JJRockford Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Som sagt, att du har svårt att se problem med att kombinera musik och politik beror nog på att du är mer politiskt lagd än musikkonstnärligt. Det är mycket möjligt. Eller att jag har en mindre trångsynt bild av världen? Vari ligger problemen? Vi har yttrandefrihet, men till en viss gräns. Och den gäller oavsett om du sjunger, talar på torg, skriver böcker o s v. Omvänt: Att jag inte lyckas förklara bra nog för dig att "förstå exakt" beror nog på att jag är mer musikkonstnärligt lagd än politiskt. För att citera dig själv.: Lysande! Du kör vidare med ditt "jag är mer speciell än alla andra"-rejs... Visst passade det kanske bra här också? 🙂 Du får göra som alla andra: "sök först" och fortsätt sedan i avsedd tråd. Jag kan glädja dig med att jag läste igenom hela tråden igår, och kan sammanfatta den åt andra som eventuellt inte orkar läsa. Valle försöker där föra generella resonemangen genom att använda specifika exempel från extrema fanatiker. Och det är precis lika förvirrat som det låter.
JJRockford Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Btw, kul historia om hur det kan gå om man så att säga blir lite för upptagen med det konstnärliga 🙂 Pierre Brassau
Frekvensspektrumanalysator Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Btw, kul historia om hur det kan gå om man så att säga blir lite för upptagen med det konstnärliga 🙂 Pierre Brassau Men det här är ju en jävligt schysst målning. Oavsett. Jag gillar den som fan.
Valle Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Det [missbruk av politik] händer väl tyvärr inte allt för sällan runt om i världen 🙂 Vilken inverkan tycker du att proggrörelsen hade på den kommersiella musiken; positiv eller negativ? För att citera dig själv.: [Lysande! Du kör vidare med ditt "jag är mer speciell än alla andra"-rejs...] Visst passade det kanske bra här också? Kanske, ja. Jag tycker absolut att jag är speciell. Men inte på något sätt mer än någon annan, eller på sådant sätt att jag kräver fin särbehandling, som någon annan här i tråden gör... Valle försöker där föra generella resonemangen genom att använda specifika exempel från extrema fanatiker. Och det är precis lika förvirrat som det låter. Alltså... jag kan inte låta bli att undra. Du är väldigt anti till att jag använder mig av fanatiker-exempel. Varför, JJRockford, är det så viktigt för dig att jag inte använder mig av t.ex. Breiviks och hans Manisfest för att exemplifiera hur illa det kan gå?
kennethf (oregistrerad) Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 (redigerat) ... Redigerat 6 juli 2012 av kennethf 1
Valle Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Nu har jag läst igenom denna diskussion och jag kan inte låta bli att fundera över vad vitsen är? Det roliga är att när någon nybörjare tittar in och ställer en fråga brukar den få till svar att det finns inga regler utan låter det bra så är det bra. Borde inte det gälla även politik? låter musiken bättre/sämre med/utan politik? en bra låt är en bra låt oavsett stil och gillar man inte låten p.g.a. texten så skit i att lyssna på den då. Du har inte alls läst igenom tråden. Inte om det där du nyss skrev var dina slutsatser av den.
