Majken Postat 4 mars 2005 Dela Postat 4 mars 2005 Satt häromdagen och läste på Tomshardware. Läste en artikel om en webradioklient som heter Mercora. Idéen är att göra en laglig "Kazaa" där du inte kan ladda hem låtar men däremot lyssna på dem. Jag var tvungen att testa igårkväll och.. oj.. det fungerar riktigt bra. Snygg och smidig klient, enkla sökningar och ett lysande sätt att hitta ny musik på. Det är nämligen så att du enbart bestämmer vilken den första låten du skall lyssna på är, nästa kommer från den användare som sänder till dig. Eller så gör du bara en ny sökning på en ny låt. Framöver tycks det ska dyka upp speciella varianter för att Artister skall kunna marknadsföra sig själva. Så ladda hem och dela med er av musik, gratis, lagligt och roligt 🙂 http://www.mercora.com /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
the-great-decay Postat 4 mars 2005 Dela Postat 4 mars 2005 låter lysande...ska genast testa! /DAniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mannex Postat 4 mars 2005 Dela Postat 4 mars 2005 Genialt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrix Postat 4 mars 2005 Dela Postat 4 mars 2005 Smart, vart får dom allt ifrån egentligen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 4 mars 2005 Dela Postat 4 mars 2005 Smart men trist att man måste va uppkopplad för att lyssna... och sen vill man ju eventuellt kunna ha låtarna på mp3/minidisk-spelaren, men bra annars! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emanuel Postat 4 mars 2005 Dela Postat 4 mars 2005 *host* allt som spelas upp kan spelas in *harkel* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 4 mars 2005 Dela Postat 4 mars 2005 (redigerat) Frågan är väl bara hur länge det förblir lagligt, eftersom den användare som sänder radion knappast betalar royalties.. Dessutom, om din dator kan spela upp ljudet så kan du kapa ljudströmmen och lägga ned den på disk. edit.... foobar hann före med ljudströmskapningen. Redigerat 4 mars 2005 av brojd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 4 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 4 mars 2005 Som jag har förstått det kommer det att förbli lagligt eftersom nån typ av speciellt avtal gäller för små radiostationer på nätet. Hur många shoutcast stationer betalar royalties exempelvis? Gissar att man måste komma upp i ett visst antal lyssnare innan det gäller. Lite som att du inte behöver betala royalties för att spela upp en låt för din familj och dina vänner. Lusläser man sidan så hittar man säkert info om detta. Och som sagt, går det att lyssna så går det att spela in. Men här finns ingen orsak att bli girig. Ofta hör man folk säga: "Jamen jag laddar ju bara hem för att provlyssna, är skivan bra så köper jag den". Nu har man chansen att göra just detta, helt gratis och helt lagligt. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 4 mars 2005 Dela Postat 4 mars 2005 Som jag har förstått det kommer det att förbli lagligt eftersom nån typ av speciellt avtal gäller för små radiostationer på nätet. Hur många shoutcast stationer betalar royalties exempelvis? Gissar att man måste komma upp i ett visst antal lyssnare innan det gäller. Lite som att du inte behöver betala royalties för att spela upp en låt för din familj och dina vänner. Lusläser man sidan så hittar man säkert info om detta. Och som sagt, går det att lyssna så går det att spela in. Men här finns ingen orsak att bli girig. Ofta hör man folk säga: "Jamen jag laddar ju bara hem för att provlyssna, är skivan bra så köper jag den". Nu har man chansen att göra just detta, helt gratis och helt lagligt. /Majken Jag tvivlar inte en sekund på ditt ord om att det är lagligt idag... 😆 Det jag undrar är hur länge det kommer förbli lagligt om tjänsten får fotfäste.