Jump to content
Annons

Thunderbolt + Pro Tools + iMac?

Recommended Posts

MajaK (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Jag undrar om man kan skaffa en extern Thunderbolt-hårddisk, typ LaCie Little Big Disk (http://www.komplett....aspx?sku=659924) för att spara ljudfiler på när man jobbar med Pro Tools (9), utan att bekymra sig för eventuella kompatibilitetsproblem eller allmänt strul...? Behöver nämligen ha mina ganska tunga pluggar på Firewirern, och USB:n är för slö för att palla leverera mina Pro Tools-ljudfiler.

Och vilken blir skillnaden i praktiken mellan 5400 rpm eller 7200 rpm på Thunderbolten? Skulle jag märka någon skillnad, tror ni? (Nej, jag erkänner: har ingen aning om vad rpm egentligen är förutom något slags mått på diskens hastighet... 😊 )

Jag kör på en iMac 21.5" med Quad-Core i5 2.7GHz/8GB/1TB/Radeon HD 6.

Tacksam för all input! :rolleyes:

/Marcus

Annons
Postat

Att köra en hårddisk via Thunderbolt och välja en 5400 rpm hårddisk är bortkastade pengar. Thunderbolt har en teoretisk hastighet på 10Gbit/s vilket innebär att man kan ha en SSD-hårddisk kopplad till Thunderbolt utan att märka att man har en extern hårddisk kopplad mot datorn. Eller i bilder, du vill köra fort och har att välja mellan en Ferrari (Thunderbolt) = eller en 5400 rpm hårddisk = Lada.

Thunderbolt klarar av oehört höga överföringshastigheter och att välja en 5400 rmp disk, som har sämst prestanda, är ungefär som att sätta in en volvomotor i en F1-bil och tro att F1-bilen skall gå lika fort som med en F1-moror installerad.

Kanske lite flummigt men jag skyller på ölen jag inmundigar kvällen till ära... Skål för övrigt! 🙂

MajaK (oregistrerad)
Postat

Skål och tack för din förklaring, Implasticyde! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.