Guitar Nilsson Postat 3 juni 2012 Postat 3 juni 2012 Nån som brukar köra med två helt olika mickar som trum-OH, eller även som stereopar på ak gitarr eller tex flygel? Tanken bakom är att det då och då dyker upp värsta supermickarna till salu riktigt billigt på Blocket o Vend, men sällan är det ett stereopar. Trumsetets respektive hihat o ride/golvpukssidor låter ju ganska olika varann, så varför inte använda två olika mickar? Samma med en flygels bas o diskantsträngar, hela flygeln är ju byggd helt osymetriskt. Det borde ju ge mer stereoverkan också. Eller va? Jag har en TLM102 som bästamick, det är nog en mick som är grovt underskattad, men det känns lite tråkigt att skaffa en till likadan, det finns ju så många andra gobitar man oxå skulle vilja ha, jag har en i åtanke, men avslöjar inte vilken, då kanske nån annan köper den före mig... Hade man fett med pengar o drev en kommersiell studio vore ju saken biff, då köpte man på sig tre, fyra olika stereopar, men jag är bara en fattig hemmapulare, kanske bäst att tillägga det... Asymmetrisk hjärna - 55
Claes Holmerup Postat 3 juni 2012 Postat 3 juni 2012 Det kan vara bra att köra M/S-uppmickning, så får du garanterat upptagningen monokompatibel. Då behöver det inte heller vara samma sorts mick för att det ska bli bra - utan det är bara att köra med en Figure-8 och en Kardioid.
Guitar Nilsson Postat 3 juni 2012 Trådstartare Postat 3 juni 2012 Det kan vara bra att köra M/S-uppmickning, så får du garanterat upptagningen monokompatibel. Då behöver det inte heller vara samma sorts mick för att det ska bli bra - utan det är bara att köra med en Figure-8 och en Kardioid. Jag gillar inte M/S stereo av nån anledning, gillar vanlig stereo bättre... Micken jag tänkte på var en MILAB DC 96B för 4000 kr... I dag är annonsen borta... 🙁
Linus Postat 3 juni 2012 Postat 3 juni 2012 Hade du en NT2:a? Prova M/S som Claes säger, TLM102 som överhäng i mitten, NT2 (i åttaläget) tar upp åt sidorna. Flygeln skulle jag alltid micka med ett stereopar av samma mik. X/Y eller ORTF. MILAB DC 96B för 4000 krDå fattar jag att den såldes fort.
Guitar Nilsson Postat 3 juni 2012 Trådstartare Postat 3 juni 2012 (redigerat) Hade du en NT2:a? Prova M/S som Claes säger, TLM102 som överhäng i mitten, NT2 (i åttaläget) tar upp åt sidorna. Flygeln skulle jag alltid micka med ett stereopar av samma mik. X/Y eller ORTF. Då fattar jag att den såldes fort. Ja, har en NT2... Men som sagt, jag gillar inte M/S stereo, i alla fall inte på trummors OH, då får jag ju ett fasfel på ena kanalen i förhållande till virvelns närmickning, = katastrof. Dessutom, de få truminspelningar jag fått till skapligt har jag ju kört med två olika OH, i Glyn Johns-inspelning, TLM102 ovan virveln och NT2-A som sidemick. De inspelningar jag gjort med ett äkta stereopar av AKG C414 XLll B har blivit mkt sämre. Ev beroende på olika lokaler, det får jag kanske aldrig veta... Redigerat 3 juni 2012 av Guitar Nilsson
Jaker Postat 3 juni 2012 Postat 3 juni 2012 (redigerat) Jag har i brist på pengar. använt en Audio technica 4033 och en mxl 990 När jag kört glyn johns mickning på trummor. AT micken är ett par nummer bättre än 990 men jag har ändå varit ganska nöjd med inspelningarna. Då jag kör 990 på golvpukan så ligger den ju längre ut i högtalaren villket gör att "kärnan" i soundet kommer från den bättre micken. MEN det finns säkert ett tjog folk som kan förklara hur fel jag egentligen har. Nu har jag skaffat två GA projects r1 bandmickar för ändamålet. Men ännu inte haft tillfälle att prova. Bortsett från att dom har lite lite brus gillar jag dom som fan på allt annat jag provat (piano, sång, gitarr, sax) Redigerat 3 juni 2012 av Jaker
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.