Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kom och tänka på Finntroll som jag tycker har hittat ett eget sound/stil men det finns kanske nån som gjort detta innan?

http://www.youtube.com/watch?v=yGywo81G6lk

Folkmetal och "trollmetall" har ju funnits långt innan, däremot har jag inte hört några artister innan finntroll som blandade in polka i metallen, halva publiken dansar ju också polka live i Finland till finntroll 😉 !

Vintersorg är ju ganska nyskapande också inom metallen. Men det finns grymt mycket elektronisk nyskapande musik också.

Här är ju en ganska flummig artist:

http://www.youtube.com/watch?v=MH6Ed4V3tpo"]http://www.youtube.com/watch?v=MH6Ed4V3tpo

Redigerat av hwasser
Annons
Postat

Tro mig, det görs mycket ny musik. Men den musiken kommer ju inte ut i ljuset lika mycket då det ofta är lite mer "indie". Finns hur mycket experimentellt och nyskapande som helst på diverse myspace-sidor som förmodligen inte kommer ha mer än ett par tusen lyssnare! 😛

Men det är en del av min poäng. En gång i världen var countryrocken, för att ta ett exempel, ett nytt fenomen, och banden och artisterna blev oerhört populära. I den mån det kommer någon ny musik idag är det nästan ingen som bryr sig.

Postat (redigerat)

Men det är en del av min poäng. En gång i världen var countryrocken, för att ta ett exempel, ett nytt fenomen, och banden och artisterna blev oerhört populära. I den mån det kommer någon ny musik idag är det nästan ingen som bryr sig.

Känns som det blivit inflation på musik, fast det är ju iofs bara en inbillning iom att mina föräldrar har berättat att typ alla dom kände inkl min far spelade i olika band. Däremot har väl livemusiken förlorat fotfästet iom DJs och sådant?

Redigerat av hwasser
Postat

Men det är en del av min poäng. En gång i världen var countryrocken, för att ta ett exempel, ett nytt fenomen, och banden och artisterna blev oerhört populära.

Jag är oerhört nyfiken på när du menar att country rock gick in i den fas som gjorde den till ett nytt fenomen. Jag är själv ett die hard fan av country rock, men kan själv inte finna någon gräns, utan ser det som en låååååååååångsam, överlappande process.

Postat

Orkar/hinner inte läsa igenom allt här, läste bara några inlägg i början av tråden. Ni var iallafall inne på elektronisk musik och att det mesta låter likadant. Jag kan säga att om man letar lite kommer man hitta RADIKALT nytänkande musik, och jag tar elektronisk musik som ett exempel nu för att det är det jag kan. Kolla till exempel in Amon Tobin 🙂 Kan även nämna att mitt senaste projekt är relativt nytänkande det också. Ingen har hittils kunnat definiera någon genre på den låten.

( http://soundcloud.com/missing-identity/chains )

Postat

Du har inga argument.

har jag visst, att du inte förstår kan jag inte hjälpa dig med.

Dina argument däremot är ju både dåliga och motbevisade flera gånger i den här tråden.. Men det väljer du bara att ignorera

Postat

Jag är oerhört nyfiken på när du menar att country rock gick in i den fas som gjorde den till ett nytt fenomen. Jag är själv ett die hard fan av country rock, men kan själv inte finna någon gräns, utan ser det som en låååååååååångsam, överlappande process.

Det var det naturligtvis, men jag ser Gram Parsons som ett nyckelnamn här. Varför inte, istället för att racka ner på det jag skriver ge några exempel på nyskapande musik från nittiotalet och framåt?

Postat

har jag visst, att du inte förstår kan jag inte hjälpa dig med.

Dina argument däremot är ju både dåliga och motbevisade flera gånger i den här tråden.. Men det väljer du bara att ignorera

Det ges en mängd exempel på bra musik i den här tråden, däremot väldigt få på genuint nyskapande musik.

Postat

Det var det naturligtvis, men jag ser Gram Parsons som ett nyckelnamn här. Varför inte, istället för att racka ner på det jag skriver ge några exempel på nyskapande musik från nittiotalet och framåt?

