Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Att bygga egna passiva småmonitorer typ Avantone

http://www.thomann.d...ne_mixcubes.htm

borde vara lätt... Ett enda element, inga delningsfilter... Man behöver väl bara skaffa ett bredbandselement. Borde gå att luska reda på vilket som sitter i Avantonerna.

Nån som byggt nåt sånt?

EDIT: Nu har jag skaffat lådor

post-8284-0-68868200-1370171639_thumb.jpg

Oj bilden välte... De gamla Luxorlådorna är på ca 16 liter...

Nu är det bara ett lämpligt element som fattas. De som sitter i kopplar jag ur, basen får kanske sitta kvar, sen byter jag diskanten till ett bredbandselement, ev så litet som 4,5"

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Perew (oregistrerad)
Postat

Kul projekt, jag blir sugen själv, fast jag måste dränera runt huset istället. Det ska bli spännande att följa om det blir av. Lycka till!

Postat

Kul projekt, jag blir sugen själv, fast jag måste dränera runt huset istället. Det ska bli spännande att följa om det blir av. Lycka till!

Det är ju bara det där med att komma igång...

Perew (oregistrerad)
Postat

Ja det är det som är svårast, men det kommer en låång kall vinter då man måste ha något mer att göra än att bara spela och sjunga 🙂

Postat

Ja du herr Nilsson. Tror du kommer få ett ganska burkigt ljud i denna storlek men det kanske är önskvärt. Vill du däremot utnyttja ett bredbandselement till fullo så hade jag satsat på att bygga ett par hornhögtalare eller Transmissionline som det heter så fint på engelska. Otroligt vad de kan leverera ett klart och fint ljud men ändå med pondus och stram bas. Fantastiska att sitta och mastra med.

Fredrik

Postat

Att bygga egna passiva småmonitorer typ Avantone

http://www.thomann.d...ne_mixcubes.htm

borde vara lätt... Ett enda element, inga delningsfilter... Man behöver väl bara skaffa ett bredbandselement. Borde gå att luska reda på vilket som sitter i Avantonerna.

Nån som byggt nåt sånt?

Det där är ju ett kul projekt som inte heller behöver kosta så mycket. Undrar om det går att få tag på ersättningelement till Auratone - någon som vet? Skulle man få tag på dessa för en rimlig peng så är det ju bara bygga efter originalmåtten. Jag är på! Skulle själv vilja ha ett par igen.

Postat

Kanske nån som redan har Auratones smålådor kan titta i dem och se efter ev beteckningar? Tex Joachime? 🙂

Ang hornhögtalare så är jag ett av de största fansen, men nu gäller det ju att få fram det "tråkiga" ljud som man får ur just såna här små tråkiga lådor, och att sen lyckas krana fram både basgitarr och kagge ur dem Större lådor har jag redan.

L50-klubben - 55.

PS. I går fick jag plötsligt en faktura på ljudabsorbenterna... Har trott att byggfirman sket i det där, ev sålde alltihop till nån som la på lite på priset, men nu verkar det vara på gång. Det står dock inget om vilket företag som fraktar eller så, men de dyker väl upp hoppas jag.

☺️

Postat (redigerat)

Har du testat den själv? Fyra tum, vad näpet! Köpa nån gammal teakmöbel billigt på Erikshjälpen så har man snyggt virke.

Jag har testat Visatons element men inte just detta.. Här har du iof en femtummare. Jag tittar mest på kurvor och så på elementen och tycker dom ser bra ut.. 🙂 Kolla in denna http://www.ljudia.se...g-13-p-p682252/ Fullständiga data om Vas, resonans etc gör att det blir enkelt att beräkna lådan (om det ens behövs beräknas 🙂 ). Här hittade jag en lådkalkylator också http://www.webervst....alc/closed1.htm

EDIT: Sista förslaget med Visatons 5"are verkar vettig för en sån liten monitor du tänkt dig:

"5" full-range speaker with tweeter dome. Very evenly spread frequency response and excellent voice reproduction quality. High level of efficiency. For use in larger scale PA arrays or in smaller monitor speakers.

