Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en fråga angående sångrösten.

Det är som så att när jag sjunger så upplever jag det som att jag har två olika typer av sångröster. En som går väldigt högt upp men som inte kan gå så långt ner och en annan som kan gå längre ner och men som inte klarar så ljusa toner.

Det är den sistnämnda som oftast känns naturligast att sjunga med och det är också den jag använder när jag pratar. Men ibland behöver jag kunna gå upp ovanför vad den rösten klarar och då vill jag kunna gå över till den andra ljusare rösten. Detta är dock väldigt svårt eftersom det känns som två väldigt olika sätt att använda rösten och därför blir det väldigt svårt att byta mellan dessa i en och samma mening och utandning.

Brukar det vara så här och hur tränar man sig på att ett smidigt sätt kunna gå över fram och tillbaka till de olika rösterna?

Annons
Postat

Är ingen expert på sång, men det du beskriver är inget ovanligt utan tvärtom som det ska vara. Det mörkare tonläget får du när du sjunger med stöd av magen. Det ljusare tonläget (s.k. falsett) får du när du sjunger med stöd av bröstmuskulaturen. Det är långt ifrån enkelt att lära sig växla mellan dem på ett naturligt sätt, men det går. Det bästa råd jag kan ge är att ta sånglektioner, så kan du få hjälp med det där.

Postat

Håller med föregående talare. Det är långt ifrån något du behöver känna dig besvärad över. Många av vår tids främsta artister är ganska kassa på att få till övergångarna ordentligt. Bland de mest skillade under de senaste decennierna hittar vi röster som Freddie Mercurys och Mikas. Särskilt Freddies.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.