Jag kan inte erinra mig om att ha påstått att man kan dra några gränser. Det finns några "bra" artister/musikstilar som jag tycker har stuckit ut en aning under 90-talet, kanske inte tillräckligt för att kallas fenomen, men ändå. Sådana artister är till exempel Limp Bizkit och Valensia (ej att förvälas med "mitt" Valenzia, med "z").

Om sedan andra håller med mig eller inte, visst... Det är ju lite det som är grejen; vi "hör" olika fenomen olika.

Postat

Det ges en mängd exempel på bra musik i den här tråden, däremot väldigt få på genuint nyskapande musik.

Har ju inte du heller gett. Den enda du nämt som var genuint nyskapande (obs. i dina mått mätt) är ju Gram Parsons. Resten har ju bara vidareutvecklat hans stil. Dessutom var ju Gram Parsons aldrig speciellt komersiellt framgångrik. Där faller ju ditt argument om att vara genuint nyskapande och framgånsrik

Postat

Har ju inte du heller gett. Den enda du nämt som var genuint nyskapande (obs. i dina mått mätt) är ju Gram Parsons. Resten har ju bara vidareutvecklat hans stil. Dessutom var ju Gram Parsons aldrig speciellt komersiellt framgångrik. Där faller ju ditt argument om att vara genuint nyskapande och framgånsrik

Jag har skrivit om detta i en mängd trådar förut. Tyckte att det var dax att starta en egen tråd i ämnet. Mitt favoritexempel på ett genuint nyskapande band är Talking Heads, vars 4 första plattor innehåller musik som inte påminner om något annat. Dessutom är varje platta helt olik den tidigare. Gram Parsons kunde med all säkerhet leva gott på sin musik, även om han tyvärr dog i förtid. När det gäller andra exempel på nyskapande musikgenrer som kom på 50- 60- och 70-talet känner du säkert till dem lika väl som jag.

Postat

eftersom jag vet hur ditt svar kommer att se ut så passar jag på att svara på det redan nu. Eftersom jag ska börja med middagen

Ja, jag har hört talking heads. Och ja, det är inte bara en blandning mellan pop och punk. och ja, de är nyskapande.

Jag väljer bara att argumentera likadant som du gör för att du ska förstå hur dumt det låter

Postat (redigerat)

Orkar/hinner inte läsa igenom allt här, läste bara några inlägg i början av tråden. Ni var iallafall inne på elektronisk musik och att det mesta låter likadant. Jag kan säga att om man letar lite kommer man hitta RADIKALT nytänkande musik, och jag tar elektronisk musik som ett exempel nu för att det är det jag kan. Kolla till exempel in Amon Tobin 🙂 Kan även nämna att mitt senaste projekt är relativt nytänkande det också. Ingen har hittils kunnat definiera någon genre på den låten.

( http://soundcloud.co...identity/chains )

Jag har fått en uppfattning av att många är elektroniskt blinda på det här forumet, eftersom de tycker att mycket av den elektroniska musiken låter likadant.

Jag är iofs rockblind, eftersom jag tycker att det mesta låter likadant inom de olika subgenrerna till rock. 😄

Redigerat av D Vibe
  • Gilla 1
Postat

"Ny" musik uppstår väl när någon gör något som inte gjorts förut? Historiskt har väl tekniken spelat in. När elgitarren kom så kom rocken, när synten uppfanns så kom elektronisk musik. Nu finns väl allt. Så själva nyheterna är inte i instrumentväg längre, mer hur man använder instrumenten.

Det kommer fortfarande ny musik då och då! Det bygger dock på förändringar som man kanske inte ser om man inte är förankrad i det som kom precis innan. Ny musik görs främst för ungdomar, ju äldre man blir, ju längre tid går det sen den musiken man själv är förankrad i var ny. Förändringarna i musikvärlden blir subtilare och subtilare pga att man inte hänger med i dem.

När man själv är ung växer man upp i ett visst musikklimat som då får bli en norm. All musik som bryter mot denna norm blir då nyskapande. Ju längre tiden går ju längre bort från nutiden kommer denna norm vara och den musik som man själv tyckte var nyskapande och hipp blir nästa generations norm osv. i all oändlighet.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.