Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla!

Det är så att jag och mitt band ska spela live snart, och jag sitter inne på ett Roland TD-6. Jag diggar inte riktigt ljuden från trummodulen, så jag tänkte att man kanske skulle köra trummorna via någon plugg, typ Addictive Drums eller Steven Slate 4 (får testa vilken som låter bäst).

Jag har sökt lite kring detta, men inte hittat väldigt mycket om just användning av detta live. Är det vanligt att man gör såhär live, eller är det för många risker med crashes och buggar och så? Hårdvaran jag använder är MacBook Pro 2,2 gHz i7, 8 ram, och ett Saffire pro 14 firewire ljudkort.

Vilka program är vanliga att man kör trummorna till pluggen genom? Någon som kanske har erfarenhet kring detta och har lust att dela med sig? 🙂

Mvh/Ollivolli

Redigerat av Ollivolli
Annons
Postat (redigerat)

Mja, mjo..Jag spelar inte ute live men tillräckligt live när jag spelar in så där är det ju bara lokalen som skiljer..Jag kör2Box drumit 5 och triggar SD2, Steven Slate 4 och Addictive 1.5 och jag har tweakat o justerat både Drumit 5 modulen ( velocityrespons m.m) och alla kit jag använder mest så responsen passar min spelstil.. typ så man blir inspirerad och inte bara gråtfärdig över det man hör ( typ när man trampar gasen i botten och bastrumman låter disktrasa ändå) och jag är kluven då jag tycker att triggat via modulen alltid blir så jäkla otight mot hur man spelar.. använder aldrig någonsin någon justering i efterhand utan spelar om allt som blir fel. Kör jag ljuden i modulen blir det hur tight somhelst.

Nu vet inte jag om det är midiresponsen som är eftersatt i just denna modulen men jag tror att Roland ligger bättre till rent timingmässigt. Sen får du ta med latencyn' i ditt ljudkort i beräkningen som ytterligare en liten detalj för "otight-känslan" om det är hyffsat lågt borde det inte innebära nägra problem. Men det blir en sjuhelvetes skiillnad i ljudupplevelse när du har dessa pluggar om du jämför med vilket E-kit somhelst.. möjligtvis bortsett nya TD30 då.

SD 2 låter bäst i mina öron och mest "på riktigt", och är den som det är mest jobb med i mix, Addictive låter väldigt Slickt och SSD4 låter mest färdigkomprimerat av alla tre.. SSD 4 smäller däremot gött som faijn i en tät mix av distade räkor i.o.m sitt "färdiga sound". Vissa enskilda ljud behöver dock justeras en del i pluggen för att få rätt velocityrespons ihop med det som kommer från trummodulen... Framförallt virveltrumman skjuter gärna hål i hövve på en när man är glad och öser på 😄

Kan tänka mig att vilken som skulle passa live då alla dessa låter mer färdigt än det skrammel vanliga akustiska trummor ger ifrån sig på lokala pub'ar och andra spelställen.

Jag tror personligen inte det är några problem att köra en MB pro Live och trigga via den. Jag tror t.o.m att du kan komma undan med det inbyggda ljudkortet om du bara triggar en trumplugg och inget mer. Som värd kan du ta vilken sequencer som helst eller något enklare värdprogram. Ballar det ur har du ju ljuden i trum-modulen som backup.

Lycka o framgång önskar jag dig.

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Har kört live några gånger med TD-6 mot Addictive Drums med positivt resultat. Kolla in

Körde med ett gammalt Yamaha firewire kort och en bärbar med Windows Vista...men har idag uppdaterat till en Windows 7 dator och ett M-Audio Fasttrack Ultra 8R(USB med 8 ljudutgångar - en för varje trumma). Vill man det riktigt schysst så häller man på någon ADpak....jag kör Metall och Indie...som har trumljud man bara jublar åt!

Latency är idag försumbart...rocken roll!!

Redigerat av Angr77
Postat

Kommentar till Lundin.

Jag ber om ursäkt om jag inte svarar på rätt ställe (första inlägget)

Om du får problem med "lagg" när du använder 2box modulen kan du prova att dels ställa dig i "unit läge" (där du ser volymerna) när du spelar. Du kan även prova att köra 1,2 istället för 1,24. Det blev betydligt bättre respons med mindre lagg för mig. Det känns nästan som att modulen inte orkar med att processa all information när man står i något annat läge en i "unit", detta för att den byter information på displayen beroende på vilken trumma du spelar på. Trixet med att nedgradera OS'et hjälpte problemet jag hade med att om: Jag spelade ett rakt komp på ex rid,e så flöt det på bra. Om jag la till Hi hat stamp laggade ljuden. Bytte till OS 1,2 och problemet upphörde nästan till 100%. 2 box är informerade, så vi får hoppas på fix vid nästa uppdatering.

Lycka till, och återkom gärna med rapport om det hjälpte.

Mvh

Mathias

• 2 månader senare...
Postat

Hallå. Jag tog mina triggade trummor tillsammans med Addictive Drums och en hemmabyggd triggerbox vid namn MegaDRUM-32 ut på ett livegig. Vi spelade på en båt med tveksam strömförsörjning...och det är ju inte 100 om trumdatorn hade hängt sig etc...

Men det fungerade mycket bra live! Se själva

Trumljudet är mycket bra !!

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.