Jump to content
Annons

PCI- alt. USB-ljudkort + subwoofer - går det?


Recommended Posts

Det är så att jag har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med..

Har 2 st studiomonitorer och snart 1 st subbas som jag vill koppla in i mitt datorsystem. Min dator är gammal, men ska inom kort skaffa en ny. Hur som helst, jag har ett ganska bra ljudsystem för datorer på 500W med 5.1 kanaler, men jag vill ändå skaffa en "riktig" subwoofer och koppla in i min dator - hur gör jag det enklast? Tillägger att datorn har inget avancerat ljudkort (integrerat) - så ett tips på ett PCI-ljudkort för en mindre peng är att uppskattas.. då jag bara ska använda det till ev. subbas - om nu min tanke fungerar i praktiken.

Alltså,

1) Vill ha ett 2.1-system kopplad till datorn. 2 st monitorer och 1 st subwoofer. Hur gör jag?

2) Tips på ett PCI-ljudkort alt. USB-ljudkort som har kontakter så jag kan koppla in en subbas.

Hoppas någon förstod vad jag menade och kan svara.

Mvh, Bobby Larsson - Höga Kusten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enklast, men inte billigast, är om subwoofern har delningsfilter. Två kablar från ljudkortet till subwoofern. En kabel till varje huvudhögtalare från suben.

Suben behåller låga frekvenser och skickar bara de höga vidare till huvudhögtalarna. Det är mycket ovanligt bland hifi-burkarna, men standard bland studiogrejer. Kolla in till exempel utbudet hos www.thomann.de och leta sen på blocket.se (räkna med halva till en tredjedel av nypriset).

Titta till exempel på den här för att se hur det fungerar ( bra sub, kring 5.000kr, inte därmed sagt att det är den du skall köpa ) . Utgång till huvudhögtalarna kallas satellit out.

http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/products/sub8/description

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som trombonisten säger. De jag har sett sköter subben all delning. Så du pluggar bara in sladden från ljudutgången på datorn och sedan kopplar du in högtalarna i subben. Sub och 2.1 ljud har alltså inget med ljudkortet att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...