Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo så jobbar jag med men jag kan tänka mig att autotunen är lite mer som en slags komprimering och därför läggs först inna man börjar trixa med kanalen.

Annons
Postat (redigerat)

Det var väll ändå mer ett ja än ett nej.

Nja, en limiter är inte menad att varesig låta eller kännas, men en compressor kan användas till både och.

Radiodängorna är upptryckta till tusen för att lyssnaren ska känna musiken i kroppen mer.

Nej, verkligen inte. Dom är sjukt uppskruvade för att låta mest. Vill man att det ska kännas i kroppen, & då menar jag inte huvudvärk & tinnitus, ska ska det till lågbas, och den bästa sortens lågbas hade stulit precious precious decibel...

Dock säger jag inte att jag tycker du har fel! Rätt använt kan en compressor vara skillnaden mellan helt okej elgitarrer eller andra fetare ljud, och truly kick-ass fläsk-gitarrer och tunga ljud! Vad dom dessutom gör med spretiga ljud is nothing short of a miracle.

Dock är det då en fråga om enskilda ljudkällor, och skillnaden är mycket hörbar även för någon som aldrig sett en studio på bild ens :-)

Att våldta en stackars gråtande mix i dynamikhålen är något helt annat, och absolut inte avsett för lyssnarens höga nöje. De får bättre resultat av att bara höja volymen själva, densamma som dom nu sänker istället för att den är för hög...

Redigerat av van Caine
Postat

Så jag tar det som ett nej ☺️

Min åsikt: Absolut :-)

En autotune är inte menad som effekt, det är en processor om man ska vara petig! Jag glömde bort mig lite där, sorry! Jag sätter den direkt efter compressorn eftersom det blir artefakter av den som compressorn skulle kunna förstärka, men innan EQ eftersom jag kan maskera dem med filtrering.

Själv sätter jag ofta effekter som dist och chorus innan EQ, men med handen på hjärtat experimenterar jag ofta ganska friskt med placeringar. Olika material funkar olika väl rått genom olika processorer.

Postat

Nej, verkligen inte.

Dock säger jag inte att jag tycker du har fel!

😛 (ursäkta den dåliga citeringen)

Men jag tar det fortfarande som du håller med mig. Vi menar basicly samma sak

Postat (redigerat)

Misstänker det, har en gnagande misstanke om att vi kanske snackar om samma sak men ur två skilda perspektiv :-)

Redigerat av van Caine
Postat

Min åsikt: Absolut :-)

En autotune är inte menad som effekt, det är en processor om man ska vara petig! Jag glömde bort mig lite där, sorry! Jag sätter den direkt efter compressorn eftersom det blir artefakter av den som compressorn skulle kunna förstärka, men innan EQ eftersom jag kan maskera dem med filtrering.

Ja det var lite så jag tänkte. Men om man sätter den efter comp så blir det ändå skickande fram och tillbaka 😠
Postat

Ja det var lite så jag tänkte. Men om man sätter den efter comp så blir det ändå skickande fram och tillbaka 😠

True. Men om han ändå ska ha det som effekt, och den effekten redan i sig är ganska extrem, skulle du störa dig grymt mycket om ni körde vidare på det och helt enkelt betraktade artefakter som uppkommer av att komprimera den ato-tunade rösten som en del av soundet?

Visserligen jobbar jag numera mest med film, men själv låter jag ofta compressorn förstärka artefakter och vissa missljud när jag skapar radioröster och robotljud/tal med gott resultat, kanske skulle kunna funka för er åsså? Då behöver ni ju fortfarande bara skicka filen en gång, men har dessutom fått nåt nytt att leka med som kanske kan få det låta mer intressant? :-)

Postat

Misstänker det, har en gnagande misstanke om att vi kanske snackar om samma sak men ur två skilda perspektiv :-)

😎
Postat

True. Men om han ändå ska ha det som effekt, och den effekten redan i sig är ganska extrem, skulle du störa dig grymt mycket om ni körde vidare på det och helt enkelt betraktade artefakter som uppkommer av att komprimera den ato-tunade rösten som en del av soundet?