JJRockford Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Vilken inverkan tycker du att proggrörelsen hade på den kommersiella musiken; positiv eller negativ? Det har jag ärligt talat ingen uppfattning om. Däremot tycker jag att det känns ganska sorgligt att väldigt mycket om det dom sjöng om på 70-talet är minst lika aktuellt idag. Så det kanske skulle behövas lite mer politik i musiken igen för att få folk att vakna till? Kanske, ja. Jag tycker absolut att jag är speciell. Men inte på något sätt mer än någon annan, eller på sådant sätt att jag kräver fin särbehandling, som någon annan här i tråden gör... Jag antar att du med det sista menar mig, eftersom du skrivit det några gånger nu. Ställde en artig fråga ifall du kunde tänka dig att sammanfatta dig angående musik/religion. Det kunde du, med ett något mindre artigt svar, inte. Så jag läste igenom alla sju sidor. Vad är problemet? Alltså... jag kan inte låta bli att undra. Du är väldigt anti till att jag använder mig av fanatiker-exempel. Varför, JJRockford, är det så viktigt för dig att jag inte använder mig av t.ex. Breiviks och hans Manisfest för att exemplifiera hur illa det kan gå? Just Breivik-grejen har jag fortfarande inte riktigt förstått var den kommer in. Är det någon musiker som har sponsrat honom? Eller har han gett ut egna skivor? I övrigt tycker jag att det är ett mycket konstigt angreppssätt. Allting kan missbrukas. Det behöver inte betyda att grundidén (t ex att använda musik för att föra fram ett politiskt budskap) är det minsta dålig.
JJRockford Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Men det här är ju en jävligt schysst målning. Oavsett. Jag gillar den som fan. Ja, jag säger ingenting om tavlorna. Det är ju mer själva grejen om hur man definierar konst. Konstkritikerna i det här sammanhanget tyckte ju att det var bra grejor tills dom fick reda på vem som gjort det. Då var det helt plötsligt inte bra längre. Men det är ju så det är, vad som är konst ligger ju endast i betraktarens ögon. Det är därför jag blir lite skeptisk när folk börjar kalla sig konstnärer. Att då som Valle påstå att man måste vara en lika konstnärlig musiker som han för att kunna se det konstiga i att blanda in politik som han inte tycker om i musik blir för mig mer konstigt (än konst 🙂).
Valle Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Det har jag ärligt talat ingen uppfattning om. Däremot tycker jag att det känns ganska sorgligt att väldigt mycket om det dom sjöng om på 70-talet är minst lika aktuellt idag. Då kan vi diskutera vidare när du har en uppfattning, då jag är säker på att du kommer att se mina poänger lite klarare. Nä kära vänner, jag blir nog tvungen att sätta punkt i den här tråden för min del. Någon har tydligen blivit lite ledsen över min oartighet, och jag fick nyss "besök" från överheten... Tack för mig! 🙂 Vi ses i en annan tråd.
kennethf (oregistrerad) Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 (redigerat) ... Redigerat 6 juli 2012 av kennethf 3
Demonproducenten Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 skrivet av någon som --- endast utgår från sin egna och mycket schablon-mässiga bild av världen. låt se nu.... var det så dom sa om galileo också... eller hur var det?
JJRockford Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Då kan vi diskutera vidare när du har en uppfattning, då jag är säker på att du kommer att se mina poänger lite klarare. Nä kära vänner, jag blir nog tvungen att sätta punkt i den här tråden för min del. Någon har tydligen blivit lite ledsen över min oartighet, och jag fick nyss "besök" från överheten... Tack för mig! 🙂 Vi ses i en annan tråd. Hepp, så lätt var det att smita ifrån när du snärjt till det för dig. Och nu började det ju bli intressant på riktigt. Jag tycker ju att proggen var en bra grej. Föra fram viktiga budskap i ett format som gör att människor kan ta det till sig. Däremot har jag lite svårt att relatera till frågeställningen om proggen hade en positiv eller negativ inverkan på den kommersiella musiken? Eller, rättare sagt, det är väldigt svårt att veta vad du menar. Vad är en positiv eller negativ inverkan i det här fallet? Och vad är kommersiell musik?
JJRockford Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 låt se nu.... var det så dom sa om galileo också... eller hur var det? Ingen aning, men du kan ju allt om allt DP, så berätta gärna för oss!
