Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, är det någon som har erfarenhet eller äger någon av dessa CMC???

Jag vill ha en enhet där man lätt kan ratta pan + regelnivåer först och främst, fick ett erbjudande på mail nyss där dom kostar 99 € ett tag till!

Annons
Postat

Skicka erbjudandet till mig också! 😉

Är också intresserad av någon som använder CMC (Lundin?) men mer från att kunna bläddra/flytta fokus mellan kanalerna.

Så +1.

Postat

Erbjudandet, som gäller t o m 30/6, är att om man köper någon Steinberg-produkt för minst 100 EUR (omräknat till 903 SEK - jämnt och bra... :rolleyes: ), så får man samtidigt köpa en CMC-controller för 99 EUR (893 SEK), med undantag från fader-modellen, som är rabatterad till 149 EUR (1344 SEK), med samma villkor. Kan köpas hos Steinberg själva eller hos deras återförsäljare.

http://www.steinberg.net/en/products/controllers/cmc_series/cmc_99.html

Postat (redigerat)

Hej, är det någon som har erfarenhet eller äger någon av dessa CMC???

Jag vill ha en enhet där man lätt kan ratta pan + regelnivåer först och främst, fick ett erbjudande på mail nyss där dom kostar 99 € ett tag till!

Jag har 8st 4st FD, en TP, en QC, en AI och en CH... Fadermodulerna funkar ganska bra men i det stora hela så är det lite egenheter man måste lära sig på vägen för att det ska kännas OK.

Jag har klagat som f#n på Steinbergs forum om vissa saker de bara måste fixa men det lär de nog aldrig göra.. tyskarna.

Det släpps i mitten av juni en ny mjukvaru/firmware som kommer fixa bättre Faderkänslighet, belysning på knapparna som skall gå att öka ( nån gammal rock gubbe som tydligen såg dåligt..hmm vanlig lampa kanske??.. de prioriterar verkligen funktioner för proffs.. 😱 ) + eventuellt något mer.

Hade ju hoppats att man kulle kunna komma åt och adressera plug-ins på insert, FX kanaler,

smartare hantering vid skapandet av olika tracks ( att typ slippa trycka ENTER när man valt att skapa spår t.e.x .. detta är lika skitirriterande som politik 🙂.)

För att få upp farten krävs det däremot att du anpassar enheterna till ditt arbetssätt och ställer in mediabay, loopbrowser eller whatever du själv använder.. CMC är i grunden inte intelligentare än en tubsocka såhär med ex antal timmars användning bakom mig + att det finns ett par workarounds som inte står något om i manualerna, som man måste upptäcka själv.. upptäckarglädje you say?..not.

Den du ska kolla på är CH modulen den har en fader-ratt men den kan inte adressera de 2 andra pan-lägena där du delar upp left och right separat. den har en kanalstrip som funkar exakt som på fadermodulerna.. den kan nog inte ställas om att visa nivå i realtid men förutom det så är den nog mest allround.

De två enheterna jag använder mest som jag inte skulle klara mig utan är AI och TP.. grejer man upptäckte efter köp som gjorde åtminstone AI till ett mycket bra köp för min del och mitt arbetssätt.

Ska du bara köpa en (1) vetefasen vad jag skulle rekommendera.. tycker inte man får någon rättvisa med bara en enhet.. det blir mycket tangentbord/muspekare i kombination då.. vilket man kanske vill bort från när man köper CMC?.

Det finns väl många aspekter kring varför man köper dessa moduler och det tog ett tag innan jag riktigt vant mig vid hur man skulle göra för at jobba snabbt och det går att ställa in dessa på en herrans massa sätt och anpassa dem efter sitt eget arbetssätt.

Men det som blev avgörandet för min del var att Novation ReMote controllern funkar som handen i handsken ihop med CMC'erna vilket var riktigt trevligt att upptäcka... typ att den kastar upp alla syntar när man väljer en kanal och öppnar kanalen för redigering ( direktknappar på CMC CH )

Hoppas du fick någon hjälp.

