Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

På Paul McCartneys hemsida finns det en avdelning som heter "Rude studio" där man kan mixa några av hans låtar. http://www.paulmccar...est/rude-studio

En av de parametrar man kan justera är flanger och min fråga är om flangereffekten är en följd av att det är inspelat på analog bandare eller pålagt som en effekt?

Nu har jag inte kollat upp det där, men det är högst troligtvis en pålagd effekt. Flanger med bandare får man bara om man spelar in samma sak på två olika bandare som inte går i exakt samma hastighet, så att det uppstår fasfel. Beatles gjorde ofta så medvetet för att få fylligare sång utan att behöva dubba, så kallat Automatic Double Tracking (ADT), men det är inget som uppstår av en slump om man använder moderna bandare (som i regel är digitalstyrda, så att de är exakt synkade).

Postat

Tack för svar! Gamla videoband har ibland ett svajigt ljud som jag trodde hade att göra med att det var just band.

Låtarna man kan mixa på sidan är sådana han spelade in i början av 1970-talet.

Postat

Off topic men. Micke Tretow spelade in 2 parallella osynkade rullbandare med samma sång på en del ABBA-låtar vilket skapade det legendariska sångsoundet Angeta & Anni-frid hade på den tiden. Han anpassade hastigheten på banden manuellt vilket skapade ett fylligt "nästan flanger" effekt där ! 🙂

Postat

Off topic men. Micke Tretow spelade in 2 parallella osynkade rullbandare med samma sång på en del ABBA-låtar vilket skapade det legendariska sångsoundet Angeta & Anni-frid hade på den tiden. Han anpassade hastigheten på banden manuellt vilket skapade ett fylligt "nästan flanger" effekt där ! 🙂

Aha, det hade jag ingen aning om, jag trodde bara det var dubbar. Har ju hört att han också jobbade mycket med nedpitchade maskiner när han trackade toppstämmorna och så. Fantastiskt bra och innovativ tekniker denne Tretow.

• Gilla 1
Postat

Tack för svar! Gamla videoband har ibland ett svajigt ljud som jag trodde hade att göra med att det var just band.

Låtarna man kan mixa på sidan är sådana han spelade in i början av 1970-talet.

Nej, det har att göra med att inspelningshastighet och uppspelningshastighet inte är desamma, vilket är ett annat fenomen. Det uppstår inte flanger, utan det blir ett sorts svaj. (Brukar kalla det "biografsvaj", eftersom man ofta hörde det i biofilmer, och det kan faktiskt låta ganska vackert.) Det uppstår dock inga fasel i det fallet, eftersom det inte är två olika inspelningar som inte synkar mot varandra.

(Hoppas att jag inte rörde till det hela nu.)

Postat

Nej då, Jetblack! Men brukar flanger läggas på hela mixningen? På McCartneymixen verkar den göra det.

Det finns inga rätt eller fel inom ljudteknikvärlden, allt handlar om vilket sound man är ute efter. Låter en låt bra om man har en effekt genom hela låten så ska man givetvis köra på det 🙂 Som jag brukar säga: "Det värsta som kan hända är att man råkar få en hit!" ;P

Postat

Fast jag menar inte om det är rätt eller fel utan undrar bara om det var vanlig att lägga en sådan effekt över hela ljudbilen.

Postat

Fast jag menar inte om det är rätt eller fel utan undrar bara om det var vanlig att lägga en sådan effekt över hela ljudbilen.

Jag vet faktiskt inte, det är inte så vanligt inom den typen av musik jag vanligtvis lyssnar på, men om det känns rätt ska man såklart köra på det och inte fundera över om "man verkligen kan göra så". Jag har gjort låtar där jag har lagt effekter på hela mixen, dock inte flanger. Tror det var vanligare på 60-talet, men sån musik har jag ingen koll på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.