Die Hard (oregistrerad) Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 (redigerat) Jag tycker ju att proggen var en bra grej. Föra fram viktiga budskap i ett format som gör att människor kan ta det till sig. Du menar då att allt som kunde klassas som kommersiell musik bara var skit och såna som hade sålt sin själ till kapitalismen? Att man inte skulle få tjäna pengar på sin musik? De fick lite svårt att förklara sig när de själva inte tackade nej till dem som de själva tjänade. Wiehe, ja det var inte länge sen han stämde någon för att gjort en cover på en av hans låtar. När fan blir gammal.... Däremot har jag lite svårt att relatera till frågeställningen om proggen hade en positiv eller negativ inverkan på den kommersiella musiken? Eller, rättare sagt, det är väldigt svårt att veta vad du menar. Vad är en positiv eller negativ inverkan i det här fallet? Och vad är kommersiell musik? Det är allmänt känt att de hade en negativ påverkan på det som kan klassas som kommersiell musik och hämmade svensk musik för ett långt tag framöver. Man förkastade det som inte var vänstermusik och inte hade politiskt budskap(dvs vänster). Det var ju inte äkta musik. Om du hade varit med på 70-talet så hade du också kommit ihåg att det inte bara gällde musik utan överhuvudtaget mycket fult att tjäna mer pengar än andra. Lever lite kvar än men inte som då. Redigerat 10 juni 2012 av Die Hard
Valle Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 (redigerat) Och nu började det ju bli intressant på riktigt. "På riktigt"? Ja men i sådant fall återkallar jag jättegärna min punktsättning. Och jag ska försöka vara lite artigare mot dig. Jag tycker ju att proggen var en bra grej. Föra fram viktiga budskap i ett format som gör att människor kan ta det till sig. Ett av proggrörelsens viktigaste "budskap" var att uppmana till motstånd mot kommersiellt gångbara grupper som t.ex. ABBA respektive (studio)musiker som åtog sig uppdrag för liknande grupper. Dessa, menade proggrörelsen, "ansågs [inte] ha ett tillräckligt tydligt socialistiskt budskap". [citat Wikipedia] Hur "bra grej" var detta tycker du? Redigerat 10 juni 2012 av Valle
Hellpig Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Intressant att diskussionen tycks gå i om det är rätt eller fel med politik i musik. Är det så svart eller vitt, verkligen? För mig är det inte det... jag kan tycka att det är småintressant ibland, men ointressant för det mesta. Ibland tycker jag det är kul - se proggens ultravänsterbudskap på 70-talet - men för det mesta tragiskt. Jag tycker inte att underhållning o politik nödvändigtvis behöver gå hand i hand, lika lite som t ex litteratur o politik behöver göra det.
Valle Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Oj allsmäktige Valle har talat. Okej jag ljög, jag har inte läst igenom tråden Nä, tänkte det.
Valle Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Du skulle ju hålla dig borta från den här tråden. Men du kan tydligen inte hålla dig borta. Hej, MBBAD! Du missade nog anledningen till att jag återkom (#166).
JJRockford Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 ja spela dum bara 🙂 Jag tog inte ditt föregående inlägg som någonting seriöst, utan bara vanlig pösighet. Därför blev det inte heller något seriöst svar. Men släpp ringen lite nu och kom in i diskussionen istället. Du har säkert en hel del att tillägga i ämnet musik/politik. Du var ju ganska aktiv i musik/religions-tråden.
Demonproducenten Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Du har säkert en hel del att tillägga i ämnet musik/politik. Du var ju ganska aktiv i musik/religions-tråden. jag har redan sagt allt som behöver sägas i frågan enl min mening var jag? längesen eller?
