Jump to content
Annons

Märkligt fenomen..


Minja

Recommended Posts

Annons

De kör nog med såna nicks att det inte ska märkas att de är tjejer. Det kan hända att somliga grabbar blir kära i tjej-forumister på ett jobbigt sätt...

Men mickar o DAWsar är nog tyvärrr mest grabbarnas hörna.

Hoppas du ska trivas här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog tyvärr några tjejer som har skrämts bort av den "grabbiga" tonen och de extrema tekniknörderierna som ibland förekommer här - men jag tror att det finns några fler, även om de kanske inte är så aktiva som man kunde önska.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det rent generellt finns fler manliga än kvinnliga musiker, men det är ju utifrån vad jag lyssnar på och de jag känner så det stämmer kanske inte alls. det vore lite konstigt iochmed att kvinnor ska ha bättre hörsel än män

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är kvinna.

Jag har dock ytterst sällan något att tillföra i diskussionerna här på forumet.

Det är kvinnan bakom allt! Jag älskar er allihop! Och vill samtidigt be om ursäkt för oss manliga rockares bufflighet. Vi är bara så, vi gör så gott vi kan, vi är ju bara män....

Vad heter tjejen i "Gränslandet"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Borghild: Ah, kul med en kvinna till här i a f 🙂

Guitar Nilsson: Så du tror de har förvrängd i.d...?! Har inte haft nå´t problem hitintills här i a f.

Claes: Då är de lättskrämda.. Börjar väl tro att jag är udda som gillar teknik.. Men jag känner till flera kvinnliga producenter, så att de finns- de gör de.

Zakyath: Bättre hörsel? Ha ha ha det har jag aldrig hört talas om, låter intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det rent generellt finns fler manliga än kvinnliga musiker, men det är ju utifrån vad jag lyssnar på och de jag känner så det stämmer kanske inte alls. det vore lite konstigt iochmed att kvinnor ska ha bättre hörsel än män

Kanske för att det inte var så länge sen som kvinnor bara skulle hålla sig till spisen och barnpassande?

Ett samhälle (där inom musiken verkar) vänder inte till det bättre på en femöring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl nån här för ett tag sen som försökte, men hon blev ju antastad av ett helt gäng idioter och ville ju inte vara kvar. Förståeligt.

Försökte länka till tråden men får nåt slags besked om att där finns innehåll som kan skada min dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är nog ändå väldigt söndermodererad nu. Vill minnas att det nästan blev knytnävsfight mellan uppvaktarna 😮

Det är trist att det är så extremt mansdominerat i vår lilla klick av entusiaster. Är det någon som har varit på ett seminarium nån gång? Kanske två kvinnor av 200. Jag tror inte att det enbart beror på ointresse, utan vi grabbar har väldigt svårt att släppa våra fördomar, och gör det därmed väldigt svårt för kvinnor att ta plats. Jag är medveten om att jag också har fördomar, så jag ska inte stå och peka finger på nån. Däremot gör jag mitt bästa för att göra mig av med dessa, för jag har insett hur idiotiska och irrationella dom är och jag kan bli så jävla less när vi inte tänker till, utan för vidare vårt inlärda bullshit till kommande generationer utan att blinka.

Sen tillåts ju inte kvinnor att vara dåliga. Speciellt inte som musiker, då blir det asgarv och förnedring och då är det väl ganska självklart att många droppar av och inte vill fortsätta. Vi grabbar däremot, vi är som kejsarens nya kläder. Vet inte hur otroligt många jävla skitband jag har rattat där samma publik som buade ut dom kvinnliga musikerna (och mest diskuterade vem av dom som var liggdugliga) står och tokhyllar ett riktigt katastrofband där medlemmarna inte ens verkar spela samma låt samtidigt.

Med tanke på hur högt ribban är uppsatt är det inte alls konstigt att det finns så få kvinnliga musiker/tekniker bland oss.

Vad säger du Minja? Du lever ju i detta själv. Vad är dina intryck och varför tror du att det finns så få kvinnor här (och på scenerna ute i landet)?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Den är nog ändå väldigt söndermodererad nu. Vill minnas att det nästan blev knytnävsfight mellan uppvaktarna 😮

Jo, det var en viss Martin som betedde sig som ett praktarsle där, och hans inlägg är bortplockade. Kunde gå in på sida två i tråden, men första sidan spärras av mitt lusprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är nog ändå väldigt söndermodererad nu. Vill minnas att det nästan blev knytnävsfight mellan uppvaktarna 😮

Det är trist att det är så extremt mansdominerat i vår lilla klick av entusiaster. Är det någon som har varit på ett seminarium nån gång? Kanske två kvinnor av 200. Jag tror inte att det enbart beror på ointresse, utan vi grabbar har väldigt svårt att släppa våra fördomar, och gör det därmed väldigt svårt för kvinnor att ta plats. Jag är medveten om att jag också har fördomar, så jag ska inte stå och peka finger på nån. Däremot gör jag mitt bästa för att göra mig av med dessa, för jag har insett hur idiotiska och irrationella dom är och jag kan bli så jävla less när vi inte tänker till, utan för vidare vårt inlärda bullshit till kommande generationer utan att blinka.

