Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det senaste har jag inte haft möjlighet att använda monitorer då det har renoverats och fått min mixplats till att se ut som ett slagfält.

Har därför nu bara suttit med mina beyer dyn dt990 och mixat vilket jag tycker är förvånsvärt bra! (att jag ens funderade på att sälja dem...)

Kommer nog att fortsätta jobba mer med lurar då jag föredrar att jobba nattetid i min bostad och att jag numera sagt ja till en massa mixgrejer.

Så det kommer bli en hel del sittande!

Undrar därför ifall ni hörlursproffs anser att det är bra med flera par hörlurar för att dels kunna referenslyssna och om vissa lurar passar viss typ av musik?

Har ett par Beyer DT150 för inspelning och ett par AT Mt40fs (för djbruk) men undrar om man ska skaffa ett par riktigt grymma mixlurar och isåfall välja bort dt990!?

Många skriver/snackar om ultrasone (som jag aldrig provat) och tycker de är fantastiska. Allt är väl extremt subjektivt och jag vill kunna återskapa så bra mixar som möjligt med lurar de gånger jag inte har tillgång till bra lyssning och rum.

Det som talar för att jag håller mig med DT990 är att de är sjukt bekväma och låter bra! Och snäppet vassare finns det säkert (iallafall om man kollar på pris!)

Rätt svar på frågan är väl kanske att man får lära sig dem och hålla sig till ett par. Därför undrar jag ni som haft dt990 och bytt. Märkbar skillnad till det positiva??

Annons
Postat

Tjena, Ultrasone proline 2500 är svinbra på alla vis men det jag trodde funkade inte i verkligheten trots att dom är bra och ger ett realistiskt ljud så slår dom aldrig en riktigt bra lyssning m. högtalare i ett bra rum givetvis men allt är ju personligt och träingsmässigt på så vis, jag håller på lurar när det gäller separation och stereobredd men när det kommer till att skulptera rätt bassljud och volym så kan inga lurar spöa en bra monitorlyssning!!!

:-)

Postat

jag håller helt och hållet med om att basljuden är de värsta att hålla reda på när man mixar med lurar. har ofta handlat om att jag fått bounca ner på nytt och minska eller öka ett par dB. Sen undrar jag ifs ifall mina hifihögtalare har någon cut kring 100-200 hz... hmm..

rent volymmässigt siktar jag in rätt bra när jag mixar med lurar men det är just basen jag har problem med.

har iallafall börjat mer och mer med att lyssna både hörlurar och monitorer vid inspelning just för att få fram rätt stereobredd osv.

sitter dock med två olika projekt som jag jobbar med simultant nu. ett "rockigare" och ett "housigare/beatigt" mixprojekt. har konstigt nog fått det "rockigare" att få alldeles för mycket bas i allt och det houseiga till att få fram för lite bas! Kan inte lyckas få fram den där luftiga baspushen med hörlurar. Av någon anledning har jag märkt att det jämt blir så. Vill helst inte kolla för mycket på den där spectrumanalysatorn då jag tror den kan göra mig färgblind...

Postat

Det är inga problem att mixa med hörlurar, men det gäller att man verkligen lär sig dem och vilka "fallgropar" som finns, vilket innebär att det tar ett tag innan man vänjer sig. Det vanligaste felet som jag själv gjort är att mixa bas och trummor för högt och diskanten för lågt. Men man lär sig efter ett tag hur man ska mixa för att det ska låta bra även i högtalare.

Jag rekommenderar ett par öppna hörlurar. Tycker själv att slutna hörlurar är mycket svårare att mixa med.

Postat (redigerat)

Är det DT 990 Pro du har? (de är öppna) Har själv likadana o gillar dem. Är mixarna basfattiga hörs det verkligen, finns lågbasen där som i ny musik hörs även det... Med en bra referens-cd borde det välan gå bra att skruva till ungf lika. Utan referens-cd tappar i alla fall jag bort mig efter en stund och basar på för mycket....

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag använder samson sr850 lurar och mixar allt i med dom och dom kostar 450kr. Du kan lyssna på länken här under. Nu är iofs det jag lägger ut på soundcloud mixat lite sämre med villje.

Postat

jo jag har missat lite med att alltid lyssna på referens cd när jag bara kan köra lurar. ska ta upp det igen! tack för det idiottipset jag missat 🥰

det är 990 pro som är öppna.

men referens cd får jag jobba lite mer med. brukar alltid köra igång med sånt ibörjan men håller mig aldrig till det sen. men nu kan det bara bli bättre 😆

Postat

Kanske jag borde satsa på de lurarna då..(dt990PRO). Äger själv ett par KRK KNS8400. Mixar ofta i dessa. Väldigt bra i mellanregister, men får ofta mixa om tillslut då både basen och diskantljuden är svåra att urskilja/uppfatta i dessa..tycker jag. Ofta har jag vässat diskanten för mycket... OCH basat på för mycket så "kroppen" i musiken försvinner.. Antar att jag kompenserar för det goda mellanregistret i dessa lurarna.

Postat

Jag tycker att övre mellanregister och diskant är lite överdrivet i DT990, med risken att man är onödigt försiktig och får lite dova mixar på grund av det. Enligt vad jag har läst mig till, så ska de halvöppna DT880 (som jag inte har hunnit få hem och testa ännu) vara mer neutrala och därför bättre att mixa med.

Mina favoriter är fortfarande utan tvekan Ultrasone Pro2900, men de ligger i ett annat prisläge... 😉

Postat

Jag får sällan rätt på varken transienter eller bas i lurar. Då har jag ändå testat att mixa i ett flertal. Stereobredd etc. går att vänja sig vid, men transienterna blir alltid för hårda för mig. Då sitter jag med DT880 som trots allt presenterar transienterna så bra en lur kan. Jag misstänker att det beror på att jag blir avtrubbad i registret 2-6kHz väldigt fort och utan att märka det själv, när jag sitter med lurar (gammal hörselskada som spökar).

Postat

Jag tycker ultrasone är bra, de är upplösta framför allt, men de saknar rätt mycket mellanregister, så man svävar lite när det kommer till det. Av en slump så hade jag ett par hörlurar som jag körde med innan, dj pro 2000 som har väldigt uttalat mellanregister, så får man mellanregistret städat där är det mycket bra.

Mvh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.