Redigerat av Lundin
pme (oregistrerad)
Postat

Har en CMC-CH och det var väl ingen höjdare. CC121 är bättre en några CMC. Men rent allmänt så är hw kontrollers med cubase inte någon höjdare. Novation Automap är det bästa jag hittat. I alla fall om det

är pluggins man man vill styra.

Postat

Tack Lundin för ett uttömmande och väl beskrivande svar, tål att tänka på med andra or, man vill ju bort fr musklick och sådan skit rent ut sagt, en stereofader med pan vore ju ultimat som lätt kan adresseras till varbara stereopar etc, suck får man väl säga och invänta bättre uppfinningar eller pynta lite mer för dom där grejorna fr Avid som dessutom är as-snygga!

Postat (redigerat)

Tack Lundin för ett uttömmande och väl beskrivande svar, tål att tänka på med andra or, man vill ju bort fr musklick och sådan skit rent ut sagt, en stereofader med pan vore ju ultimat som lätt kan adresseras till varbara stereopar etc, suck får man väl säga och invänta bättre uppfinningar eller pynta lite mer för dom där grejorna fr Avid som dessutom är as-snygga!

Har även testat Avid / Euphonics controllerna ur Artist-serien om det är dem du menar? De är inte alls roliga att jobba med.. believe me.. upplägget är jävligt smart och hade bara gränssnittet haft parameter-feedback hade jag inte tvekat.. d.s.v om du har en funktion/parameter adresserad till en "knapp" på touchskärmen där ett numerisk värde uppdateras / ändras i realtid, exempelvis om man byter patch i en effekt eller VSTi, automatiserar, byter en synt att det då syns på touch-skärmen e.t.c.. då hade det gått att använda EuCon i en myriad olika skitsmarta upplägg.. nu är den bara jobbig att arbeta med iom att du samtidigt måste hålla stenkoll på touchskärmen så du inte råkar peta på en närliggande "knapp".. jag blev tokig på att behöva titta på den skärmen innan jag satte fingret på en knapp, sen titta på den vanliga monitorn, sen kolla på touchskärmen igen att fingret inte flyttat sig..haha.. hajjar du läget?

Det enda jag verkligen tycker var bra var att man kunde adressera Insert effekter, tweaka parametrar på VST-effekter o.s.v genom controllern dock så ballade det ur titt som tätt så helt bra var det inte.

mjaee.. En annan grej är ju att många andra controllers som funkar till Cubase bygger på den urgamla Mackie-standarden och där finns det mycket att önska funktionsmässigt, trots att Mackie-controllern har 1024 stegs upplösning för funktioner saknas det mycket vitalt. Visst, jobbar du bara med audio och inspelning och inte så mycket MIDI, tweakande av pluggar o.s.v klarar du dig nog med vad som helst.

Faktum är att CMC'n är den bästa Cubase controllern överlag men den är inte helt "solid".. än.

om de verkligen fixar till de sakerna jag nämnde ovan så man kan adressera pluggar till inserts, fx kanaler, smarta additions till att välja kanaler på ett effektivare sätt, bättre visuell feedback på själva controllern vilken kanal som är vald..e.t.c och i ännu större grad göra mus/keyboard överflödigt så finns det inget motsvarande.. ingen controller av dem jag provat gör jobbet bättre än CMC'n .

men som sagt, det är en bit kvar till ett "wow-köp".. dock så funkar det överlag väldigt bra med de workarounds som är ganska enkla att åstadkomma.

Köp nu 😄

Redigerat av Lundin
Postat

Ok än en gång tack för jäkligt bra input här Lundin, trodde verkligen inte att euphonics grejorna skulle vara så struliga som du beskriver, glömmer detta direkt med andra ord och inväntar förbättringar och bättre lovord om Steinberg CMC's med tiden, har man suttit med mus i så pass många år så får det gå ett tag till, har ju ett hyfsat analogbord som "summeringsmodul" med dessa funktioner hursomhelst så det får duga tillsvidare!!!

:-)

Postat (redigerat)

Jag återkommer runt mitten av Juni så får vi se om de steppat upp the game till acceptabel nivå..

