Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er kära studiovänner!

Har försökt söka omkring om det finns liknande trådar, men ej funnit någon.

Om man som "hemmapulare" sitter och spelar in pop/rock musik, är det kanske inte så vanligt att man slänger upp ett par overhead-mickar i varsin ände av sitt studiorum, eftersom man omöjligt kan spela in allt på samma gång ensam ändå. Dessutom kanske man lajnar allt och/eller använder uteslutande midi.

Men.. finns det något sätt att tillverka ett fejkat stereo-overhead i mix för att öka känslan av ihoplimning, rum och stereobild? (Tänker nog främst på att få tråkiga midi-trummor att kännas större & luftigare.)

Eller är detta en fullständigt galen & långsökt idé? Det kanske finns mycket effektivare sätt att nå liknande resultat på?

Någon som har tankar?

/nyfiken

Annons
Postat

Toontracks Superior har de bästa överhängscymbalerna på marknanden. Där har du även ambience mickar. Så är du duktig på att mixa så kan du få till ett fantastiskt ljud med den pluggen. Du bör även replaca kicken och virveln, men sedan är du i hamn.

• Gilla 1
Postat

Håller med föregående. Om det inte duger kan man ju alltid köra Superior ut på reglarna, då kan man köra vilka pluggar man vill sen och forma det som man behagar.

• Gilla 1
Postat

sätt ett par mickar framför dina högtalare?

Det är väl ett sätt som somliga använder? Man behöver ju inte blåsa på högt, ju lägre, ju mer rum. Sen är det bara att flytta runt mickarna o testa olika X/Y ortf mm.

Postat

jag kan tänka mig att många gör typ så. själv har jag aldrig gjort det, men det är nog mest för att jag har en tio meter lång vägg med slipad betong i rummet.

• 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.