Jump to content
Annons

Virvel-slag får masterkompressorn att jobba HÅRT?


JJRockford

Recommended Posts

Vet egentligen inte, det här kanske är normalt. Har en jämn och fin nivå på hela mixen, förutom virvelslagen. Tycker att dom ligger rätt i volym, men dom gör någonting med masterkompressorn.

Sitter just nu och tittar på masterkompressorn. Har ett ganska försiktigt threshold-värde på ca 3.5. Då syns ingen dämpning alls, förutom vid varje virvelslag, då hoppar attenution-mätare iväg med 3-6 db.

Det gäller även i viss mån för pukorna. Är det normalt, eller har jag något problem som jag borde lösa? Och vad jag i så fall tänkas behöva ta till för trick? Sänker jag virveln så blir den för låg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där är ett problem som måste åtgärdas i mixen, det är nog svårt att göra något åt det i mastern. Om du komprimerar trummorna, och sedan gruppkomprimerar trummorna tillsammans med basen borde du slippa det där problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mixa från början (eller mixa om virveln) med masterkompressorn på så måste det ju lösa sig.

Mixar du analogt?

Om inte så skulle du lägga dist eller bitredusera på en send och blanda in, eller kopiera spåret och hi-passa hårt, komprimera och blanda in tills virveln hörs.

Mvh

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Tämj virveln i mixen med en transient designer.

Du har troligtvis för mycket energi i låga mellanregistret på virvelns transienter.

Brukar bli så ganska ofta när vi sololyssnar trumkittet och man tycker att det är riktigt bra punch i setet.

Örat luras av behovet av ett rappt slag om resten av kittet är bastungt!

Det här fixar du galant!!!

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...