Visserligen jobbar jag numera mest med film, men själv låter jag ofta compressorn förstärka artefakter och vissa missljud när jag skapar radioröster och robotljud/tal med gott resultat, kanske skulle kunna funka för er åsså? Då behöver ni ju fortfarande bara skicka filen en gång, men har dessutom fått nåt nytt att leka med som kanske kan få det låta mer intressant? :-)

Nej tror inte det men vad vet jag. Har aldrig jobbat med autotune. Och sen finns det ju alltid eq. Men det är två sångare på varje låt och den ena vill inte ha a.t så det gäller att få rösterna att passa med varandra oxå.
Postat (redigerat)

I 99% av fallen så avskyr jag det. Både för att det låter illa och tillgjort men också för att det artistiskt sett är ett stort fusk vilket jag tror ofta leder till att musiker blir lata och deras framträdande blir lidande för de troligtvis känner att de inte behöver vara tillräckligt skolade och inövade.

Edit: Ett tips! Vill man åt denna typen av saturering så fungerar 9th gen Shuguang 12AX7 utmärkt i en Fender Tweed Deluxe. När min bandkamrat bytte till något av JJ, EH, etc så försvann mycket av den karaktären.

Redigerat av punkrockdude
Postat (redigerat)

Jag brukar lägga Autotune på sångbussen, och blanda med en ren (kopierad) sångkanal,

som går ut till mastern. Fick detta tips av en professionell producent.

Alla sätt är väl bra i och för sig, bara det låter bra.

Redigerat av Sleap
Postat

Ja - det enda som räknas är hur det låter i slutänden. Är det bra så är det bra oavsett hur mycket man har "fuskat" på vägen dit.

Jag ser inte pitchkorrigering som något värre "fusk" än att korrigera felspelad midi eller att göra punch-in inspelningar och omtagningar i största allmänhet, utan det är bara ett verktyg som gör att man kan få resultatet att låta som man vill ha det.

  • Gilla 1
Postat

Yupyup yup, man ska aldrig vara rädd för att ringa musikpolisen när man råkat ut för nåt sånt, det är inte ens fel ;-)

Postat

Sammanfattningsvis: Autotune är som när någon sminkar sig. I lagom mängd och på rätt sätt kan det förbättra resultatet. Men vid överanvändning kommer det bara se plastigt ut.

Förutom på maskerad, då kanske man vill att det ska se plastigt ut. Då ska det också göra det.

Postat

Yupyup yup, man ska aldrig vara rädd för att ringa musikpolisen när man råkat ut för nåt sånt, det är inte ens fel ;-)

ett nej till mer loudness är inte alltid ett nej vet du väl
Postat

Sammanfattningsvis: Autotune är som när någon sminkar sig. I lagom mängd och på rätt sätt kan det förbättra resultatet. Men vid överanvändning kommer det bara se plastigt ut.

är det inte mer som plastikoperation och restylan?
Postat

ett nej till mer loudness är inte alltid ett nej vet du väl

ETT NEJ ÄR ETT NEJ!!!! *springer skrikande in i duschen (fullt påklädd) & grinar i det strilande vattnet sittande i fosterställning*

Postat

är det inte mer som plastikoperation och restylan?

Okej kanske. Jag menar kom igen! Botoxläppar ser ju faktiskt ALDRIG bra ut.

Postat

Okej kanske. Jag menar kom igen! Botoxläppar ser ju faktiskt ALDRIG bra ut.

skulle väl möjligen vara angelina då (det måste väl vara lite botox där)

men i övrigt aldrig

/Läppsynk

Postat

Lana Del Ray, även om hon hävdar att det är the real deal.

Likaså, Daft Punk och Cher kommer undan med Autotune som effekt. INGEN annan.

Postat

kör hon med autotune?

Inte Som effekt men säkert lite correction för det låter fan inte bra live. Men just nu tänkte jag mer på läpparna.

OBS!!!! Inlägg 1000. Är ni veteran!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.