Jump to content
Annons

"Det går inte att konkurrera med något som är gratis"


JJRockford

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Åh, det var inte snabbt nog för dig. Då är jag med.

Bra där 😉

Vad tyckte du om Spotify när den började nämnas?

Det har jag ärligt talat inget minne av. Hurså?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det skälls under många träd just nu. Men sällan under det rätta.

Ja, jag märker det. Du skriver en hel massa upprörda åsikter här. Vad är du upprörd över? Att musikbranschen är i balans igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag noterar att det är en företrädare för majorbolagen som talar.

Precis! Och det borde väl göra det hela mer trovärdigt? Det är ju ändå majorbolagen som gnällt mest över att piraterna tagit död på hela branschen. Och nu tror dom på nya rekordår, trots att den illegala fildelningen väl fortsatt i oförminskad mängd. Precis som filmbolagen. Och dom har inte ens börjat hitta legala lösningar folk vill ha än. Undrar om dom inser vilka vinstmöjligheter som finns här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en intressant diskussion här, men jag kilar in en fråga, eftersom youtube nämns i artikeln.

Det går att aktivera intäktsgenerering på sina egna klipp på youtube, är det någon som har provat det och vet ungefär vad det ger? Någon som vet mer eller har något exempel på det?

Eftersom många lyssningar nu för tiden sker via youtube vore det fint om det (via reklam) skulle generera intäkter också.

Jag tror att du registrerar din musik som upphovsrättsinnehavare på YouTube.

Finns lite info i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Ok, varför betalar då folk för att lyssna på musik?

Var detta ditt svar pa min fraga i inlaegg #7?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Att musikbranschen är i balans igen

Och den bedoemningen grundar du pa 1 artikel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var detta ditt svar pa min fraga i inlaegg #7?

Japp. Du skriver ju att musik tappar i värdet för att det erbjuds gratis. Då är min fråga, hur förklarar du att folk betalar pengar för att lyssna på musik?

Och den bedoemningen grundar du pa 1 artikel?

Frågar du mig personligen så tycker jag inte att musikbranschen verkar ha haft det värre på 2000-talet än något annat århundrande, men nu verkar ju även skivbolagsjättarna hålla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Japp. Du skriver ju att musik tappar i värdet för att det erbjuds gratis. Då är min fråga, hur förklarar du att folk betalar pengar för att lyssna på musik?

Ok, da vaeljer jag att svara som du. Vem aer det som tjaenar pengar pa t ex Spotify modellen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Epitaph och SubPop.Victory, Distortion och Dim Mak för att nämna några fler, och vi ska ju inte glömma Bad Afro, Southern Lord eller Alternative Tentacles. Eller Relapse, eller Black Mark. Eller Peaceville. Det finns många många fler, men det där borde väl räcka till att börja med.

Vilken av dessa är störst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, da vaeljer jag att svara som du. Vem aer det som tjaenar pengar pa t ex Spotify modellen?

En hel mängd skulle jag tro. Skivbolag, artister, kompositörer, Spotify, bredbandsleverantörer, apptillverkare o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Frågar du mig personligen så tycker jag inte att musikbranschen verkar ha haft det värre på 2000-talet än något annat århundrande, men nu verkar ju även skivbolagsjättarna hålla med.

Vad haller dom med om? Att musikbranchsen inte har det vaerre nu aen nagot annat arhundrande?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

En hel mängd skulle jag tro. Skivbolag, artister, kompositörer, Spotify, bredbandsleverantörer, apptillverkare o s v.

Mm.Hur tror du kakan delas mellan dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad haller dom med om? Att musikbranchsen inte har det vaerre nu aen nagot annat arhundrande?

Att det går bra nu! Sluta vara så negativ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.Hur tror du kakan delas mellan dessa?

Precis som med den tidigare skivförsäljningen, alldeles säkert mycket mer till skivbolag än till artister. Hurså?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Att det går bra nu! Sluta vara så negativ

Och att det gar bra nu grundar du pa 1 artikel?

Naer vara jag negativ? Nej, det aer du som ska sluta vara enfaldig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Precis som med den tidigare skivförsäljningen, alldeles säkert mycket mer till skivbolag än till artister. Hurså?

Alldeles saekert mer till Spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att musikbranschen är i balans igen?

Men är den verkligen det? Det kommer ju aldrig att gå tillbaka till the good ole' days, branschen är ju för alltid förändrad. Kan man inte istället tro att det beror på att de stora bolagen skalat ner och omstrukturerat så att de nu åter gör acceptabel vinst? Är verkligen musikbranschen, av alla branscher, i balans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tyckte först att den här tråden förtjänade en stor jävla väderkvarn - men den är ju valles lilla accessoar å det är ju inte han som viftar sig vilse här...

så det får bli en

A2%20Wind%20Tunnel%20Test%20Section%20B.JPG

för det blåser verkligen i öronen på en del här...

Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Framtiden borde ligga i ett slags kooerativ förening/ kollektiv världen över där alla artister som vill är med och tar del av befintliga distrubutions kanaler osv. Ju fler medlemmar ju billigare månadskostnad. Där dom som anställs av oss skall ha löner som vem som helst och allt överskott per såld vara skall gå till artisten och inte till någon annan.

varför vänta på framtiden?

vad har hindrat er hittills?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

vad svarar du för dig själv då?

Jag har för mycket problem med mig själv, för att sjösätta en sådan stor och viktig sak. Jag skulle inte villja vara den som gjorde att allt gick åt pipan. Men jag hoppas att det kommer en luke skywalker och leder oss i kampen mot "the dark side", så alla ser att vi inte har något att frukta.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Och att det gar bra nu grundar du pa 1 artikel?

Naer vara jag negativ? Nej, det aer du som ska sluta vara enfaldig. 🙂

Vad grundar du din negativitet på? Vad är det du vet som inte vi andra vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skäller aldrig under fel träd.

Fast med tanke på din kommentar så utgår jag ifrån att du inte vet vad uttrycket betyder.

Det är mycket möjligt. Men visst verkar du lite upprörd i många av dina inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är den verkligen det? Det kommer ju aldrig att gå tillbaka till the good ole' days, branschen är ju för alltid förändrad. Kan man inte istället tro att det beror på att de stora bolagen skalat ner och omstrukturerat så att de nu åter gör acceptabel vinst? Är verkligen musikbranschen, av alla branscher, i balans?

Är inte det där lite av en sådan där bekväm skröna, "allt var bättre förr"? För vad det verkligen det? Var det verkligen lättare att vara artist på 50, 60, 70, 80 eller 90-talet jämfört med 2000-talet? Är det fler eller färre som kan försörja sig på musik idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...