Redigerat av Lundin
Postat

Jag har inte testat någon CMC, men har haft lite planer på att komplettera med någon eller ett par av dem.

Jag är annars supernöjd med min Frontier Alphatrack. 🥰

Fördelarna ser man mer när man har separata fadermoduler och slipper stega genom tracklisten... jag resonerade så att mina projekt i startskedet inte överstiger 16 kanaler och att ha dessa "hands - on" är guld värt och bra mycket mer effektivt att sätta fingret på strippen och det spåret då blir valt än den långsammare "steg-metoden", jag tror inte jag hade pallat att bara ha en regel o stega nu när man vet hur smidigt det är att banka dessa 16 reglar.. när projektet går mot sitt slutskede.

En sak som inte framgår i någon text är att om du väljer att ta bort spår för visning i mixern knyts inte dessa heller till faderstrippen vilket är väldigt smidigt..

Jag ska förklara. När man skapar VSTi och lägger dem i racket (F11) så får man en oftast en midikanal skapad samtidigt ( default frågar Cubase har jag för mig). Väljer man att visa alla spår i mixern kopplas dessa spår successivt till nästa lediga faderstrip vilket innebär att första strippen blir instrumentets audiokanal nästa strip blir midikanalen o.s.v.. tänk dig att du har flera instrument och då får blandat midi och instrumentkanaler så blir det väldigt rörigt efter en stund och man drar helt sonika i fel regel.. ganska förödande i slutskedet av ett projekt va...Går man då in i mixern (F3) och väljer bort alla andra kanaler än ljudkanalerna för VSTi'erna så får man bara upp dessa på fadermodulen vilket i mina ögon gör det mer överskådligt.. visserligen går det att räkna kanaler om man samtidigt har mixerview uppe..men det känns inte riktigt intuitiv.

novation (oregistrerad)
Postat

CC121 som pme nämnde är jag sugen på. Men vettefan om det är värt pengarna för det.

Vill ju liksom hitta en enhet som följer med mixerbordet utan att hamna på fel kanal..

Har lite knappar/rattar på mitt M-Audio keyboard, transportpanel med play, stop.. byte av spår etc som är jävligt smidigt, men.. har hur jag än försökt inte lyckats få den att styra ex fadern i cubasemixern som är markerad.. då blir detju lite meningslöst om man endast kan highlighta kanalen man vill ändra på, ja jag borde ta en helg och plugga lite på funktionerna kanske. Hade ett CME variant i rackformat innan, sjukt najs när den funkade som jag ville men den jäveln skickade ju ibland midi info hejvilt så alla VST syntharna ballade ur inåtahelv..

Postat

CC121 som pme nämnde är jag sugen på. Men vettefan om det är värt pengarna för det.

Vill ju liksom hitta en enhet som följer med mixerbordet utan att hamna på fel kanal..

Har lite knappar/rattar på mitt M-Audio keyboard, transportpanel med play, stop.. byte av spår etc som är jävligt smidigt, men.. har hur jag än försökt inte lyckats få den att styra ex fadern i cubasemixern som är markerad.. då blir detju lite meningslöst om man endast kan highlighta kanalen man vill ändra på, ja jag borde ta en helg och plugga lite på funktionerna kanske. Hade ett CME variant i rackformat innan, sjukt najs när den funkade som jag ville men den jäveln skickade ju ibland midi info hejvilt så alla VST syntharna ballade ur inåtahelv..

Ja, en generic controller gör precis det du säger.. helt plötsligt flyger rattar o reglar lite hursomhelst om man använder de standard midi CC som finns.. visst är det kul ?🙂

Novation Automap ger sådan funktionalitet till mixern.. fördelen med CMC FD är att du alltid ser den faktiska positionen och slipper "svepa" fadern tills man passerar värdet

Men som sagt så gör CMC det, sätter fokus på kanalen när du håller fingret på en faderstrip och alla andra CMC-moduler följer den så du får instant access till allt som finns på den kanalen, inga "svep-trick" o sånt skit här inte..verkligen direkt.. men har man inte fler fadermoduler spelar ju den finessen ingen direkt roll.

