djdavid Postat 31 maj 2012 Postat 31 maj 2012 Hej! Har en aktiv 4-kanalers di-box på jobbet som krånglar. ibland funkar den perfekt, ibland ger den ifrån sig brum och missljud. Har kollat om det är jordbrum, har t.ex. tejpat för jorden men det verkar inte ha funkat. Det märkliga är att vissa xlr kablar funkar så det inte låter något. Ibland låter samma kabel i en av kanalerna men inte i en annan. Vad tror ni kan vara problemet?
CHAE Postat 31 maj 2012 Postat 31 maj 2012 (redigerat) Spontant tänkte jag "kabelknas" men efter att ha tänkt lite mer så låter det som om boxen har fått sig en skjuts 😕 Är det samma kanal som krånglar eller är det olika? Vänligen, CHAE Edith: var är det för DI-box? Redigerat 31 maj 2012 av CHAE
Timmartensson Postat 1 juni 2012 Postat 1 juni 2012 Hej, Inte så att du kopplar in något aktivt till en aktiv di? Passivt där du redan har förstärkning(synthar, gitarrer med egen preamp, etc) Aktivt där du inte har någon förstärkning Annars att du kopplat utrusningen du tar signal från på olika elutag? De kan ligga på olika jordgrupper vilket orsakar missljud. Här är en riktigt bra tråd om just DI-boxar https://www.studio.se/index.php?showtopic=8357&st=0&p=88450entry88450
djdavid Postat 1 juni 2012 Trådstartare Postat 1 juni 2012 Kan inte vara kabelknas, testat en 12 olika xlr kablar som funkar alldeles utmärkt annars. Som sagt, ibland kan en kabel funka på någon av kanalerna. Men jag hittar inget samband. Nix, spelar ingen roll om det är något inkopplat eller inte. Även om DI-boxen är kopplad vidare men inget är kopplat till DI-boxen så får jag brum och ljud. Samma eluttag. Den har jordlyft men det hjälper inte heller. Nu är jag inte på jobbet och minns inte vilken modell den är förstås. Återkommer med det!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.