Sen tillåts ju inte kvinnor att vara dåliga. Speciellt inte som musiker, då blir det asgarv och förnedring och då är det väl ganska självklart att många droppar av och inte vill fortsätta. Vi grabbar däremot, vi är som kejsarens nya kläder. Vet inte hur otroligt många jävla skitband jag har rattat där samma publik som buade ut dom kvinnliga musikerna (och mest diskuterade vem av dom som var liggdugliga) står och tokhyllar ett riktigt katastrofband där medlemmarna inte ens verkar spela samma låt samtidigt.

Med tanke på hur högt ribban är uppsatt är det inte alls konstigt att det finns så få kvinnliga musiker/tekniker bland oss.

Spot on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet ligger nog i också att teknikintresse fortfarande uppmuntras i högre grad hos pojkar än hos flickor; även om det naturligtvis har blivit bättre än när mina föräldrar var små.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl nån här för ett tag sen som försökte, men hon blev ju antastad av ett helt gäng idioter och ville ju inte vara kvar. Förståeligt.

Det var en tjej här för några månader sen, men hon blev söndertrakasserad och stack.

Mmm, Baronessans presentationstråd gick synnerligen åt helvete. Väldigt kvickt dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, Baronessans presentationstråd gick synnerligen åt helvete. Väldigt kvickt dessutom.

Eh, ojdå. Hade inte sett den tråden förut. Jag ska bespara er en utläggning om min spontana reaktion på den, men jag kan säga att jag förmodligen kommer att känna mig illa till mods resten av dagen nu ...

Sen tillåts ju inte kvinnor att vara dåliga. Speciellt inte som musiker, då blir det asgarv och förnedring och då är det väl ganska självklart att många droppar av och inte vill fortsätta. Vi grabbar däremot, vi är som kejsarens nya kläder. Vet inte hur otroligt många jävla skitband jag har rattat där samma publik som buade ut dom kvinnliga musikerna (och mest diskuterade vem av dom som var liggdugliga) står och tokhyllar ett riktigt katastrofband där medlemmarna inte ens verkar spela samma låt samtidigt.

Ligger mycket i det du säger.

Jag tillhör, i egenskap av growlande vokalist i ett melodödsband, förmodligen ett av de mest mansdominerade områden som finns inom detta redan mansdominerade område. De flesta människor jag har stött på har uppfattningen att growl är något som är naturligt för män och att de kvinnor som growlar (läs: Angela Gossow, som är den enda någon känner till) är födda med någon slags speciella, sällsynta, lite manligare stämband. Vanliga kommentarer man stöter på är t ex:

"Kvinnor ska inte growla, för det låter bara illa."

"Kvinnor ska inte growla, för det är inte sexigt."

"Kvinnor ska inte growla, för det är läskigt."

"Kvinnor ska inte growla, för de låter ändå bara som män." (Svar: Nej, de låter som människor som growlar.)

"Undrar hur hon låter i sängen. Höhö."

"Är det du som är mannen i ditt förhållande eller?"

För att inte tala om dessa, ganska typiska, citat (saxade från http://en.wikipedia....r_Chance_To_Die):

‘..she brings on the rage just as well, if not better, than some male front men. [...]’ Lexington Music Press Magazine

‘The vocals are straight. When listening, you forget the whole female aspect and just listen to the music for what it is. [...]’ Buried Sound

Det första citatet är den eviga jämförelsen med mannen som norm och halvt ouppnåeligt ideal hur illa han än låter, lite som Frekvensspektrumanalysator skriver.

Notera hur det fantastiska andra citatet får det att låta precis som att vokalisten har ett funktionshinder. "När man lyssnar på henne glömmer man helt bort hennes svåra skada och börjar höra hennes musik för vad den är". Typ.

Motvikten till detta är den grupp av hårdrockare som närmast dyrkar oss kvinnliga growlare för att vi är så unika och sexiga, osv. Denna grupp lider naturligtvis av exakt samma missuppfattningar som den negativt inställda gruppen. Kvinnor som growlar är fortfarande unika särarter med mystiska stämband och det är fortfarande förfärligt relevant att de upplevs som attraktiva.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag finner manligt growl oerhört roande, så jag antar att jag även skulle finna kvinnligt growlande lika roande, om jag någon gång får höra det.

Du verkar lida av ungefär samma problem som exempelvis manliga förskolelärare gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på vilken extremt osmaklig sida många män här inne visar upp när en ny medlem av kvinnligt kön presenterar sig är det inte konstigt att det är ont om kvinnor. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någon gång att män har bättre rumsuppfattning och syn och kvinnor bättre hörsel och språklig förmåga. fast det skiljer ju sig alltid från individ till individ.

