Jump to content
Annons

Kopiera gitarrljud genom att använda analyserad EQ?

Terror

Recommended Posts

hej!

Jag har för mig att jag har hört att de finns ett sätt att göra detta på.

Det jag undrar är om det är möjligt att (på något sätt) importera ett gitarrspår från en låt till mitt DAW, sätta på en EQ analyzer på spåret, spara EQ-kurvan på något vänster och applicera den på mitt egna gitarrspår så att de låter som de importerade? Förstår ni vad jag menar?

Det går ju självklart att ratta manuellt genom att titta på analyzern, lyssna och sedan ratta på sitt egna spår. men går de på något sätt att spara en "preset" av de analyzerade spåret och använda de på sitt egna?

hoppas ni förstår vad jag menar.

p.s kör Logic pro 9

Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Axe-Fx II gör det där. Analyserar redan existerande gitarrspår och gör en "kopia" av gitarrljudet.

Vet ej om det finns liknande pluggar, men det borde det väl finnas.

EDIT: Ja, det finns det såklart. Tack Magpie, för att du skakar liv i min senila hjärna...

Redigerat av AnthonyS
Dela på andra sajter

hej!

Jag har för mig att jag har hört att de finns ett sätt att göra detta på.

Det jag undrar är om det är möjligt att (på något sätt) importera ett gitarrspår från en låt till mitt DAW, sätta på en EQ analyzer på spåret, spara EQ-kurvan på något vänster och applicera den på mitt egna gitarrspår så att de låter som de importerade? Förstår ni vad jag menar?

Det går ju självklart att ratta manuellt genom att titta på analyzern, lyssna och sedan ratta på sitt egna spår. men går de på något sätt att spara en "preset" av de analyzerade spåret och använda de på sitt egna?

hoppas ni förstår vad jag menar.

p.s kör Logic pro 9

Med plugins som Ozone mm så har man kunnat eq matcha i över 10 år nu.

Riktigt kul.

Axe II gör samma sak som ozone. Även Axe ultra och Kemper kan använda Ozone för att matcha inspelade gitarrspår från låtar mm till enheten.

Skrev om det lite i Kempertråden här:

http://forum.studio....s/page__st__180

Du kan enkelt fånga eq från ett isolerat gitarrspår och sedan göra en egen IR av det.

Se guiden och exempel i länken ovan.

🙂

Dela på andra sajter

Axe-Fx II gör det där. Analyserar redan existerande gitarrspår och gör en "kopia" av gitarrljudet.

Vet ej om det finns liknande pluggar, men det borde det väl finnas.

Alla dina inlägg handlar typ om Axe-Fx..herrejösses. Nästan så man tror att de är du som är marknadschef eller VD. Tack ändå!

Riktigt kul.

Axe II gör samma sak som ozone. Även Axe ultra och Kemper kan använda Ozone för att matcha inspelade gitarrspår från låtar mm till enheten.

Du kan enkelt fånga eq från ett isolerat gitarrspår och sedan göra en egen IR av det.

🙂

Tack! Det var en impulse jag ville göra egentligen, men de verkade lite långsökt! Ska kika på länken och kolla hur svårt de är 🙂 puss

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Här ska du få ett tips som jag använde mig av på Hellvalla Burn III, och som i alla fall jag tyckte fungerade för mitt syfte.

Jag letade bland min musiksamling efter ett "rätt" gitarrsound, där jag efter ett dussintal lyssningar fastnade Avril Lavigne-låten "He Wasn't" (Spotifylänk). Introt i den låten har en torr gitarr med ett skönt sound. (Jag tror att vill man rippa ett sound så lyckas man bäst om originalljudet är torrt, dvs närmickat och inga rymd-/rumseffekter.)

Jag lyssnade igenom introt några gånger tills jag hittade ett parti (två, tre sekunder långt) som jag tyckte rimligen höll samma "intensitet". Därefter tog jag en "snapshot" av kurvan i Voxengo GlissEQ (men man kan även använda gratisprogrammet SPAN - i sådant fall får du lägga originalgitarr och "din" gitarr på två skilda spår och fullpanorera ut dem vänster respektive höger). Se till så att dB-skalan går ner till åtminstone -60 dB (gärna lägre, men här är det viktigt att poängtera att ju lägre skalan går desto svårare blir det att efterapa soundet).

