Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har de senaste dagarna bara plöjt sida efter sida och inte kommit fram till något. (ja även här)

sitter i kvalet mellan att välja nytt ljudkort för hemmet. just nu har jag ett apogee duet och det är lite för litet just nu. (drömmen vore ett ensamble men jag vill inte lägga 10000 papp på ett kort..)

De jag kollat in nu det senaste är:

Focusrite Saffire 40 och 56 (pga all hype här på forumet)

Motu 828 mk3

Rme 400 eller multiface2

jag har en imac och sitter mest och mixar hemma. däremot börjar jag spela in mer och mer här. dvs påläggs-sång, körer, perc, piano och gitarrer.

jag har en api lunchbox med 4 pre och snart en compressor. (snart kommer även ett externt reverb och förhoppningsvis ett bandeko)

8 in vill jag ändå ha eftersom det ibland blir så att jag kommer åka ut för att spela in trummor på andra platser än i studion (den andra jag är i)

och jag vill kunna ha möjlighet att torr-repa med lurar under nattetid så 2 hörlursutgångar är ju jättegott!! visst jag kan köpa en hörlursförstärkare men då kan jag väl hellre lägga den extra tusenlappen på ett större/bättre kort?

jag börjar också redan nu få lite latency problem när jag mixar med min apogee duet (borde uppgradera ram-minnet också på dator)

de inbyggda preamparna på korten är extremt sekundärt.. går saffire 56 bort mot 40 då?

så ni proffs som bytt mellan korten.. vilken lösning vore bäst för mig här?

Annons
Postat

Saffire är antagligen det mest prisvärda kortet av de tre. 56 verkar ha "bättre" preamps än 40. Dock skall det sägas att preamparna i Saffire Pro 40 är tysta och trevliga.

Angående latencyproblemet så har jag dock svårt att tänka mig att det blir bättre med ett Saffirekort än med Apogee. Där sätter jag pengar på att RME ligger före. Men kostar ju också därefter.

Hur drivrutinerna är i MOTU-kortet vet jag inte, de är väl antagligen snäppet vassare än saffire. Dock har det ju bra funktioner för direktmonitor med DSP-effekter. Men den stora fördelen med det är ju att du inte är bunden till firewire utan kan släpa med dig kortet till replokalen och spela in direkt på tex trummisens PC-laptop.

/Lekmannaprofs

Postat (redigerat)

Saffire är antagligen det mest prisvärda kortet av de tre. 56 verkar ha "bättre" preamps än 40. Dock skall det sägas att preamparna i Saffire Pro 40 är tysta och trevliga.

[...]

Japp, preamparna i 40:n och 56:an är tystare än bomull 😄 Man måste dock vara beredd på att dra på gainen tämligen mycket 😑 (men inte ens brusar det)

Hm, vet inte om 56:ans preampar är så mycket bättre. Däremot har 56:an två stycken preamps med s k Liquid-preamps;

Jag saxar härifrån

[...] Liquid Preamp lets you choose from ten different classic preamp emulations, with an eleventh ‘flat’ option.

@red_house_painter: rekommenderar Pro 40; stabilt, pålitligt och inte fruktansvärt farligt dyrt. Vill man ha fler I/O så hookar man upp en 8-kanals mikpre via ADAT.

Vaddå "hype" förresten? 😲

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

emulationsteknik tycker jag verkar läskigt. vill helst inte ha med det att göra 😄

begagnat finns det tex ett par motu 828 och då får jag dem för samma pris som ett nytt saffire pro 40.

bara manualen säger att jag ska satsa på motu! haha (rättare sagt, den ser lite proffsigare ut än saffire!)

att ha både firewire och usb gör inte direkt att jag föredrar det kortet eftesom jag är all mac och har firewire på allt.

båda korten verkar också köra på samma dsp-teknik för monitor.. hmm

Postat

Är nog inne på CHAE's spår och rekommenderar Pro40:an. Kör själv 56:an och valde mellan den och Motu'n. 😉

RME skall väl vara lite mer åt "proffsklassen", men tror inte att prisskillnaden väger upp kvalitetsskillnaden.

Postat (redigerat)

Bara en sidofråga? När kostar ett Ensemble 10 lock? Ligger snarare på runt 16 000? Har dock sett begagnade för 8000:-.

Personligen hade jag nog satsat på Ensemble. Det är ju det kortet du vill ha. Och du vet också vad du kommer få.

Redigerat av engineer
Postat

8000 begaganat har jag inte sett!? Men 10000 har jag minsann då och då hittat även om det varit mer sällan.

lägger som mest 5000 på ett kort dock. lägger resten av pengarna på dyra gitarrer och grym mat 🥰

nä jag kan tyvärr inte riktigt motivera ett superkort hemma. det är trots allt en påläggsstudio bara

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.