JamZam Postat 3 februari 2013 Postat 3 februari 2013 Ungefär hur mycket har erat bygge kostat än så länge? 😮
skonare Postat 3 februari 2013 Trådstartare Postat 3 februari 2013 Vi har hållt nere kostnaderna då vi är så förbannat händiga och framförallt snåla så ngnstans mellan 30-50 laxar kanske.
JamZam Postat 3 februari 2013 Postat 3 februari 2013 Ahah, bra jobbat! 😄 Försöker bygga allt själv i mitt eget projekt också, har räknat ut att det kostar 18 gånger mindre än att köpa allt färdigt. Galen prisskillnad.
skonare Postat 11 februari 2013 Trådstartare Postat 11 februari 2013 Allt tyg är på plats! Nu ska köpas tapet och bestämmas bets!
skonare Postat 11 februari 2013 Trådstartare Postat 11 februari 2013 (redigerat) Lite varstans men mest på södermalm i stockholm. Som att det inte vore nog med källarstudios på den ön... http://studiobygget.blogg.se Redigerat 11 februari 2013 av skonare
skonare Postat 6 mars 2013 Trådstartare Postat 6 mars 2013 Kul med en snabbspolning. Mars 2012: Mars 2013: 1
Guitar Nilsson Postat 6 mars 2013 Postat 6 mars 2013 Grymt! Varför just NS-1000? Är inte de ansedda som hemska? 😮 Ni kanske är vana dem sen förr?
Ogonen (oregistrerad) Postat 6 mars 2013 Postat 6 mars 2013 (redigerat) Grymt! Varför just NS-1000? Är inte de ansedda som hemska? 😮 Ni kanske är vana dem sen förr? Det är ns10 som är ansedda som hemska. Jag tror att det var flera faktorer som ledde fram til beslutet att gå för ns1000. Vi visste att vi ville ha ett passivt system som midfield-monitorer att komplettera våra närfältare, då det tydligen ofta är att föredra framför aktiva monitorer när man ska flushmounta. Dels för värmen, men också för att de aktiva ofta har basreflexportar på baksidan som isåfall ska monteras bort (tillsammans med förstärkare och kylning) och placeras bredvid högtalarna i väggen, så att de pekar ut i rummet istället. I teorin ska detta kunna bidra till små fasfel i besfrrekvenserna. Vi hade läst massor av fantastiska recensioner av ns1000, framförallt mycket goda ord om att flushmounta dem, och hade sedan turen att lyckas komma över ett par i absolut mint-kondition för en billig slant (under halva priset), krävdes bara en liten tripp till Öland. I stort sett oanvända under mer än 30 år, där tillochmed den lilla lappen som beskriver träslaget i lådan hängde kvar i sitt snöre på baksidan. =) Till sist så handlar det väl precis som alla andra monitorer om att lära sig sin egen lyssning, och mixa utefter den. Men visst, ns1000 är nog möjligtvis som ns10 på det sättet att man antingen verkligen älskar eller hatar dem, finns liksom inga mellanting =). Jag hoppas och tror att vi kommer bli nöjda. Vi återkommer med rapporter, så snart allt är inkopplat och vi har chans att testköra. http://studiobygget.blogg.se Redigerat 6 mars 2013 av Ogonen
skonare Postat 6 mars 2013 Trådstartare Postat 6 mars 2013 Grymt! Varför just NS-1000? Är inte de ansedda som hemska? 😮 Ni kanske är vana dem sen förr? Som sagt, tror du tänker på ns 10. Fick tillfälle att höra egeninspelningar i ett par ns1000 hos lyander på sandkvie innan han lade ner. Tyckte då att dom lät suveränt och hoppas att jag gör det fortfarande. Sen är det ju knisslet med kondingarna i dem som man borde byta... det tar vi en annan dag tycker jag...
krillepille Postat 16 mars 2013 Postat 16 mars 2013 Shit va fint det blir! Jag har varit med på ett flush mount-bygge och det blev otroligt bra. Ska bli kul att läsa hur det blev! Era förutsättningar ser ju otroligt bra ut. Har ni anpassat kontrollrummet till beprövade dimensioner eller jobbar ni på känn?
