Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Hej!

Claes sa förut att Wavelab är bra då det hanterar PQ-kodning och att inte de vanliga cd-brännarprogrammen klarar det, men det trodde jag! Jag har haft ett cd-brännarprogram som hette Easy CD-Creator och det klarade PQ-kodning! Är det inte ISRC-koder som Claes menar?

Smittad av Hans att tala i tredje person... 😄

Red book klaras av Wavelab, det är väl därför jag tänkte köpa det. Räcker gott som skäl!

😉

:musik

De flesta brännarprogram kan inte hantera ISRC - men PQ-kodningen består inte bara av ISRC-koderna, utan av all annan data, som start- och stopp-tider, pauser etc. På de flesta vanliga brännarprogram kan man exempelvis inte ställa in olika paus mellan olika låtar, utan är tvingad till 2 sekunders paus mellan samtliga.

Vill du kunna bränna i Red Book-format, så ska du absolut ha Wavelab. 🙂

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

OJ!! Då har jag missuppfattat PQ- och ISRC-koder kanske? Jag trodde att PQ-koder var just detta Claes nämner om start och stopp och pauser (vilket kunde justeras i Easy CD-Creator, och jag trodde det var basfunktioner i "alla" cd-brännarprogram...). ISRC-kodning trodde jag var en helt annan grej som låg utanför enkel PQ-kodning och var mer avancerat och krävde dyrt program. För att som vi sagt underlätta för radiostationer, STIM et cetera.

Men även om jag bränner en red book-cd i Wavelab, så godtar t.ex. inte Grammofonarkivet det som en "riktig" cd...så... Vad är då syftet med att "bränna red book-cd:s" egentligen...?? Det känns som nåt provisoriskt semi-pro-aktigt.

😉

Postat
De flesta brännarprogram kan inte hantera ISRC - men PQ-kodningen består inte bara av ISRC-koderna, utan av all annan data, som start- och stopp-tider, pauser etc. På de flesta vanliga brännarprogram kan man exempelvis inte ställa in olika paus mellan olika låtar, utan är tvingad till 2 sekunders paus mellan samtliga.

Ett av de vanligaste brännarprogrammen för Windows, Nero, klarar detta alldeles utmärkt. Det hanterar även CD Text. Även Plextools som medföljer när man skaffar en Plextor-brännare klarar av det (samt naturligtvis även Plextools Professional XL).

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Menar Olsberg att Nero klarar BÅDE PQ OCH ISRC-koder, när han säger "klarar DETTA..."? Och vilken version av Nero i så fall?

😉

köper denna veckan...//:musik

Postat

Nu när vi är inne på Wavelab...

Någon som vet hur fan man sorterar alla VST-plugins? Det inkompetenta c*-programmet gör ju inte det själv? :rolleyes:

Cubase gör det galant.

Postat
Hej!

OJ!! Då har jag missuppfattat PQ- och ISRC-koder kanske? Jag trodde att PQ-koder var just detta Claes nämner om start och stopp och pauser (vilket kunde justeras i Easy CD-Creator, och jag trodde det var basfunktioner i "alla" cd-brännarprogram...). ISRC-kodning trodde jag var en helt annan grej som låg utanför enkel PQ-kodning och var mer avancerat och krävde dyrt program. För att som vi sagt underlätta för radiostationer, STIM et cetera.

Men även om jag bränner en red book-cd i Wavelab, så godtar t.ex. inte Grammofonarkivet det som en "riktig" cd...så... Vad är då syftet med att "bränna red book-cd:s" egentligen...?? Det känns som nåt provisoriskt semi-pro-aktigt.

:rolleyes:

Grammofonarkivet godtar det inte eftersom en bränd skiva inte har samma hållbarhet som en pressad. Red Book behöver du för att kunna lämna vidare skivorna till massduplicering hos CD-tillverkarna. Då bör du också bränna originalet på lägsta hastigheten, så att "hålen" blir så noggranna som möjligt...

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Olsberg! Hur var det nu? Klarar Nero BÅDE PQ- OCH ISRC-kodning?

Claes: Det låter som om red book är ett krav för att komma billigare undan hos ett CD-presseri, för visst tar de emot även orange book-cd:s t.ex., även om de då själva får jobba lite mer med framställan, lägga in PQ-kodning o.s.v. och då också tar betalt för detta...

:rolleyes:

Postat (redigerat)

Någon som vet hur fan man sorterar alla VST-plugins? Det inkompetenta c*-programmet gör ju inte det själv?  :rolleyes:

Cubase gör det galant.