JJRockford Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Du menar då att allt som kunde klassas som kommersiell musik bara var skit och såna som hade sålt sin själ till kapitalismen? Att man inte skulle få tjäna pengar på sin musik? De fick lite svårt att förklara sig när de själva inte tackade nej till dem som de själva tjänade. Wiehe, ja det var inte länge sen han stämde någon för att gjort en cover på en av hans låtar. När fan blir gammal.... Det där är en grej som jag faktiskt aldrig riktigt förstått bland många äldre progg/punk-band, det där med att det är är fel att dra i pengar på musik. Det handlar ju snarare om vad man gör med pengarna. Björn Afzelius är ett bra exempel på det, han lär ha dragit in en hel del, men också engagerat sig helhjärtat och stöttat sånt han trodde på. Med pengar bl a. Vad är det för stämning vi pratar om här förresten? Det är allmänt känt att de hade en negativ påverkan på det som kan klassas som kommersiell musik och hämmade svensk musik för ett långt tag framöver. Man förkastade det som inte var vänstermusik och inte hade politiskt budskap(dvs vänster). Det var ju inte äkta musik. Om du hade varit med på 70-talet så hade du också kommit ihåg att det inte bara gällde musik utan överhuvudtaget mycket fult att tjäna mer pengar än andra. Lever lite kvar än men inte som då. Jag var med på 70-talet. I drygt två månader... 🙂 Fast jag förstår inte riktigt det där med att säga att proggen skulle ha negativ inverkan på s k kommersiell musik. Musiken är ju ändå hyfsat demokratiskt på det viset, att det folk gillar lyssnar folk på. Progg-banden måste ju ändå yttrandefrihet precis som alla andra. Sen är det upp till lyssnarna om man vill lyssna eller ej.
Demonproducenten Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Musiken är ju ändå hyfsat demokratiskt på det viset, att det folk gillar lyssnar folk på. Progg-banden måste ju ändå yttrandefrihet precis som alla andra. Sen är det upp till lyssnarna om man vill lyssna eller ej. musiken är på så sätt demokratisk ja men tongångarna från proggrörelsen spred sig även till media - och på den tiden var etermedia sveriges radio och tv där valdes vad som sändes ut till folk - å alltså i mångt å mycket det folk fick höra
JJRockford Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 "På riktigt"? Ja men i sådant fall återkallar jag jättegärna min punktsättning. Precis, nu handlar det ju helt plötsligt om något som faktiskt hänt, plus att det är lite mer klassisk politik (d v s, ingen som har stöttat Breivik, och att man kanske inte utan vidare kan klassa förlåt-mig-låtar till frun som politik). Och jag ska försöka vara lite artigare mot dig. Vill bara för till protokollet att enda gången någonsin jag har anmält ett inlägg här var i någon tråd för ett par år sen där någon skrev några _mycket_ tveksamma saker om muslimer. Och det var inte för att jag själv blev arg (alltså, jag höll ju inte direkt med 🙂), utan för att jag tänkte att Studio kanske på något sätt är ansvariga för det som skrivs här, och att inlägget i fråga skulle kunna ha betraktats som hets mot folkgrupp. D v s, för min del får du vara precis hur artig eller oartig du vill 🙂 Ett av proggrörelsens viktigaste "budskap" var att uppmana till motstånd mot kommersiellt gångbara grupper som t.ex. ABBA respektive (studio)musiker som åtog sig uppdrag för liknande grupper. Dessa, menade proggrörelsen, "ansågs [inte] ha ett tillräckligt tydligt socialistiskt budskap". [citat Wikipedia] Hur "bra grej" var detta tycker du? Hm, har vi inte helt plötsligt hamnat i att diskutera innehållet i budskapet nu, snarare än om det är ok att använda musiken för att föra fram ett politiskt budskap? Men i övrigt: Jag tycker såklart själv att det är lite överdrivet att påstå att man ska undvika all musik som inte har ett tillräckligt socialistiskt budskap. Men det måste ju å andra sidan vara upp till var och en. Samtidigt kan jag kanske lite förstå poängen med det, man skulle ju t ex kunna tänka sig att dom (proggrörelsen) tycker att det är för lätt för folk att fly undan och slippa engagera sig i de problem vi har.
