Jump to content
Annons

Pre-fader eller post-fader funderingar


BluesBoy

Recommended Posts

Kan måhända vara en konstig fråga, men när, hur, varför använder ni pre eller post fader?

Vad blir skillnaden på resultatet av att skicka en signal till en effekt (eller kompressor) före eller efter fader?

Finns det några "regler" (som skall brytas) som man kan ha i åtanke?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Fick du den funderingen efter att ha kollat på Caspers videolänk? FatFader? hehe!

Jag hade samma fundering, men tror jag lyckades klura ut det.

Skickar du via Pre-fader påverkas inte effekten av att du höjer eller sänker grundspåret. Har du alltså ett reverb styrt via pre-fader, så kommer reverbet på bussen vara lika hög även om du sänker grundsignalen. (Du får ett oberoende / självständigt reverb.)

Skickar du från post-fader , så kan du blanda ihop önskad mängd reverb till din sång t.e.x... och om du vill höja och sänka sången i mixen, så hänger reverbet med.. Reverbet stannar alltså inte kvar i en egen nivå.

Hoppas du hängde med... känner mig lite kass på att förklara väl.. Efter lite egna tester så kom jag fram till detta, då jag trixade med parallellkomprimering.

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden på kompressor blir inte så stor (eller snarare: ingen alls), eftersom den normalt kopplas in som Insert - och Insert-punkten ligger som regel direkt efter ingången, medan fadern ligger lite senare i signalvägen...

I övrigt enligt föregående inlägg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och jodå, jag hängde med. 🙂

Jag förstod innan själva innebörden av pre eller post, men var väl mest nyfiken varför man väljer det ena före det andra.

Jag har aldrig någonsin använt pre fader när jag mixat. Har jag missat något? 😉

Hur många använder vad och när?

Har haft tankegångarna innan, men ja, de väcktes igen efter "Fat fader"-videon, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder Pre- fader till och från. När jag behöver fixa en konstant oberoende signal.

Tillexempel vid side-chain komprimering eller liknande. 🙂

Eller om jag ska skicka en separat hörlurs mix. Då köör jag dem på pre fader, så jag slipper sitta med svinhögt klick bakom skärmarna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...