Sedan blir det lite knepigare:

INNAN du börjar pilla med track-EQ: Du måste lyssna på gitarren som du vill "rippa" och försöka skapa dig en rimlig uppfattning om helhetsljudets olika ingredienser. Hur mycket dist har man dragit på? Vilka av gitarrens mickar är (in)aktiverade? Hur "hårt" slår gitarristen an strängarna? Etc. Spela med, ratta och testa. Ju närmre målljudet du kommer i det här stadiet, desto bättre slutresultat.

Nu är det dags för EQ:n att ta över och göra resten av jobbet. Börja med HP och LP (alternativt HS i senare fallet, eller kanske rentutav en kombination) och skär tills du tangerar originalljudets lägsta respektive högsta frekvensnivå. Därefter kör du parametriskt ("peak filter") – och här gäller det att testa fram och tillbaka med bandbredd ("Q"), boost och cut; ibland får man dra på riktigt jävla mycket... men måste man, så måste man.

Och så nu till den småtråkiga sanningen: Du kan aldrig få exakt samma sound. Men med ovan simpla steg kan du få ett mycket nära sound. Det positiva är dock att när du kör gitarren tillsammans med allt det andra (i mixen) så "låter" den fan nästan som "den där gitarren"...

Mina 2 cents.

Disclaimer: Det skarphörde kommer att säga att gitarrerna inte låter ett skit som Avrils gitarrer. Korrekt, men det var för att jag sänkte "min" distnivå samt lät lite mer botten komma igenom. Det jag mest var ute efter var gitarrens frekvenskurva.

Oj, det här blev långt. Jag har annat att göra...

Redigerat av Valle
Dela på andra sajter

Riktigt kul.

🙂

Ja just det. Det hade jag redan hunnit glömma. Jag skyller på en i vanlig ordning hysterisk tentaperiod på universitetet 🙂

Jag borde verkligen testa Ozone för övrigt. Skulle behöva ett dylikt verktyg.

Dela på andra sajter

Alla dina inlägg handlar typ om Axe-Fx..herrejösses. Nästan så man tror att de är du som är marknadschef eller VD. Tack ändå!

Nej, det gör de verkligen inte. Däremot var det ett väldigt intetsägande inlägg jag presterade. Och det gör vi alla emellanåt.

Dela på andra sajter

Men jag förstår inte varför? Den kopierade eq-kurvan kommer ju ändå inte bli den samma

om inte ljudkällan är den samma. Du kan ju inte ta bajsgitarr och låta Machinehead helt plötslgi. Kanske jag som missförstår, försöker absolut inte vara otrevlig nu 🙂. Men jag trixade som fan med lådor och toppar länge, köp bra stärkare och låda, sen räcker en 57a! Toppar finns ju många bra, lådor: mesa os, bogne, rivera... etc

Dela på andra sajter

Men jag förstår inte varför? Den kopierade eq-kurvan kommer ju ändå inte bli den samma

om inte ljudkällan är den samma. Du kan ju inte ta bajsgitarr och låta Machinehead helt plötslgi. Kanske jag som missförstår, försöker absolut inte vara otrevlig nu 🙂. Men jag trixade som fan med lådor och toppar länge, köp bra stärkare och låda, sen räcker en 57a! Toppar finns ju många bra, lådor: mesa os, bogne, rivera... etc

True dat!!!

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Finns nåt sätt att isolera ut en impulsfil från säg ett gitarr intro och sedan

applicera denna impuls på ditt egna gitarr spår.

Hur resultatet är vet jag inte då jag snubblade över nån tråd på nätet men han aldrig pröva

tekniken innan jag glömde vad sidan hette.

Redigerat av Piccazzo
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Detta frågade jag om i Logicforumet i april och fick grym hjälp. Då jag skrev var det mest fråga om att försöka få två sångtagningar att låta som om de var gjorda med samma mikrofon, eller i alla fall mer likt varandra. Men tack vare Match Eq och den suveräna steg-för-steg-instruktionen så kunde jag med Match Eq ändra gitarrljudet från Logics egna (som i och för sig är helt ok) till min uppmickade Laney Cub12R combo och slapp reampa hela skiten.

Tack än en gång, vem du nu är som postade detta.

https://www.studio.se/index.php/topic/91076-minimera-ljudskillnad-mellan-olika-mikrofoner/

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.