klasho Postat 3 augusti 2012 Dela Postat 3 augusti 2012 om det inte hörs alls - vad är då poängen? det är mycket som mer känns än hörs som gör stor skillnad i musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 5 augusti 2012 Dela Postat 5 augusti 2012 det är mycket som mer känns än hörs som gör stor skillnad i musik http://www.avigsidan.com/avigsidan/floskler.html http://www.tekniken.nu/Uploads/klyscherizer2000.swf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 5 augusti 2012 Dela Postat 5 augusti 2012 Om det låter bra så är det bra. Om det inte är helt rent men ändå inte stör så är det bra. Om det är pitch-korrigerat så att man tappar känslan av mänsklighet så är det inte bra. Om man vill att det ska låta omänskligt och det låter omänskligt så är det bra. Personligen föredrar jag oftast sång som låter mänsklig. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 5 augusti 2012 Dela Postat 5 augusti 2012 Jag har inte själv en bra autotune - Reapers egna, inte såå bra. Men i skolan har vi en standard autotune och vi använde den snarare till att "komprimera" sången lite, det var väldigt bra sång, men den satt mycket bättre med effekten på så det är ju snarare nödvändigt att använda den till vissa sound även om sången är bra. Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 5 augusti 2012 Dela Postat 5 augusti 2012 Om det låter bra så är det bra. Om det inte är helt rent men ändå inte stör så är det bra. Om det är pitch-korrigerat så att man tappar känslan av mänsklighet så är det inte bra. Om man vill att det ska låta omänskligt och det låter omänskligt så är det bra. Personligen föredrar jag oftast sång som låter mänsklig. Beror väl på vilket sammanhang det är i. Om musiken är robotisk och sången ska vara likaså, ska sången vara mänslig då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 5 augusti 2012 Dela Postat 5 augusti 2012 det är mycket som mer känns än hörs som gör stor skillnad i musik Sant, men ska det kännas så måste det antingen fortfarande gå att höra, eller vara så lågt ner i källaren att kulorna börjar drömma tillbaks till barndomen. Sen finns det visserligen filter och processorer som är menade att vara helt transparenta, exempelvis broadcast-filter och de flesta limiters, men då är det inte en fråga om att vare sig kännas eller höras. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 5 augusti 2012 Dela Postat 5 augusti 2012 EvilRocker: Jag tycker det framgår tydligt vad jag tycker i mitt inlägg. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
klasho Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 http://www.avigsidan...n/floskler.html http://www.tekniken.nu/Uploads/klyscherizer2000.swf 😆Jo, men ingen rök utan eld... för att floskla vidare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
klasho Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Sen finns det visserligen filter och processorer som är menade att vara helt transparenta, exempelvis broadcast-filter och de flesta limiters, men då är det inte en fråga om att vare sig kännas eller höras. En Limiter gör väll ändå att musiken "känns" bättre? 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 En Limiter gör väll ändå att musiken "känns" bättre? Du är född på 90-talet va? 😉 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
klasho Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Nix! Glada 80-talet 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 SENT 80-tal? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
klasho Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Nej 1982. But why? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 För sena 80-talister är typ 90-talister. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
klasho Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Ja där ser man. Precis som alla Carl Carlsson är kompis med Homer Simpson. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Terror Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Vet folk att det är skillnad på autotune och pitch correction? I min mening är autotune = Lil Wayne, T-pain ect. Medans pitch correction = småputsa på sångspåret, ungefär som att finstämma en gitarr eller att taktjustera trummor som inte är 100% korrekt inspelade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 säker på det? 😉 Ang Bruce S så skrev jag "kanske". Vad vet jag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
perlin Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Cubase egna pitch correction är ju så enormt bra så det vore ju bara dumt att inte använda den. Går faktiskt att använda till annat än sång också. Ett enkelt, kreativt, tidsbesparande verktyg 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