skonare Postat 23 mars 2013 Trådstartare Postat 23 mars 2013 Shit va fint det blir! Jag har varit med på ett flush mount-bygge och det blev otroligt bra. Ska bli kul att läsa hur det blev! Era förutsättningar ser ju otroligt bra ut. Har ni anpassat kontrollrummet till beprövade dimensioner eller jobbar ni på känn? Tack! Ja, de ska bli ska bli kul att mäta upp och få allt svart på vitt. Vi har utnyttjat det lilla betongrum vi hade och har offrat väldigt lite utrymme för att få det flytande rummet symmetriskt. Sen att längden på väggarna/de olika höjderna i rummet inte är jämnt delbara med varandra är ju bara ett plus. Det är nog en blandning av beprövade regler och egna erfarenheter samt önskemål som styrt allt hittills. Ska bli kul och intressant när vi kommer till §21 helt enkelt...
mickesavhi (oregistrerad) Postat 24 mars 2013 Postat 24 mars 2013 Avundsjuk, jag är så avundsjuk 😉 . Snajsigt värre!
skonare Postat 28 mars 2013 Trådstartare Postat 28 mars 2013 (redigerat) Nu har det varit stilla en liten stund, men det börjar ta sig lite. http://studiobygget.blogg.se http://cdn1.cdnme.se...35dd4a921f9.jpg Redigerat 28 mars 2013 av skonare
skonare Postat 31 mars 2013 Trådstartare Postat 31 mars 2013 Elhjälp! Elektrikern kommer i veckan och ska offerta lite för att koppla på oss i den befintliga centralen i huset. Vi har inte stenkoll på vad vi vill ha in och här får ni gärna hjälpa till. Ska vi dra in 3 grupper, eller tre TVÅFaser eller se om det finns Ett 5-ledar system med separat nolla och jord för minimal störning? . Vi vill ha tre skilda proppar för 1: Alla belysning 2: Liverummet 3:Kontrollrummet. Eller vill vi det? Grupp och fas och ampere så jag blir snurrig... Ni som har dragit in el i era studios, vad har ni valt?
GeorgieFree Postat 31 mars 2013 Postat 31 mars 2013 ungefär samma. 1. särskild propp/fas tlll all belysning, in i en belysningskontrollenhet i kontrollrummet så man sätter på stänger av allt i hela studion därifrån. 2. en isolerad egen propp/fas rakt in i kontrollrummet 3.en isolerad egen propp/fas med öppning både till sångrum och kontrollrum behövs mer el till kontrollrum än i sångrum. Elrör dragna nere i golven för att inte ha "hål i väggen" bara LED belysning, inga dimmers för undvika värmealstring och elstörning på audio. Audiokablar EJ dragna nära eldragningen.
wellness music Postat 31 mars 2013 Postat 31 mars 2013 (redigerat) Från fastighetens el-central drar ni 5 x 2,5 mm2 till en undercentral som monteras vid tex. entrén i er lokal. All belysning och kanalfläkten på separat grupp. Allt som har med audio att göra i kontrollrummet på separat grupp. Jag tycker att ni ska dra fram alla tre faser till kopplingsdosan (dosorna) och om flera matningar/apparatdosor finns i de olika rummen kan ni sprida två grupper till förbrukning. på så vis har ni alternativ. Om ni inte har flera matningar till samma rum är det bara att koppla om i dosan / undercentralen till den grupp som ger minst störningar. 10 A (1,5 mm2) räcker gott och väl till studions förbrukning. Redigerat 31 mars 2013 av wellness music
Mojje Cruncher Andersson Postat 31 mars 2013 Postat 31 mars 2013 Gjorde lite video om det där för länge sedan. Jätteviktigt som Wellness beskriver att endast använda en grupp för alla audiorelaterade anslutningar. Detta innefattar allt utom en enda sak och det är skärmen/arna. Dessa kan med fördel läggas på separat grupp då dom kan störa. Allt ljus och extern utrustning i form av kylskåp, TV, spis, kaffekokare körs på egna grupper. Undvik dimmers om det inte är grejer avsedda för ändamålet. Bättre att köra med lägre effekttal på lamporna och hellre fler, svagare källor än få starka som alltid måste "dimmas". Det är som gjort för trubbel. Lika så lysrör och allt annat med reaktorer i! Rent skräp för en studio! Om det finns ekonomisk möjlighet så bör du trafobalansera matrisen till studions central. Det är vråldyrt men garanterar att inga problem uppstår. Välkommen till en av de två dyraste delarna i en studios konstruktion. Piiiz! /Mojje
skonare Postat 31 mars 2013 Trådstartare Postat 31 mars 2013 Tackar ödmjukast för era svar! Det här med att dra in alla tre faser i varje rum är nog svårt för oss då vi bara dragit in 2 vp rör för el i varje rum och om jag tror rätt så får man bara ha en fas per vp... ? Då är det ju iofs bara att köra en fas per rum (ljudprylar) och splitta in belysningsfasen i bådadera. Det här med att trafobalansera matrisen känns som en trälig utgift och som en överkurs... Som man säkert kommer ångra att man inte gjorde.... Jes, nu ska portmonnän gråta hela året:) Det kommer lösa sig bra det här!
