Jump to content
Annons

Studiobygge - sammanfattning?


Nicklas Enace

Recommended Posts

Tjabba.

 

Första posten här på forumet!

 

Skrev igår kontrakt på huset där jag kommer att ha helt fria händer i ett utav rummen i källeren. Det ska byggas studio! En dröm ska gå i uppfyllelse.

 

Efter febrilt läsande & letande, utan att egentligen fått någon större uppfattning ber jag nu någon som har tid över att skriva ner en sammanfattning över tips & trix & länkar till att bygga studio.

 

Mitt rum ligger i källarplan, betong väggar+tak+golv. Vägg i vägg med bastu+våtrum. Tror ni det kommer att vara stor risk för fuktskador? Det kommer enbart att vara en studio för rent produktions mässigt, alltså utan sångbås & kontrollerrum. Kommer att mastras, mixas & proddas själv. Genre: Techno/EDM

 

Alla tips mottages!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis till huset!

Här på Studioforum finns just trådar som tar upp det du undrar över - otroligt många trådar. Den bästa tjänst du kan göra dig själv är att kolla upp och läsa på först så du får förståelse för hur de olika delarna funkar innan du börjar planera. Du får också en ännu bättre grund att fatta beslut ifrån hur du ska bygga utifrån dina behov.

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till huset!

Här på Studioforum finns just trådar som tar upp det du undrar över - otroligt många trådar. Den bästa tjänst du kan göra dig själv är att kolla upp och läsa på först så du får förståelse för hur de olika delarna funkar innan du börjar planera. Du får också en ännu bättre grund att fatta beslut ifrån hur du ska bygga utifrån dina behov.

// Björn

Tack! 🙂

Ja, jag förstått det. Tropr också att det inte finns något slut på hur vad man skulle kunna göra. Till en början blir det nog att bestämma rum tillsammans med sambon.. hon har ju tydligen en del att bestämma också.. 😉 ..hon är ju endå designer & vill ha sitt rum också. Då antagliugen större rum än vad jag behöver.. 😛

För att säkra upp en ev. redan eller kommande fukt i grund så blir det nog platon matta för att vädra ur.

Målning för att få ett trevligare rum än betong väggar. Sen äggkartonger till väggarna för att sedan allt eftersom göra det jag kan, har råd med & behöver, samt det jag får för sambon.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst, Platonmatta (med ventilerade socklar) blir kanonbra. Då har du även en bra grund att bygga vidare om du framgent ska bygga en mer avancerad studio. Jättebra idé med målning av väggarna också, du kan ju putsa dom om du vill också. Viktigast är att väggen kan andas om den befinner sig under marknivå OCH använd silikatfärg eftersom den kan andas. Använder du annan färg riskerar du att få gula fuktfläckar och färgsläpp över tid.

Kolla även dräneringen utanför. Om sådan saknas bör du dränera och då kan samtidigt passa på och isolera med tex. isodrän på utsidam. Drar du sedan in mekanisk ventilation kommer du ha ett kanonskön inomhusmiljö i din källare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...