"

Redigerat av hegobald
Postat

Coolt att bygga eget.

Du har sett dessa från Behringer? Med inbyggt steg kostar dessa från tysken ca 1500 spänn.

Går ju knappt att bygga lika billigt själv.

http://www.thomann.d...dio_monitor.htm

Jag har ju gått från aktiva lådor till oldschool Luxman förstärkare o passiva JBL. Luxmannen har två högtalarutgångar, den ena är outnyttjad nu. Att ha både passiva o aktiva lådor skulle krångla till lyssningen...

Jag har testat Visatons element men inte just detta.. Här har du iof en femtummare. Jag tittar mest på kurvor och så på elementen och tycker dom ser bra ut.. 🙂 Kolla in denna http://www.ljudia.se...g-13-p-p682252/ Fullständiga data om Vas, resonans etc gör att det blir enkelt att beräkna lådan (om det ens behövs beräknas 🙂 ). Här hittade jag en lådkalkylator också http://www.webervst....alc/closed1.htm

EDIT: Sista förslaget med Visatons 5"are verkar vettig för en sån liten monitor du tänkt dig:

"5" full-range speaker with tweeter dome. Very evenly spread frequency response and excellent voice reproduction quality. High level of efficiency. For use in larger scale PA arrays or in smaller monitor speakers.

"

De där verkar helrätt, under 300 kr för ett par. Enklast borde vara att hitta några gamla stereolådor på loppis o stoppa dem i. Jag har tyvärr inte tillgång till några snickerimaskiner numer, annars hade jag snott ihop även lådorna själv...

Postat

Jag har ju gått från aktiva lådor till oldschool Luxman förstärkare o passiva JBL. Luxmannen har två högtalarutgångar, den ena är outnyttjad nu. Att ha både passiva o aktiva lådor skulle krångla till lyssningen...

De där verkar helrätt, under 300 kr för ett par. Enklast borde vara att hitta några gamla stereolådor på loppis o stoppa dem i. Jag har tyvärr inte tillgång till några snickerimaskiner numer, annars hade jag snott ihop även lådorna själv...

Köper du MDF plattor på någon bygghandel så kan dom såga till måtten åt dig! 🙂

Postat

Köper du MDF plattor på någon bygghandel så kan dom såga till måtten åt dig! 🙂

Jag vill ha mahogny eller nåt annat läckert. Och så här pytte bitar kan man ju såga snyggt själv med fogsvans. I morrn blir det en sväng till St:Erikshjälpen för att kolla efter antingen färdiga småhögtalare eller nån gammal möbel att foga svans i.

Båtsnickare - 55

PS. Hitta ett fel i texten?

Postat

Här är fler sådana "Auratone"-projekt: http://www.groupdiy....p?topic=43086.0 - som kanske kan ge lite användbara tips. 🙂

Snygga lådor de fått till! Coolt vore att få dem att se urgamla ut och klämma dit nån dekal som tex Telefunken eller Studer... Eller "Spaceman Thunder Studio Special 66 ☺️

Jävlar om man skulle sätta dit ett litet fönster där man kunde se kasserade bluffinkopplade förstärkarrör en bit in i dunklet. 😄 Sen naturligtvis "rymdantenner" ovanpå! 😆

Postat

@ Claes: Tack för intressant länk!!

@ Nilsson: Om fler är intresserad skulle vi ju kunna gå ihop och köpa en Valchromatskiva (genomfärgad MDF). Räcker till 12 Auratoner skulle jag tro. Jag är sugen som fasen på att bygga en med inbyggd stärkare. Claes länkade ju till massa bra förslag på DIY stärkare.