Nu finns det ju så många olika arbetssätt att det blir helt omöjligt att göra en smart-ass video hur CMC funkar bortom produktvideorna, men som jag sa inledningsvis går det att komma förbi rätt många hinder om man lägger ned nån timme eller två på att anpassa Cubase till CMC och det individuella arbetssättet.

Men å andra sidan får man vara beredd på att dessa moduler är väldigt "smala" i funktionalitet när de är uppdelade som de är och man kommer bara åt snabbhetsfaktorn om man köper flera.. se CC121 t.e.x den är ju - i princip - 1st CH 1st QC och 1st AI i samma låda därav att det blir ungefär samma pengar.. jag skule nog säga att du däremot får mycket mer för pengarna i CMC'erna då du även får fler "F-tangenter" + att både QC och AI har en del trick i ärmen som inte CC121 har..

• 2 veckor senare...
Postat

Jaha, då kommer här en liten update nu när de släppt version 1.1 av programvaran för dessa controllers.

Vad har hänt då? Tjaa.. faderkontrollen har nu blivit riktigt bra och verkligen den största behållningen med den nya programversionen.

LED-dimming finns nu via en dedikerad "gadget" i devicesmnyn som då slår på alla led'ar på alla enheter så de lyser svagt, det går ej att välja själv. Av eller på.

Det fungerar nu att hålla inne knapparna för att stega mellan spår automatiskt istället för att trycka på knappen mellan varje steg.

De har nu ändrat så man ställer Control room level via "VOL" funktionen på CMC-AI istället för som förut Main out i mixern.

Funktioner som slutat fungera: Stega spår via FD-modulen, det ska fungera enligt "what's new",

Focus on VSTi när GUI't öppnas - lampan tänds inte upp utan man får stega upp och stega ned ett spår innan den "tar",

När man använder CMC-AI och drar ned Controlroom fadern i botten och sen försöker ställa den på 0 igen hamnar den antingen -0.03 eller +0.12.

LED'arna på CMC-QC visar vilket värde ratten har genom att lysa olika beroende på position.. problemet är om man fortsätter vrida åt något håll när LED'en slocknat helt, är att LED'en börjar lysa bak-o-fram och vitsen med den helt tappar sin funktion..

..Men vi får se, det här med att användarna är ständiga BETA-testare är ju inget nytt..

Postat (redigerat)

Skickar du vidare dina upptäckter till Steinberg också, så att de får reda på vad och på vilket sätt det strular?

Jag skriver så fingrarna blöder min vän 🙂

men de svarar aldrig på forumet om det inte är väldigt basic stuff.. det är min poersonliga erfarenhet och dessutom andra användare som säger där som säger samma sak.

Vet du någon kanal där de faktiskt kan ha en dialog med användarna som dessutom ger något?

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Jag ska be den svenske supportkillen ta en titt på denna tråden, så kan han förhoppningsvis vidarebefordra synpunkterna. 🙂

Jag säger lycka till 🙂 Vet inte hur många på den officiella hemsidan som gett upp genom åren och bara suckar uppgivet..

..men den svenska supportkillen kanske har löd i nävarna? 😄

Redigerat av Lundin
Postat

Jag säger lycka till 🙂 Vet inte hur många på den officiella hemsidan som gett upp genom åren och bara suckar uppgivet..

..men den svenska supportkillen kanske har löd i nävarna? 😄

Jäpp - Emil är en klippa! 🥰

Han har fått sin kollega Guillermo att uppmärksamma det, så gå in och svara i tråden, så kommer det förhoppningsvis att hända saker framöver. 🙂

http://www.steinberg.net/forum/viewtopic.php?f=159&t=23727

Postat

Hehe.. i knew it.. tänkte referera till dig i den tråden för det kändes uppenbart på något sätt att det fanns en koppling...

fint om de någon gång fattar hur j&¤la irriterande det är att de sticker huvudet i sanden som de alltid gör.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.