kennethf (oregistrerad) Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 (redigerat) ... Redigerat 6 juli 2012 av kennethf 1
JJRockford Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 var jag? längesen eller? Ingen aning, Valle har länkat till den tråden i något av sina inlägg här. jag har redan sagt allt som behöver sägas i frågan enl min mening Man ska aldrig säga aldrig... Hade jag kunnat göra en pil ned nu så hade jag gjort det och pekat på nästa citat 🙂 musiken är på så sätt demokratisk ja men tongångarna från proggrörelsen spred sig även till media - och på den tiden var etermedia sveriges radio och tv där valdes vad som sändes ut till folk - å alltså i mångt å mycket det folk fick höra Problemet då var väl snarare bristen på utbud/kanaler för att lyssna på musik? Och hur tycker du man ska skulle ha handlat, skulle någon högre upp sagt stopp eller börjat censurera texterna i musiken? Det lär för övrigt knappast vara ett problem idag, vi har ju så att säga lite fler kanaler att välja på...
Demonproducenten Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Ingen aning, Valle har länkat till den tråden i något av sina inlägg här. vad är det du inte vet?om tråden är gammal eller om jag deltagit? Man ska aldrig säga aldrig... Hade jag kunnat göra en pil ned nu så hade jag gjort det och pekat på nästa citat 🙂 och då hade du pekat på en avstickare från ämnet - inte själva ämnet Problemet då var väl snarare bristen på utbud/kanaler för att lyssna på musik? precisoch det var väl det jag sa Och hur tycker du man ska skulle ha handlat, skulle någon högre upp sagt stopp eller börjat censurera texterna i musiken? nej Det lär för övrigt knappast vara ett problem idag, vi har ju så att säga lite fler kanaler att välja på... korrekt
JJRockford Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 (redigerat) vad är det du inte vet? om tråden är gammal eller om jag deltagit? Hur gammal tråden var. Ditt deltagande rådde det däremot inga tvivel om. Men nu har jag kollat åldern på tråden också, snart 4 år. http://forum.studio....daervbringande/ och då hade du pekat på en avstickare från ämnet - inte själva ämnet Det hade varit för enkelt att bara hålla med? 🙂 precis och det var väl det jag sa Det kanske var vad du menade? Om du verkligen bara ville förmedla kunskapen att utbudet av musik var mer begränsat i 70-talets Sverige än idag, hade det väl varit enklare att skriva just det? Jämfört med att dra in att proggrörelsen på något sätt skulle ha infiltrerat SR/SVT och möjligen även annan media? nej Du missat första halvan av fråga; "Och hur tycker du man ska skulle ha handlat?" Redigerat 10 juni 2012 av JJRockford
Valle Postat 11 juni 2012 Postat 11 juni 2012 Hm, har vi inte helt plötsligt hamnat i att diskutera innehållet i budskapet nu, snarare än om det är ok att använda musiken för att föra fram ett politiskt budskap? Nej! Budskapet är underordnat här, och det vet du. Det är snarare åtgärderna för att uppnå största effekt med budskapet som jag tar upp i min fråga. Jag håller mig på samma bana fortfarande. Jag tycker såklart själv att det är lite överdrivet att påstå att man ska undvika all musik som inte har ett tillräckligt socialistiskt budskap. Men det måste ju å andra sidan vara upp till var och en. Samtidigt kan jag kanske lite förstå poängen med det, man skulle ju t ex kunna tänka sig att dom (proggrörelsen) tycker att det är för lätt för folk att fly undan och slippa engagera sig i de problem vi har. OK, du förstod "poängen" med det. Det gör till och med idioter som jag. Men, var det en bra eller dålig grej? (Det där med: Ett av proggrörelsens viktigaste "budskap" var att uppmana till motstånd mot kommersiellt gångbara grupper som t.ex. ABBA respektive (studio)musiker som åtog sig uppdrag för liknande grupper. Dessa, menade proggrörelsen, "ansågs [inte] ha ett tillräckligt tydligt socialistiskt budskap". [citat Wikipedia])
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.