Postat (redigerat)

Borde ju gå att få tag i sånna där självhäftande laminat så det ser ut om teak. Sen om du bygger med spånskiva elle MDF spelar nog mindre roll. I större högtalarlådor brukar ju klassisk spånskiva vara bättre då den är mer akustiskt stum men MDF funkar nog fint på en så liten låda. 🙂

Sen är jag själv sugen på att bygga en liten "auratone look a like" med just Vistaons BG-13P element för jag gilla frekvensresponsen på den. Den har ju enl grafen det där "irriterande" höjjningen i mellanregistret mellan 4-6 Khz som gör att t.ex Sonys NS-10 och även Auratone blir så bara att lyssna in sången i mixen på http://www.ljudia.se...13-p-p11732.jpg

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Borde ju gå att få tag i sånna där självhäftande laminat så det ser ut om teak. Sen om du bygger med spånskiva elle MDF spelar nog mindre roll. I större högtalarlådor brukar ju klassisk spånskiva vara bättre då den är mer akustiskt stum men MDF funkar nog fint på en så liten låda. 🙂

Sen är jag själv sugen på att bygga en liten "auratone look a like" med just Vistaons BG-13P element för jag gilla frekvensresponsen på den. Den har ju enl grafen det där "irriterande" höjjningen i mellanregistret mellan 4-6 Khz som gör att t.ex Sonys NS-10 och även Auratone blir så bara att lyssna in sången i mixen på http://www.ljudia.se...13-p-p11732.jpg

Ja, du har nog rätt i att det spånskiva som gäller, tror även originalet var byggt i detta. Vet du vilka element som satt i Auratonerna?

Redigerat av wellness music
Postat (redigerat)

Ja, du har nog rätt i att det spånskiva som gäller, tror även originalet var byggt i detta. Vet du vilka element som satt i Auratonerna?

Näe har inte en susning.. Men jag gillar frekvensgrafen på Visaton 5" den verkar kunna mimera det jag minns av det lilla jag lyssnat på Auratone i alla fall.. Fast tusan det var i mitten av 80-talet jag hörde en sist. Övertydlig mid där sången låg och avsaknad av bas. Gillade att växla till dom för att få en "hint" om hur sången låg till.. Dock så var ju inte Auratone lika övervass i diskanten som t.ex NS-10 är. Men jag kommer att bygga på Vistaons 5" element. Har inget att förlora då det är småpengar faktiskt. Tror faktisk att det finns en potential för sånna småmonitorer igen.. Nästan dagligen ser och hör jag folk som diggar musik direkt ur "högtalaren" på sin mobil eller diggar med en laptops små högtalare.. Och då gäller det ju att få sin mix att låta bra där också! 🙂 "kitchen speakerns återfödelse" så att säga.. 🙂

Redigerat av hegobald
Postat

Näe har inte en susning.. Men jag gillar frekvensgrafen på Visaton 5" den verkar kunna mimera det jag minns av det lilla jag lyssnat på Auratone i alla fall.. Fast tusan det var i mitten av 80-talet jag hörde en sist. Övertydlig mid där sången låg och avsaknad av bas. Gillade att växla till dom för att få en "hint" om hur sången låg till.. Dock så var ju inte Auratone lika övervass i diskanten som t.ex NS-10 är. Men jag kommer att bygga på Vistaons 5" element. Har inget att förlora då det är småpengar faktiskt. Tror faktisk att det finns en potential för sånna småmonitorer igen.. Nästan dagligen ser och hör jag folk som diggar musik direkt ur "högtalaren" på sin mobil eller diggar med en laptops små högtalare.. Och då gäller det ju att få sin mix att låta bra där också! 🙂 "kitchen speakerns återfödelse" så att säga.. 🙂

Helt rätt, jag håller med. Har själv använt Auratoner som referens rätt mycket men gjorde mig av med dom för några år sedan vilket jag ångrar i dag. Vistaonselemnetet verkar ju helt klart intressant. Känns som ett trevligt projekt och snickra ihop ett par 🙂

• Gilla 2
Postat

Var på St:Erikshjälpen o letade små högtalare att byta elemnt i, men de hade bara nå små skitgrunkor av plast. På en annan loppis hittade jag en riktigt gammal "sockerhackslåda"(?) som jag tänker klyva och bygga två rejält patinerade högtalare av. Är det nån som behöver själva hackanordningen för att tex snoppa cigarrer så är det bara att höra av sig.