adrumdrum Postat 31 mars 2013 Postat 31 mars 2013 Se till att göra elen riktig och så som den ska göra i en studio. Det in inte vill ha är en bassa brumm och störningar av elen. Var nogrann när ni väljer belysning, vanliga halogen lampor funkar men använd INTE dimmer. undvikas(de jag vet): 12v halogen med trafto(tror allt med trafo) låg energi. lysrör. Alla kablar i väggarna ska va tjocka med grovt hölje, altså inte vanlig hus installations kabel. Det går även att stjärn jorda studion mot opppar plåt eller stänger man gräver ner i markn. Har inte 100% koll på hur man gör detta man har läst det i manualen till ett mixerbord och även sett det i sett studio bygge på grearslutz. Har för mig det finns filer som filterar bort allt annat än 50 hz, vilket kan hjäpa att undvika störningar. Andra frekvenser är egenteligen inte nödvändiga, har exmpelvis gjorts experimet med att köra internet på andra frekvenser via el nätet. Jag fick byta hela belysningen i studion(12v halogen med trafor), gick inte än att spela humbucker gitarr utan störnigar. Ingel coil är ju kännd att kunna brumma men är det störnmingar HB så är riktigt allvarligt. Sådant vill man inte råka ut för, nu vardet bara att kopla bort trafon och byta lampor män ändå.
adrumdrum Postat 31 mars 2013 Postat 31 mars 2013 Hemskt fula tapeter runt monitorerna. Jag skulle valt finnish-play plywood eller betsad plywood(beroende på vad set är för finnish på spaltpanelen)runt monitorerna. Även samma finnish på all spaltpanel i hela rummet.
skonare Postat 31 mars 2013 Trådstartare Postat 31 mars 2013 (redigerat) Hemskt fula tapeter runt monitorerna. Jepp, den skrämmer bort omusikaliskt folk och allmänt slödder, men bjuder på congac och "lädersoffan hemma hos farmor"-känslor. Gillar inte sterila motorhallar eller "ljust och fräscht" idén. Men, det är en tapet som man kan tapetsera över vilket vi säkert kommer göra i framtiden. Redigerat 31 mars 2013 av skonare
Ogonen (oregistrerad) Postat 31 mars 2013 Postat 31 mars 2013 Jag älskar tapeten! :-) Personligen så är jag fruktansvärt trött på alla vin/oxblodsröda, lila färgskalor i studios. Har sett likadant ut världen över sedan början på 80-talet, och det känns ibland som att folk inreder på det sättet bara för att det "ska se ut som en studio" (ie, alla andra). Eller så kanske det är för att man måste matcha sina Auralexpaneler med resten( otroligt att även akustikföretagen har noll känsla för förnyelse vad gäller färgskalor). Vad vet jag, kl 00:42? ;-)
skonare Postat 15 april 2013 Trådstartare Postat 15 april 2013 Nu har vi varit och byggt lite dörrar... Ett fint kapitel på bloggen! http://studiobygget.blogg.se
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.