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 4 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 4 mars 2005 Ahh.. jag hittade det.. Mercora lets you webcast music on the Internet using the Mercora client running on your PC and the Mercora servers located on the domain mercora.com. We have obtained a statutory license for the non-interactive webcasting of digital audio as per the Digital Millennium Copyright Act (DMCA), 17 U.S.C. § 114. This license pertains to the digital performance rights of sound recordings and the associated reporting and royalty payments to SoundExchange® (the independent non-profit organization that represents over 500 record companies and associated labels). We have also obtained all U.S. (and in somecases international) musical composition performance rights through our licenses with ASCAP, BMI and SESAC . These pertain to the performance rights and associated royalties due to song writers. We take care of all the reporting and royalty payments that are due to these various organizations. You (the end user) do not have to worry about any of this. Alltså behöver man inte oroa sig 😎 - Royalties betalas av Mercora 😆 /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 4 mars 2005 Dela Postat 4 mars 2005 Spännande! Downloaded and running.... 😎 Är dock lite lat och ids inte läsa i instruktionerna... Kan man på nåt sätt styra vilken låt som kommer upp härnäst hos dom som lyssnar från min webcast eller väljs spellistorna slumpmässigt? Hihi... Kan riktigt se minen på den som sökte och fann Kristian Kjellvander och sedan fick Male or Female härnäst... Om det nu är så det funkar.....? 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 4 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 4 mars 2005 Jo man kan ju arrangera om sin webcastlista. Men ska jag vara ärlig så är jag inte hundra på hur det egentligen funkar. Sök på ditt eget användarnamn så kan du lyssna på din egen webcast och undersöka saken 😛 - Då kommer du även märka att man faktiskt har flera webcasts rullande samtidgt, detta kan du dock ställa in... hehe.. tror jag 😉 /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 4 mars 2005 Dela Postat 4 mars 2005 We take care of all the reporting and royalty payments that are due to these various organizations. You (the end user) do not have to worry about any of this. Alltså behöver man inte oroa sig 😉 - Royalties betalas av Mercora 😛 Jag undrar hur dom finansierar sina utgifter? Vore t ex intressant att veta vad som installeras tillsammans med klientprogrammet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 4 mars 2005 Dela Postat 4 mars 2005 We take care of all the reporting and royalty payments that are due to these various organizations. You (the end user) do not have to worry about any of this. Alltså behöver man inte oroa sig 😉 - Royalties betalas av Mercora 😛 Jag undrar hur dom finansierar sina utgifter? Vore t ex intressant att veta vad som installeras tillsammans med klientprogrammet. Jag är nog lika misstänksam av mig... vart kommer pengarna ifrån? Reklam, spyware, etc? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 4 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 4 mars 2005 Pengarna kommer från en reklamspalt som är i högra delen av programmet. Denna är dock inte stora blinkande bilder utan enkel text. Jag gissar att det rör sig om ganska små royalty belopp som dock betalas ut till de mest spelade artisterna. Och nej, det rör sig inte om varken spyware eller adware. Pojkarna som ligger bakom programmet har tidigare jobbat på bl.a. Mc Affee. http://www20.tomshardware.com/business/20050302/index.html /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 *host* allt som spelas upp kan spelas in *harkel* Jo, fast icke lagligt eller digitalt (eller? 😲 ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nurfen Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 ViktorDenStore: Jodå, jag har en digital patchbay i ljudkortsinställningarna så jag kan routa utsignalen till inporten 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 ViktorDenStore: Jodå, jag har en digital patchbay i ljudkortsinställningarna så jag kan routa utsignalen till inporten 🙂 Coolt 🙂 Men kan man göra det med ett Audiophile USB ? 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nurfen Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 Det står ju där att den har S/PDIF I/O, alltså digitala in- och utgångar. Bara att koppla ut till in 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 Eller så har man två datorer/ eller fler och spelar in till ett "bra" wave program... sen är det bara att bränna... precis som Gamla Radio till Kassett´... 