan prova köra på och förhoppningsvis protesterar hemsidan inte..

Samtidigt så googlar jag på internetgirot och det dyker upp ett helt gäng grejer på Flashback:

https://www.flashbac...k/internetgirot

Trådarna på Flashback bekräftar med råge vad jag misstänkt, Internetgirot är helt jävla osäkert, kanske sämst för säljaren. Om någon vill blåsa mig är det bara att hämta ut paketet, sen höra av sig till Internetgirot och säga att det bara var skräp i paketet. Mickarna byter man ut mot nåt som väger exakt lika mycket, och säger till Intenetgirot att han blivit blåst och inte vill ha varan. Eller nåt annat "jag har varit sjuk och inte haft tid att kontollera varan. Det känns ju förbannat osäkert måste jag säga. Jag påstår inte att min köpare skulle vara en skojare, men jag som säljare har ju inte en susning om jag får några pengar... Jag tror inte jag törs skicka nåt paket alls med internetgirot som nån sorts garant...

Nu under tiden jag skrev det här har köparen svarat ang min länk till Flashback

Fasen, de har några goda poänger. Ev kan du kanske skicka det till mina föräldrar i Stockholm istället.. Kan vi ringas imorgon runt 14-tiden och bestämma hur vi gör så att det känns tryggt för båda?

Det lät ju bra att han svarade så. Hur somhelst så skulle jag aldrig lita på internetgirot som säljare i alla fall. Vad tror ni?

Edit; Finns det nåt sätt som är säkert för både säljare och köpare? Det finns det fan inte tror jag...

Postat

Kör med Paypal. Om du skulle vara en oseriös säljare, så kan köparen få tillbaks pengarna från Paypal. Nackdelen är väl att det kan ta lite tid att få en återbetalning om det skulle behövas - och att det kostar 3.4% att ta emot en betalning.

Postat

Han har ju ditt namn, adress osv. han borde kunna sätta in pengar på ditt konto i förväg, blir ju billigast också.

Postat

Han har ju ditt namn, adress osv. han borde kunna sätta in pengar på ditt konto i förväg, blir ju billigast också.

Han skulle kunna googla på mitt namn och se att jag är seriös. Jag betalade nyss tillbaka pengarna till den som köpte min Luxman med trasig radiodel. Tog tillbaka den och lämnade in den på rep i Solna, har den ute på Blocket nu igen Samma gjorde jag med Event monitorerna, den fick tillbaka alla pengar och fick behålla monitorerna, jag var så less på dem.

Postat (redigerat)

Kör med Paypal. Om du skulle vara en oseriös säljare, så kan köparen få tillbaks pengarna från Paypal. Nackdelen är väl att det kan ta lite tid att få en återbetalning om det skulle behövas - och att det kostar 3.4% att ta emot en betalning.

Alla de här systemen är väl bra för köparen, det är väl oftast köparen som blir lurad att lösa ut ett paket med en brädbit i, i stället för den telefon han trodde sig köpa. Men för säljaren kan de aldrig bli perfekta. Alla betalsystemen går ju ut på att köparen ska godkänna varan, då är det ju skitenkelt att bara påstå att det inte var några mickar alls, det var bara två brädbitar... Ord mot ord i en rättegång... Värdelöst för mig som seriös säljare.

Nu verkar det lösa sig med min mickförsäljning, killen i Köpenhamn har tydligen googlat lite på mig och sett att jag är med här, och inte figurerar i några nätförsäljningsblåsningar. Så han ska sätta in på mitt konto i sedvanlig ordning. ☺️

Det finns många olika sätt att bli blåst om man litar på internetgiron. Det finns jävligt slipade bedragare.

https://www.flashback.org/t1187668

Edit: Söker man på Flashback-Paypal kan man läsa om typ lika mycket elände med det, jag orkade bara titta lite grann där.:

https://www.flashback.org/sok/paypal

morgonte (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Som ni säger, det finns inget 100%-igt säkert sätt att skydda sig mot bedragare.

Tycker dock att det blir lite konstigt om man säger "Äsch, det går iaf inte att skydda sig, så internetgirot, blocketpaketet, mm är bara pengarna i sjön", och så betalar/skickar man glatt utan större säkerhetstänk än att kolla snubben på Eniro. Vitsen är ju att det blir säkrare med dessa tjänster, inte att dom lovar 100% säkerhet. Det är som att säga, "äsch, finns ju inget 100% säkert preventivmedel, kondomer kan ju spricka etc, så vi kör utan". 🙂

Redigerat av morgonte
Postat (redigerat)

Som ärlig köpare måste det ju vara mkt bättre med betaltjänsterna, Blockets egen verkar väldigt bra, och inte så dyr, fattade att då ingår kartong från Schenker för bara 10 - 25 kr tillägg. Om man nu inte har en egen i lagom storlek.

Som säljare är det svårare om man råkar ut för en skrupelfri med välsmort munläder...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.