Guitar Nilsson Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Mickhållare som man skruvar fast på trummans sarg är ju kanonlämpligt live, men använder ni det även i studion? Vissa oljud från trummorna kan ju ev fortplanta sig genom fästena till micken? En stor fördel med fästena är att många trummisar inte fattar att ljudet på inspelningen förändras helt om virveln flyttar sig från micken (vanliga stativ). Skönt även att slippa flytta runt en massa stativ när olika trummisar flyttar runt pukor o grejer... Jag har kört med mina K&M fästen även på inspelning, men inte tänkt på om de gör ljudet skramligare... Hur är det? Ni som vet allt? 😎 Dunka & slå - 55
Demonproducenten Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Ni som vet allt? 😎 det fortplantar sig lite skitljud ja men det är oftast helt försumbart nackdelen tycker jag isf är att man inte kan få tillräckligt stort avstånd om man skulle vilja
Elof (oregistrerad) Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Jag tycker det låter väldigt mycket sämre. Inte minst för att micken kommer för nära, men också för att man får mycket resonans som ligger och bubblar på kanalen hela tiden. Det går att gatea bort, men då har man en sämre "svans" som låter onaturligare när det klipps efter slaget eftersom det aldrig blir riktigt tyst pga resonanserna. Har använt det någon gång i studio, aldrig mer. Man får helt enkelt inte flytta trummor under inspelning av en låt, man sätter upp trummorna som man vill ha det, sedan åker mikrofonerna upp.
John NT Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 det fortplantar sig lite skitljud ja men det är oftast helt försumbart nackdelen tycker jag isf är att man inte kan få tillräckligt stort avstånd om man skulle vilja Indeed, men jag tycker man lika lätt kan få samma problem med t.ex. MD421:or på stativ, om trumsetet är stort. Min trummis kör 3 häng och 2 golv som är fullkomligt inlindade i cymbaler, och jag får pyssla som en jävla bäver för att få in 421:or i den djungeln. Med andra ord kanske sarghållare med små mickar är att föredra på större trumset. Har man ett vanligt 5-piece med en crash och en ride så känns det kanske lite snålt att inte ställa upp stativ istället.
Casperfren Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Det beror nog på viket sound man ska ha, ska man ha 80 tals pukor kanske det inte är optimalt men om man bara ska ha ett naturligt ljud så funkar det, om man bara ska förtydliga dem lite. Mvh
Top Floor Studios Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Det som stör mig mest är dels, som Elof säger, att resonansen blir lite värre, men framförallt att jag inte kan välja den mick jag vill och att mickplaceringen och vinklingen blir så väldigt begränsad.
BluesBoy Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Jag testade för länge sedan att använda stativ istället för de hållare som följde med mikrofonerna och jag kunde inte höra någon större skillnad. Det sjöng och jävlades i alla fall. 😛 Däremot håller jag fullkomligt med om att man blir begränsad i form av vinkel/avstånd av hållarna.
Guitar Nilsson Postat 10 juni 2012 Trådstartare Postat 10 juni 2012 Det är nog olika på mickar. Kaggemickarna är nog väldigt okänsliga jmf med tex en Line Audio SM3, den ger ju i alla fall väldigt mycket handljud om man fipplar med den.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.