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 5 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 5 mars 2005 Men ni missar poängen med programmet. Hela idéen är just att kunna lyssna, inte att ladda hem. Är du exemplevis osäker på om du vill köpa Eminem's senaste platta kan du söka på Eminem och gå in på albums Encore för att lyssna på ett gäng låtar. Är plattan bra så köper du den, lysande koncept. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 Attans bra idé det här! Kul att lyssna på sin egen webcast oxå, utan att välja vad som ska ligga i kön, det blev en riktigt schysst tracklist med låtar jag inte ens visste jag hade. 😎 Konstiga är att än om jag delat ut hela mp3-samlingen så dyker ytterst få av dem upp när jag söker på mercora. Möjligt att det ska indexeras först förstås. Sökte på "Majken" men fick inga hits... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 (redigerat) BTW, tror inte man vill sitta och sampla av den här P2P streamingen till MP3 eftersom den ligger mellan 28kbps och 96kbps. Men som sagt, det är ju inte heller syftet med tjänsten. Det finns en del att önska i funktionalitet här, men idén är bra som sagt. 🙂 Redigerat 5 mars 2005 av hackeman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 Men ni missar poängen med programmet. Hela idéen är just att kunna lyssna, inte att ladda hem. Är du exemplevis osäker på om du vill köpa Eminem's senaste platta kan du söka på Eminem och gå in på albums Encore för att lyssna på ett gäng låtar. Är plattan bra så köper du den, lysande koncept. /Majken Ja i o för sig, smart på så sätt 🙂 En fråga: Är det lagligt att ha sina köpta skivor inlaggda på sin Minidisk eller mp3-spelare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 5 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 5 mars 2005 Attans bra idé det här! Kul att lyssna på sin egen webcast oxå, utan att välja vad som ska ligga i kön, det blev en riktigt schysst tracklist med låtar jag inte ens visste jag hade. 🙂 Konstiga är att än om jag delat ut hela mp3-samlingen så dyker ytterst få av dem upp när jag söker på mercora. Möjligt att det ska indexeras först förstås. Sökte på "Majken" men fick inga hits... 😄 Släckte ned den, ledsen Hacke 🙂 - Drar igång den framåt kvällen igen. Ohh det är kanske redan kväll, jaja natten då. Och nej, det är inte konstigt att endast några få av dina låtar listas. De låtar du ser är de 10 kanaler du sänder ut. Detta är det speciella med tjäsnten, det är radiokanaler och inte låtar för nedladdning. D.v.s. att om du söker på Dolly Parton kanske du får 0 träffar, väntar du 2 min så får du kanske 10 träffar eftersom folks spellistor då snurrat vidare 🙂 /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 Och nej, det är inte konstigt att endast några få av dina låtar listas. De låtar du ser är de 10 kanaler du sänder ut. Detta är det speciella med tjäsnten, det är radiokanaler och inte låtar för nedladdning. D.v.s. att om du söker på Dolly Parton kanske du får 0 träffar, väntar du 2 min så får du kanske 10 träffar eftersom folks spellistor då snurrat vidare 🙂 Ahh. Borde jag kanske förstått. Men nuuu förstår jag iaf. Tack! 🙂 Jag ska ut och bli full om en stund, så för min del behöver du inte gå online... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pepsmann Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 En fråga: Är det lagligt att ha sina köpta skivor inlaggda på sin Minidisk eller mp3-spelare? Lagligt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RinCls Postat 6 mars 2005 Dela Postat 6 mars 2005 Funkar ju jättebra! Bra sätt att upptäcka ny musik också, dvs att slippa ladda ner låtar också, med tanke på hur mycket skit man laddar ner!😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 28 juni 2005 Dela Postat 28 juni 2005 Mercora går från WMA till Vorbis, och Xiphs huvudutvecklare, Monty, är involverad. Läs mer på Hydrogenaudio Ska tydligen numera ha en betydligt snabbare kodare än Vorbis tidigare har haft. Måhända har det något med Ayumis arbete med SSE-versionen av Oggdrop att göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thimmie Postat 28 juni 2005 Dela Postat 28 juni 2005 Coolt! Men jag undrar hur upphovsmän, artister och skivbolag får sina pengar. Visst betalar Mercora in pengar till en Collecting society, men har den CS:en ett system att betala ut till rätt personer? STIM har inte det här i Sverige... 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.