Vi har olika syn, så tillvida att vi urskiljer enstaka objekt ur mängd på olika sätt. Men det handlar om att vi tolkar våra synintryck på (marginellt) olika sätt. Och vi har olika sätt att fördela reell kommunikationsmängd mellan kroppsspråk och läten osv. Men bättre än varandra på det ena eller andra tror jag inte att vi är. Sist jag försökte sätta mig in i detta var man heller inte helt på det klara med vad som var resultat av uppväxt och miljö, och vad man hade skäl att tro var genetiskt. Som alltid, med dessa frågor. Men om du vet något jag inte vet är jag idel öra och väldigt nyfiken 🙂 Det är fruktansvärt intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Motvikten till detta är den grupp av hårdrockare som närmast dyrkar oss kvinnliga growlare för att vi är så unika och sexiga, osv. Denna grupp lider naturligtvis av exakt samma missuppfattningar som den negativt inställda gruppen. Kvinnor som growlar är fortfarande unika särarter med mystiska stämband och det är fortfarande förfärligt relevant att de upplevs som attraktiva.

Det här är intressant. Jag måste fråga - lider verkligen de män som "dyrkar" kvinliga growlare av missuppfattningar? Är det "förbjudet" att läsa in sexighet i en frontperson i ett band, just för att det rör sig om en kvinna? Jag känner kvinnor, som är galna i rocksluskar av manligt kön. Finns det ingen möjlighet att det rör sig om samma sak, fast tvärtom, helt enkelt?

Fridens liljor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt trist att kvinnliga musiker (åtminstone när det gäller pop/rock) oftast bedöms i egenskap av kvinnliga musiker - och inte som musiker. Det är ju helt ointressant vilket kön musikern har, eftersom det enda som är viktigt, är om det låter bra eller inte...

  • Gilla 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt trist att kvinnliga musiker (åtminstone när det gäller pop/rock) oftast bedöms i egenskap av kvinnliga musiker - och inte som musiker. Det är ju helt ointressant vilket kön musikern har, eftersom det enda som är viktigt, är om det låter bra eller inte...

Ja, jag håller fullständigt med. Ibland kan jag tycka att det kan vara en relevant del av artisteriet/konstformen att accentuera visa aspekter av sin könstillhörighet (eller accentuera motsatsen) som artist. Men det ska ju utläsas i en "konstkontext", och inte utifrån könstillhörigheten. Det är väl tyvärr det det nästan alltid gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det "förbjudet" att läsa in sexighet i en frontperson i ett band, just för att det rör sig om en kvinna?

Till skillnad från en man ska en kvinna ALLTID vara sexig (spelar ingen roll om hon så ska köpa blöjor och pulverkaffe nere på ica). Speciellt om hon ska ställa sig på en scen. Är hon inte det, då avfärdas hon. En man kan däremot se ut lite hur han vill. Det är väl problemet. Kolla på typ Nashville Pussy (eller fucking Meatloaf!!), det är ett utmärkt exempel. Männen ser allmänt plufsiga och risiga ut, men tjejerna är avklädda och sådär "rockigt pinuppiga". Det är jävligt trist. Den som tror att Nashville Pussy hade kommit nånvart överhuvudtaget om rollerna hade varit ombytta räcker upp en arm.

Band.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Till skillnad från en man ska en kvinna ALLTID vara sexig (spelar ingen roll om hon så ska köpa blöjor och pulverkaffe nere på ica). Speciellt om hon ska ställa sig på en scen. Är hon inte det, då avfärdas hon. En man kan däremot se ut lite hur han vill. Det är väl problemet. Kolla på typ Nashville Pussy (eller fucking Meatloaf!!), det är ett utmärkt exempel. Männen ser allmänt plufsiga och risiga ut, men tjejerna är avklädda och sådär "rockigt pinuppiga". Det är jävligt trist. Den som tror att Nashville Pussy hade kommit nånvart överhuvudtaget om rollerna hade varit ombytta räcker upp en arm.

Band.jpg

Ja, jag håller också med om att det är trist. Jag köper hela det där resonemanget. Men en man kan ju likväl råka tycka det, även om det rör sig om en plufsig, Meatloaf-liknande kvinna? Det måste ju inte röra sig om sexistiska fördomar bara för att en man finner en growlande kvinna attraktiv? Eller måste det det..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har olika syn, så tillvida att vi urskiljer enstaka objekt ur mängd på olika sätt. Men det handlar om att vi tolkar våra synintryck på (marginellt) olika sätt. Och vi har olika sätt att fördela reell kommunikationsmängd mellan kroppsspråk och läten osv. Men bättre än varandra på det ena eller andra tror jag inte att vi är. Sist jag försökte sätta mig in i detta var man heller inte helt på det klara med vad som var resultat av uppväxt och miljö, och vad man hade skäl att tro var genetiskt. Som alltid, med dessa frågor. Men om du vet något jag inte vet är jag idel öra och väldigt nyfiken 🙂 Det är fruktansvärt intressant.

jag är inte särskilt påläst, det du säger är säkert mer rätt än det jag skrev. däremot vill jag minnas att enligt den källan jag läste så ska detta ha berott på skillnader i våra hjärnor; de härledde det genom att säga att män hade mer a och kvinnor hade mer b men jag minns inte riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...