Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Någon av er här på forumet som kör fl studio på mac genom winebottler, inte bootcamp med windows?

Isåfall vill jag be er att skriva vad CPU:n brukar ungefär bli i stora fl projekt, och vilken processor ni kör på er mac, minne, samt vilken mac.

Funderar själv på att köpa en mac och behöver därför veta. Tack

Max willabay

Annons
Postat

Fläkten går som tusan men CPU visar ingenting i FL. Latency är helt OK fast jag kör med Asio4All

Postat

Fläkten går som tusan men CPU visar ingenting i FL. Latency är helt OK fast jag kör med Asio4All

Faktiskt konstigt att jag inte vet, trots att jag hållit på med fl ett år, men vad är Asio4All?

Postat

I bilden du ladda upp, precis under wifi symbolen, det är den siffran jag menar med CPU. Den ser bra ut. Vilken mac använder du`?

Postat (redigerat)

I bilden du ladda upp, precis under wifi symbolen, det är den siffran jag menar med CPU. Den ser bra ut. Vilken mac använder du`?

Enklaste macbook pro 13" 2011. 2,3 Ghz Intel core i5 med 4 GB ram. Det är demolåten som följer med FL-demon som jag spelar upp då du ser processor belastningen.

Just ja. Asio4all är en slags universal drivrutin för ljudkort i Windows. Den följde med FL-demon så jag installerade den och det funkar i min mac så.

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Har provat nu på laptop mac och jag kan spela upp de projekt jag inte kan spela upp i min pc. Det enda negativa är att det är lite buggigt vad gäller grafiken. Inga problem med ljudet. Galet att det fungerar så bra att använda FL på en mac.

Jo glömde säga att fläkten drar igång ganska rejält. Och kom ihåg att använda Macros "smart disable" för att få ner cpu.

Redigerat av sandraML
  • Gilla 1
Postat

Ja jag var också förvånad att det fungerade så galant och enkelt med Wine! 🙂

Postat

jag som trodde man kunde köra 10 stycken Fruity Loops på en pentium 90 typ

vad är det som är så tungtdrivet i FL om man får fråga?

Postat

jag som trodde man kunde köra 10 stycken Fruity Loops på en pentium 90 typ

vad är det som är så tungtdrivet i FL om man får fråga?

Det är nog lika tungdrivet som vilken annan DAW som helst. Grejjen är dock att det bara finns för Windows och då är det lite förvånande att så man installerar det med en "wraper" som Wine i OS X så upplevs det som att det blir mindre tungdrivet! 🙂 För övrigt har Fruity-loops vuxit på sig ordentlig på senare tid och matchar nog nästan vilken DAW som helst.

Postat (redigerat)

Det är nog lika tungdrivet som vilken annan DAW som helst. Grejjen är dock att det bara finns för Windows och då är det lite förvånande att så man installerar det med en "wraper" som Wine i OS X så upplevs det som att det blir mindre tungdrivet! 🙂 För övrigt har Fruity-loops vuxit på sig ordentlig på senare tid och matchar nog nästan vilken DAW som helst.

ja.. jag blev tvungen att kolla vad som hänt med FL de senaste 4-5 åren

och det var visst en del .. ett fullfjädrat Daw numera alltså

det förklarar ju att det är mer tungdrivet

skumt att det funkar bättre på mac via wrapper..

det får en att tro att de skulle kunna fixa mycket med prestandan

tack för svar 🙂

Redigerat av Larsson
Postat

Har provat nu på laptop mac och jag kan spela upp de projekt jag inte kan spela upp i min pc. Det enda negativa är att det är lite buggigt vad gäller grafiken. Inga problem med ljudet. Galet att det fungerar så bra att använda FL på en mac.

Jo glömde säga att fläkten drar igång ganska rejält. Och kom ihåg att använda Macros "smart disable" för att få ner cpu.

Om man får ner cpu, vet du om det kan hjälpa att få ner fläkten?

När du säger att fläkten drar igång rejält, blir den mest varm eller brummar?

Det kan också bero på att du använder en macbook, vilken mac har du?

Postat

Om man får ner cpu, vet du om det kan hjälpa att få ner fläkten?

När du säger att fläkten drar igång rejält, blir den mest varm eller brummar?

Det kan också bero på att du använder en macbook, vilken mac har du?

Det är Macbook Pro (senaste största), ska prova på en imac.

Postat

Menar du att du kan köra dom parallellt eller nåt?

Man kan ju använda programmen till vad de är bra på, en del saker är mycket bättre i FL Studio. T.ex. gillar jag deras piano roll mycket mer än Logics dito, medan jag inte alls är förtjust i FLs standardpluggar för reverb, EQ, osv.

• 5 månader senare...
Postat (redigerat)

Jag har bytt ner mig kraftigt i prestanda och köpt en relativt klen mac mini, 2.0 ghz, 2gb =S Får se hur den klarar fl

Redigerat av erreth
Postat (redigerat)

hur hittar jag fl till mac dvs inte exe filer?

Du har inte läst hela tråden tydligen. 😛 FL för Mac finns inte.. Finns bara för windows. Tråden handlar om att köra FL för windows via wine bottler. Wine bottler är en programvara för Mac som "lurar" windowsprogram att tro att dom körs på en windowsdator. Win bottler hittas på http://winebottler.kronenberg.org/ och installeras först. Sen när du laddar hem FL studio (som bara finns för Windows alltså) och installera det på en Mac tar Wine bottler över. En slags virtuell windows värd i OS X kan man säga.

Redigerat av hegobald
Postat

Jag har FL på både win och imac, funkar utan lagg på mac. Jag har ett litet problem med plugins på mac bara 🙁 Jag använde crossover, inte wine.

Postat

Jag har FL på både win och imac, funkar utan lagg på mac. Jag har ett litet problem med plugins på mac bara 🙁 Jag använde crossover, inte wine.

Som sagt (tidigare) Fl Studio är BARA gjort för Windowsplattformen.. Att du får problem med pluggar som är gjorda för FL Studio (VST?) har nog med just den kompabilteten att göra.. Du kan INTE ställa krav! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.