staffanthorsell Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Om det låter bra så är det bra. Om det inte är helt rent men ändå inte stör så är det bra. Om det är pitch-korrigerat så att man tappar känslan av mänsklighet så är det inte bra. Om man vill att det ska låta omänskligt och det låter omänskligt så är det bra. Personligen föredrar jag oftast sång som låter mänsklig. + 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Jag är på väg åt andra hållet just nu.... omänskligt är bra. http://soundcloud.com/dabene/fran-beta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Om man vill att det ska låta omänskligt och det låter omänskligt så är det bra. Helt rätt! Omänsklig - 55 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Jag är på väg åt andra hållet just nu.... omänskligt är bra. Och det är mänskligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 En Limiter gör väll ändå att musiken "känns" bättre? Ja och nej. En limiter är ursprungligen menad som en safe-guard för att garantera att nivåerna inte överstyr, no more, no less. Så är det fortfarande till stor del, även om många använder dom knepigt med....varierande resultat. Då är compressor bättre. Gärna i kombination med limiter för att hålla det snyggt. Då limiters ofta lätt får tydliga artefakter och börjar låta direkt fan ganska raskt, så kan man med enkla inställningar få en compressor att låta allt ifrån fullständigt transparent, till extremt pumpande (används flitigt inom industrial, Trance och metal), till att paketera ljudet på ett schysst sätt som är svårt att sätta fingret på. För ett otränat öra kommer dom bara säga att det känns annorlunda med ibland ganska extrema förändringar i ljudbilden, men det beror enbart på att det mänskliga örat inte är gjort för att analysera saker vi inte är vana vid särskilt noga medvetet, däremot nåt helvetiskt undermedvetet. För en bra tekniker är det där inte ett problem, vi MÅSTE kunna analysera allt. Därför kan lyssnare nästan aldrig sätta fingret på exakt vad som spelas upp för dom, även om dom påverkas extremt mycket av det, men hör teknikern ingen skillnad så finns det ingen skillnad. ...om inte teknikern råkar vara hörselskadad, givetvis. Men då har han/hon problem... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
klasho Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Jag håller på med ett projekt nu där en av sångarna brukar lägga autotune som effekt på sina sångspår. Jag gör musiken och ska mixa. Men jag har inte autotune sså han får göra det själv som han vill ha det. Är det då bäst att han lägger det först i kedjan på sina sångspår och sen skickar till mig så jag kan komprimera, eq:a, lägga reverb osv? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Jag skulle nog sätta: Compressor -> Eq -> Autotune. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
klasho Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Ja och nej. En limiter är ursprungligen menad som en safe-guard för att garantera att nivåerna inte överstyr, no more, no less. Så är det fortfarande till stor del, även om många använder dom knepigt med....varierande resultat. Då är compressor bättre. Gärna i kombination med limiter för att hålla det snyggt. Då limiters ofta lätt får tydliga artefakter och börjar låta direkt fan ganska raskt, så kan man med enkla inställningar få en compressor att låta allt ifrån fullständigt transparent, till extremt pumpande (används flitigt inom industrial, Trance och metal), till att paketera ljudet på ett schysst sätt som är svårt att sätta fingret på. För ett otränat öra kommer dom bara säga att det känns annorlunda med ibland ganska extrema förändringar i ljudbilden, men det beror enbart på att det mänskliga örat inte är gjort för att analysera saker vi inte är vana vid särskilt noga medvetet, däremot nåt helvetiskt undermedvetet. För en bra tekniker är det där inte ett problem, vi MÅSTE kunna analysera allt. Därför kan lyssnare nästan aldrig sätta fingret på exakt vad som spelas upp för dom, även om dom påverkas extremt mycket av det, men hör teknikern ingen skillnad så finns det ingen skillnad. ...om inte teknikern råkar vara hörselskadad, givetvis. Men då har han/hon problem... Det var väll ändå mer ett ja än ett nej. Jag påstår inte att man inte kan höra det man gör med en limiter/compressor. Eller att de är gjorda bara för att kännas. Bara att musiken känns bättre för lyssnaren när den är komprimerad. Radiodängorna är upptryckta till tusen för att lyssnaren ska känna musiken i kroppen mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Jag skulle sätta aouto-tunern först. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
klasho Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Jag skulle nog sätta: Compressor -> Eq -> Autotune. Jasså? Är det vedertagen "praxis"? Blir jobbigt att skicka filer fram och tillbaka då 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
klasho Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Jasså? Är det vedertagen "praxis"? Blir jobbigt att skicka filer fram och tillbaka då 🙁 Jag skulle sätta aouto-tunern först. Så jag tar det som ett nej ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 6 augusti 2012 Dela Postat 6 augusti 2012 Mest för att jag är van att jobba: Filter -> Komprimering -> Effekter. Men i fallet Autotune spelar det väl ingen roll. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.