Nu förstår jag nog inte frågan.. Klickar du på en ledig slot i masterpanelen så ramlar en prydlig dropdownmeny ner.. Första valet är DirectX sen kommer VST och resten av menyn är Wavelabs medfljande effekter. Sen är pluggarna automatsikt sorterade efter alfabetet.. Kan det bli så mycket snyggare??? :huh

Fast du kan ju alltid gå in under optionsmenyn och välja "Organize master section plug-ins"

EDIT: Kom på en annan sak som i princip eliminerar behovet att ha dina pluggar sorterade.. Om du klickar på "preset" knappen mitt på masterkonsolen så kan du ju faktiskt spara dina effektrack med inställningar och allt om du vill. 😎

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Någon som vet hur fan man sorterar alla VST-plugins? Det inkompetenta c*-programmet gör ju inte det själv?  :rolleyes:

Cubase gör det galant.

Nu förstår jag nog inte frågan.. Klickar du på en ledig slot i masterpanelen så ramlar en prydlig dropdownmeny ner.. Första valet är DirectX sen kommer VST och resten av menyn är Wavelabs medfljande effekter. Sen är pluggarna automatsikt sorterade efter alfabetet.. Kan det bli så mycket snyggare??? :huh

Fast du kan ju alltid gå in under optionsmenyn och välja "Organize master section plug-ins"

EDIT: Kom en annan sak som i princip eliminerar behovet att ha dina pluggar sorterade.. Om du klickar på "preset" knappen mitt på masterkonsolen så kan du ju faktiskt spara dina effektrack med inställningar och allt om du vill. 😎

Tack för tipsen!

Själva problemet är att jag har många vst's prydligt sorterade i mappar (compressor, reverb, delay o.s.v), just för att man ska kunna navigera.

När jag öppnar vst-menyn i cubase så ligger mina undermappar där. När jag öppnar vst-menyn i Wavelab är INTE mina undermappar med. Vilket gör att platsen tar slut och jag kan inte ens hitta alla mina pluggar utan att leta igenom 15 sidor VST's. (And how fu*king stupid ain't that?)

Redigerat av chilone
Postat (redigerat)
När jag öppnar vst-menyn i cubase så ligger mina undermappar där. När jag öppnar vst-menyn i Wavelab är INTE mina undermappar med. Vilket gör att platsen tar slut och jag kan inte ens hitta alla mina pluggar utan att leta igenom 15 sidor VST's. (And how fu*king stupid ain't that?)

Ok.. Men då ska du gå in i under options och välja "Organize master section plug-ins" sen kan du skapa nya grupper som dyker upp som menylaternativ... Lägg dina effekter under dina egna val där..

Fördelen med att det är så är ju att då bråkar inte Wavelab med din struktur du har under Cubase.. Och ofast använder man ju inte samma effekter i Wavelab som i Cubase.. Då får du ordning och reda ska du se :rolleyes:

Du kan dessutom bocka i och ur vilka effekter du vill se under Wavelab.

Klicka på "Help" knappen så får du utförlig hjälp dessutom!

EDIT:Faslstevning

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Ok.. Men då ska du gå in i under options och välja "Organize master section plug-ins" sen kan du skapa nya grupper som dyker upp som menylaternativ... Lägg dina effekter under dina egna val där..

Fördelen med att det är så är ju att då bråkar inte Wavelab med din struktur du har under Cubase.. Och ofast använder man ju inte samma effekter i Wavelab som i Cubase.. Då får du ordning och reda ska du se :rolleyes:

Du kan dessutom bocka i och ur vilka effekter du vill se under Wavelab.

EDIT:Faslstevning

Jag är frälst! Heil Wavelab!

Edit: Nu går det inte att exportera, "out of memory" och massa annat elakt. Både fysiskt minne och växlingsfilen räcker till. Hörde något om att Waves pluggar kunde bråka?

Redigerat av chilone
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Hittade nu i natt strax efter 02.30 ett annat program på Nätet, som är från Sonic Foundry och heter CD Architect. Det kan beställas för $240 (=1750 SEK). Det klarar UPC, MSN och ISRC-koder. En annan fördel var att man kan lägga in indexmarkeringar om det är så att man har en enda jättelång wav.fil man för över till hdd:n, t.ex. om man har spelat in en konsert på 70 minuter. För att markera låtarna, utan att behöva tona ned och upp mellan varje låt och separera den långa filen till alla små "korta" låtfiler, så kan man ha hela den långa filen kvar och "bara" markera låtskiftena med små indexmarkeringar, så kommer cd-spelaren sedan att känna av dessa startpunkter. Praktiskt att slippa fula toningsförsök. Dessutom kunde man ju ställa in vilken paus mellan låtarna som helst och dessutom köra Crossfades o.s.v. mellan låtarna (à la Pink Floyd - som det stod i annonsen). Ett red book standard-möjligt program för under 2 papp. Nu börjar det likna nåt!

För Nero (för 595 SEK) klarar inte ovanstående va?

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.