En hundring kostade lådan, de hade fem st olika där, så de är nog ganska vanliga på loppisar med gammalt skit. 🙂

post-8284-0-48764200-1338645678_thumb.jpg

Sockertoppen - 55

Postat

Var på St:Erikshjälpen o letade små högtalare att byta elemnt i, men de hade bara nå små skitgrunkor av plast. På en annan loppis hittade jag en riktigt gammal "sockerhackslåda"(?) som jag tänker klyva och bygga två rejält patinerade högtalare av. Är det nån som behöver själva hackanordningen för att tex snoppa cigarrer så är det bara att höra av sig.

En hundring kostade lådan, de hade fem st olika där, så de är nog ganska vanliga på loppisar med gammalt skit. 🙂

post-8284-0-48764200-1338645678_thumb.jpg

Sockertoppen - 55

Snacka om retro! Vilka element kommer du köra på?

Du kanske ska limma locket först innan du klyver!? 😮

Postat

Snacka om retro! Vilka element kommer du köra på?

Du kanske ska limma locket först innan du klyver!? 😮

Jag kör nog på Hegobalds förslag. Och limma först, ja.... Det är en utdragslåda för strösockret längst ner också, den syns om man tittar noga, som jag måste krångla lite med.

Lådvolymen kan jag variera med hur långt jag trycker in bakstycket...

Postat (redigerat)

Sockersöta små monitorer det kommer att bli! 🙂 Sweat sound från Visaton 5"! Ska bygga ett par jag också men jag kör med mattsvart spånskiva.. Synthare som jag är! 😎

Joo.. Använd lådkalkylatorn här http://www.webervst.com/spkrcalc/closed1.htm Gör dom inte för stora lådorna nu då och ingen basreflex.. Slutna och så små som möjigt enl kalkylatorn ca 2,5 liter blir mina! 🙂

Redigerat av hegobald
Postat

Hur är det med placeringen av såna här Auratone look-alikes? (sound-alikes?)

Ska man sitta närmre än med större "skåp"?

Fy satan vad bra min kombination Luxman + JBL låter apropå monitorljud. I alla fall när det är Merl Haggards "If I could omly fly" som snurrar i cd-spelaren. Jag kan aldrig lyssna mig less på ljudet, det är rena magin, tänk bara hihat-trampandet och visparna på lugna låtar, ååååååååååååååååh!!!! ☺️

passiv - 55

Postat

Placeringen ja.. Kommer att tänka på ett talesätt i gröngölings handboken jag hade på 70-talet. "vit man göra stor eld sitta långt i från och frysa.. Röd man göra liten eld sitta nära och ha varmt" eller nåt. Jo du får tänka på triangel teorin här.. Du får ha dom rätt nära i öronhöjd.. Är det 1 meter mellan dom så ska du sitta 1 meter i från typ. 🙂

• 11 månader senare...
Postat (redigerat)

Nu har jag hittat ett par fina Luxor från stenåldern, byggda i Motala står det. Nu ska jag koppla ur de illalåtande element som sitter i och sätta i ett ensamt bredbandselement för att få en middig referenslyssning som komplement till större monitorer + sub som jag redan har.

post-8284-0-80847500-1370172262_thumb.jpg

Lådorna är på ca 16 liter, kan det bli för stort för tex ett femtums element?

Hegobald har föreslagit dessa "dyrgripar"

http://www.ljudia.se...g-13-p-p682252/

Jag har sett även de här,

http://www.eluxson.s...dbandselement#/

Finns även 8-tummare.

http://www.eluxson.s...element#/page-2

Den bas som sitter i Luxorlådan nu är ca 7,5 tum så det är enkelt att göra det hålet lite större. Det jag vill ha är ett ljud som är så exakt som möjligt i midden, vill använda det när jag ställer nivåerna på tex sången, eller två olika gitarrer. Att cymbalklirret o basen hörs är mindre viktigt. Det ska låta likt en mindre köksradio eller datahögtalare....

Vad kan vara bäst, 4,5" eller 8"?

Är ett rent mellanregisterelement bättre än ett bredbands?

Alla funderingar o förslag på element mottages tacksamt.

Va fan lägger sig bilden när den är upprätt i I-Photo? Fuck Mac.

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.