Teknikfreak Postat 9 juni 2012 Postat 9 juni 2012 Det vet nog alla vid det här laget, och att bara veta det säger ju faktiskt ingenting om hur man råder bot på något. Det är därför vi också pratar om gain staging innan det faktiskt blir digitalt, och att det kan hjälpa att veta hur det fungerar. Det är inte roligt att läsa om för nybörjare, men kan vara bra att ha i bakhuvudet när man spelar in. Det har du rätt i, men belys oxå det positiva med det digitala, och även de positiva och negativa med analogt. Ett bra exempel på det digitala(ett exempel bara), är det faktum att ett band kan hyra en studio för att lira in trummor, och sedan göra allting hemmavid eller i sin replokal, tills de är nöjda - utan att bli ruinerade på kuppen. Detta var i princip omöjligt förr då man fick ta det som blev eller betala mera studiotid.
Potchipoo Postat 9 juni 2012 Postat 9 juni 2012 (redigerat) Här tar Elof fram lite matnyttig information för alla hobby-hiphop-rappers som sitter i sovrummen och laddar ned färdiga beats, redo att börja rappa/sjunga. Det första som oftast kan vara nödvändigt att göra.. sänk beatet i era DAW, till kanske -10db... sänk det bara. Då kommer sånginsatsen få plats. Sitter själv med en rappare ibland och assisterar i hans hemstudio, då han gör tagningar. Förklarar alltid för honom att han måste sänka det redan pressade hiphop-beatet, innan han spelar in sången... för att sedan kunna mixa ihop det. Edit: Men mest för att han inte ska behöva driva ljudkortets mickpreamp på max.. och sångkanalen i sitt DAW på +6db. ^^ Redigerat 9 juni 2012 av Potchipoo
Jon Rinneby Postat 9 juni 2012 Trådstartare Postat 9 juni 2012 Blanda inte ihop export och import av WAVfiler och hur en DAW funkar internt. Ja det blir sämre om man exportera -60db och importerar densamma igen och höjer +60db. Men gör du en sänkning internt i en floating point DAW och höjer igen med en gainplugg så låter det exakt likadant som innan den första sänkningen. Det är faktiskt mycket möjligt, har inte testat det 🙂 mvh Jon
drloop (oregistrerad) Postat 9 juni 2012 Postat 9 juni 2012 Det är faktiskt mycket möjligt, har inte testat det 🙂 mvh Jon Det är faktiskt helt sant. 🙂
Claes Holmerup Postat 9 juni 2012 Postat 9 juni 2012 (redigerat) Det är faktiskt helt sant. 🙂 Jäpp! Eftersom man har tillgång i det närmaste oändligt stor dynamik (1520dB) när det hanteras med 32-bit Floating Point så gör det ingen som helst skillnad så länge du håller dig i Floating Point-formatet, som innebär att man har 24-bits upplösning oavsett signalnivå.. Om du däremot sparar det extremt sänkta spåret i en sämre upplösning (t ex 24-bit) och sedan laddar in det igen och höjer, så är situationen en helt annan. Redigerat 9 juni 2012 av Claes
Jon Rinneby Postat 10 juni 2012 Trådstartare Postat 10 juni 2012 Kul med så mycket tankar och funderingar, keep em coming 🙂 /Jon
Herbeck Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Ett kul sätt för min egen del att testa analogt vs. digitalt i praktiken är att delta i PSW's mastering forum's WUMP. Jag är den enda som kör helt digitalt. En diskussion om "gain change" dök upp under WUMP'en som blev till en ny tråd. http://repforums.pro...ic,35893.0.html "WUMP is a group of engineers/ members of the PSW forum, collectively challenging their engineering skills to the same piece of audio presented.WUMP is also a great way to study; what you're attaining as an engineer in comparison to other engineers, right or wrong, or perhaps learning a thing or two from what others are achieving. It's an opportunity and a learning experience for all participating engineers, regardless of ultra-experience." Herbeck
Guitar Nilsson Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 En liten fråga i frågan: Ponera att ni kopplar trum-OH till en stereopreamp, sen till en stereokompressor, sen in i den digitala inspelningsgrejen. Det går att koppla både via spdif eller med XLR-kablar, vad skulle ni välja? Jag har lyssnat som fan om jag kunnat höra nån skillnad på de ena eller det andra, fast mest på sång, och oftast, inte alltid, har jag fått för mig att de analoga sladdarna låter aningen varmare eller bättre. Nu när jag ska spela in trummor kommer jag att tvingas välja spdif eller XLR på två av trummickarna, de andra fyra går bara att koppla analogt. Kan det bli nån sorts latency via spdif som inte blir analogt, så att jag får en liten tidsfördröjning på OH? Jag ska alltså köra lösa preampar och kompressorer direkt på alla trummickar. Testar just nu Shure SM137 småkondingar via Audient Mico - XLR - RANE DC24 kompressor - XLR till "bordet". Tycker det låter så bra att jag typ redan bestämt mig. Skulle ni kört digital eller analog koppling? Bakhjulsdrift och masthead är bäst - 55 😎
Claes Holmerup Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Jag hade valt att köra digitalt om möjligheten finns, eftersom alla risker för eventuella störningar blir eliminerade då. Fördröjningen i omvandlarna handlar som regel om ett par klockcykler - så det blir knappt ens mätbart.
Guitar Nilsson Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Jag hade valt att köra digitalt om möjligheten finns, eftersom alla risker för eventuella störningar blir eliminerade då. Fördröjningen i omvandlarna handlar som regel om ett par klockcykler - så det blir knappt ens mätbart. Provade det digitalkopplade nyss, kagge o virvelmickar genom Micon coax till TC C300 multibandkompressorn, det lät geschmuck det oxå. Kommer nog att köra den varianten på kagge o virvel och koppla Pro Audio preampen jag väntar på till OHna... Pukmickarna får hålla till godo med Alesis rörpreampen och en DBX kompressor.,
Demonproducenten Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Blanda inte ihop export och import av WAVfiler och hur en DAW funkar internt. Ja det blir sämre om man exportera -60db och importerar densamma igen och höjer +60db. korrekt precis som det knappast låter optimalt att spela in vid -60dB för att sen höja 60dB det är tråkigt när myter fortsätter spridas bara det där påstådda "kriget mellan analogt och digitalt" känns ju oerhört konstruerat idag självklart finns det alltid folk som föredrar det ena framför det andra men jag vill påstå att "alla" som arbetar med ljud vet att man kan dra fördel av både digitalt å analogt å att man ofta använder en kombination för att uppnå det man vill det är överlag amatörerna som sitter å käftar om analogt vs digitalt
Guitar Nilsson Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Det kan vara kul att käfta oxå. Nåt ska man hålla på med.
CHAE Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 korrekt [...]man kan dra fördel av både digitalt å analogt å att man ofta använder en kombination för att uppnå det man vill[...] Bra talat, Demonen! 🙂 Vänligen, CHAE Det kan vara kul att käfta oxå. Nåt ska man hålla på med. Ja musik bl a 🙂😉
drloop (oregistrerad) Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Bakhjulsdrift och masthead är bäst - 55 😎 Masthead nej tack!
Neosus Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Bakhjulsdrift är coolt! Gärna diffat om man får välja.
Guitar Nilsson Postat 11 juni 2012 Postat 11 juni 2012 Bakhjulsdrift är coolt! Gärna diffat om man får välja. Eller Robson-drive. Analogt så det stänker lera om det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.